A cikk szerzője:

Dietmar Tafeit termékmenedzser
VAE Eisenbahnsysteme GmbH

Dr. Joó Ervin ügyvezető igazgató
VAMAV

Intelligens diagnosztikai rendszerek – Kitérődiagnosztika (2. rész)

A Sínek Világa előző számában ­ki­emel­tük, hogy a vasútnál végbement gazdasági és műszaki változások miatt egyre nagyobb igény van a pályák ­rendelke­zésre állásának növelésére, így a mo­dern karbantartási és diagnosztikai rend­szerek bevezetésére. Ebben a ­vas­úti szolgáltatók partnere a VAMAV Vasúti Berendezések Kft., amely a Voestalpine-csoport tagja, a konszernen belüli korszerű jármű- és kitérődiagnosztikai termékek kizárólagos magyarországi ­forgalmazója. Kétrészes írásunk első részében bemutattuk a németországi SST Signal & System Technik GmbH-t (SST), valamint az általa nyújtott jármű-diagnosztikai ­szolgáltatásokat. Ezúttal a Voestalpine Hytronics GmbH (vaH) kitérő­-diagnosztikai berendezését (VAE Roadmaster 2000) tárgyaljuk.

3.1. VAE Roadmaster 2000 Light

A Light változat a VAE Roadmaster 2000 alapverziója (3. ábra), amely a váltóhajtóművet használja érzékelőként a váltóban fellépő rendellenességek korai felismerésére, ehhez a hajtómű áramfelvétele szolgál diagnosztikai adatként (4. ábra). Árammérésre jelfogóteremben elhelyezett visszahatásmentes áramváltót használnak.

3. ábra.VAE Roadmaster 2000 Light rendszer áttekintése

 

A kontakt nélküli mérés előnye a primer (hajtómű áram) és a szekunder (adatgyűjtő elektronika) közti galvanikus elszigetelés. Ennek a módszernek köszönhetően nem kell beavatkozni az üzemeltető hálózatába. Az adatgyűjtő elektronika által gyűjtött adatokat ipari kommunikációs interfészeken keresztül továbbítják az üzemeltető szerverére. Ez a szerver az átvett mérési adatokat menti és megjeleníti.

4. ábra. A váltóhajtómű áramának mérése VAE Roadmaster 2000 Light rendszerrel 

Az így kapott adatokat megfelelő intelligens kiértékelő eljárás segítségével feldolgozzák és összehasonlítják a referenciaértékekkel. Így lehetséges a hibák időben történő detektálása, valamint a keletkezett hiba helyének megállapítása. Ez különösen leegyszerűsíti az üzemzavarok megszüntetését. Szükség esetén a mérési pontok számát és az ellenőrzött paramétereket bármikor ki lehet egészíteni. Riasztás és adatok ábrázolása a VAE Roadmaster 2000 Lightnál a többi verzióéval (Advanced, Pro) megegyezik, ezt az adatmegjelenítés, illetve felhasználói felület című fejezetben tárgyaljuk.

3.2. VAE Roadmaster 2000 Advanced

A VAE Roadmaster e változatánál az érzékelők közvetlenül a kitérőbe vannak beépítve, ezzel több kritikus paraméter egyidejű megfigyelésére van mód (5. ábra). A megfigyelt pontok számát és elhelyezkedését a vevőkkel egyeztetve állapítjuk meg. A kitérőről összegyűjtött adatok az adatgyűjtő elektronikán keresztül jutnak a kiértékelő állomásra (váltóállításhoz szükséges erő és idő, csúcssínpozíció, hőmérséklet, visszamaradó erők stb.). A szerverszobába történő adatátvitel a vevő igényei szerint alakítható, így integrálható újonnan kiépülő rendszerekbe, valamint lehetőség van a már meglévő kommunikációs rendszerek felhasználására is. Ennek megvalósításához több lehetőség közül lehet választani (vezetékes módon, rádióhálózat segítségével).

5. ábra. VAE Road-master 2000 Advanced rendszer áttekintése

A mérési adatokat a megfelelő kiértékelési módszerrel dolgozzuk fel, referenciaértékkel hasonlítjuk össze, tehát a hibákat időben fel lehet ismerni. A mérési értékek közvetlen rögzítésével a váltómeghibásodások számát csökkenteni lehet. Az ezzel a rendszerrel megszerzett információk részletesebbek és pontosabbak, mint a VAE RM 2000 Light esetében.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2011 / 4. számában.
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©