A cikk szerzője:

Dietmar Tafeit termékmenedzser
VAE Eisenbahnsysteme GmbH

Dr. Joó Ervin ügyvezető igazgató
VAMAV

Intelligens diagnosztikai rendszerek – Kitérődiagnosztika (2. rész)

A Sínek Világa előző számában ­ki­emel­tük, hogy a vasútnál végbement gazdasági és műszaki változások miatt egyre nagyobb igény van a pályák ­rendelke­zésre állásának növelésére, így a mo­dern karbantartási és diagnosztikai rend­szerek bevezetésére. Ebben a ­vas­úti szolgáltatók partnere a VAMAV Vasúti Berendezések Kft., amely a Voestalpine-csoport tagja, a konszernen belüli korszerű jármű- és kitérődiagnosztikai termékek kizárólagos magyarországi ­forgalmazója. Kétrészes írásunk első részében bemutattuk a németországi SST Signal & System Technik GmbH-t (SST), valamint az általa nyújtott jármű-diagnosztikai ­szolgáltatásokat. Ezúttal a Voestalpine Hytronics GmbH (vaH) kitérő­-diagnosztikai berendezését (VAE Roadmaster 2000) tárgyaljuk.

1. A Voestalpine Hytronics GmbH profilja

A vaH a vasút-üzemeltetők egyik legjelentősebb beszállítója a kitérő állítására, zárására, ellenőrzésére, a vasúti gördülőállomány és fix infrastruktúra-elemek diagnosztikájára szolgáló berendezések terén. Egyik fő tevékenységi köre a kitérők diagnosztikája.
A vállalat 2011-ben jött létre, székhelye az ausztriai Zeltweg. A cég friss alapítása ellenére jelentős tapasztalattal rendelkezik, mivel a világ vezető kitérőgyártó cégének, a vasút iparágban 160 éve aktív szerepet vállaló VAE GmbH-nak idén levált önálló üzletága, amelynek – a VAMAV Kft.-hez hasonlóan – a bécsi értéktőzsdén is bejegyzett Voestalpine a tulajdonosa. Megbízható termékei és szol­­gáltatásai világszerte keresettek. A Voestalpine Hytronics GmbH gyártási folyamatai megfelelnek az ISO 9001: 2008, ISO 14001:2004 és OHSAS 18001: 2007 szabványoknak, ezeken kívül számos vasúti és biztosítóberendezési szolgáltató által minősített beszállító.

2. Diagnosztikai berendezés  alkalmazásának jelentősége, előnyei

Az állapotnak megfelelő karbantartás,
a folyamatos távdiagnosztika, továbbá a biz­tonságos és gyors hibameghatározó el­já­r­ások határozzák meg a jövőben a költséghatékony vasútipálya-fenntartást. E cél eléréséhez a karbantartási és diagnosztikai rendszerek alkalmazása a költségek csökkentése szempontjából elkerülhetetlen.
Ahhoz, hogy az előnyeit – adottságainak megfelelően – a legjobban ki tudjuk használni, el kell dönteni, hogy a meglévő infrastruktúra-hálózat mely részterületét milyen módon érdemes ellenőrizni. A mo­­dulárisan bővíthető diagnosztikai be­rendezések alkalmazásával gyakorlatilag bármilyen konfiguráció kiépíthető, illetve magasabb szintű üzemfenntartási és me­nedzsment rendszerekbe történő integrációjával és/vagy kombinációjával az optimális költség-haszon viszony köny-
nyen meghatározható.
A VAE az 1980-as évektől kezdve in­ten­zíven foglalkozik a helyhez kötött ve­zér­lőberendezések távdiagnosztikájával, ezek között is kiemelten a kitérődiagnosztikával. A fejlesztés célja a vasúti pálya rendelkezésre állásának javítása és a karbantartás optimalizálása, a hibák korai felismerése és előrejelzése, illetve az élettartamköltségek (Life Cycle Cost, LCC) csökkentése.
A fejlesztés során összegyűjtött know-how vezetett a VAE Roadmaster 2000 moduláris, intelligens diagnosztikai rendszer megalkotásához (1. ábra).

 

 

1. ábra. VAE Roadmaster 2000 diagnosztikai rendszerrel szerelt kitérő


 

 

 

A rendszer a telepítési helyszínnek és a diagnosztizálandó berendezésnek ­meg­felelő rugalmas kiépíthetőségével széles körben nyerte el a beruházók tetszését.

A diagnosztikai rendszer használatának előnyei:

  • rendelkezésre állás növekedése;
  • zavarok korai felismerése;
  • üzemzavarok számának csökkenése;
  • pontos hibaelemzés;
  • karbantartási ráfordítások csökkenése;
  • a tervszerű megelőző karbantartásról az állapotnak megfelelő karbantartásra történő átállás;
  • ideális eszköz a szükséges karbantartási feladatok tervezésére;
  • nehezen hozzáférhető helyeken (pl. alagutakban) a karbantartási munkálatokat jelentősen megkönnyíti;
  • a telepítési költségek csökkennek a rend­szerről kapott pontos információknak köszönhetően;
  • környezetkímélő – kenés csak szükség esetén;
  • élettartamköltségek (LCC) csökkenése;
  • a karbantartó személyzet védelme;
  • veszélyes zónába történő belépések szá­­ma a jobb tervezhetőség okán csökken;
  • a berendezés állapotát jelző pontos in­formációk csökkentik a veszélyes zónában tartózkodás időtartamát is.

 

A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2011 / 4. számában.
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©