A cikk szerzője:

Pál László stratégiai vezérigazgató-helyettes
MÁV Zrt.

Térinformatikai fejlesztések a MÁV Zrt.-nél (1. rész)

A MÁV Zrt. Igazgatósága a közelmúltban jóváhagyta a MÁV térinformatikai alapú vállalatátalakítás 2. ütemének (MT2) tartalmát és annak erőforrásigényét. A cikk a térinformatika alapjainak rövid bemutatása mellett a pályavasúti eszközállomány teljes körű felmérése érdekében megtett intézkedéseket ismerteti.

A felmérés erőforrás-szükséglete

Ez év június 30-áig a Pályavasúti Te - rületi Központok bevonásával pontosított erőforrásterv készült. Évenkénti bontásban meghatároztuk az adatrendezés anyagi jellegű és humánerőforrás-költségeit.Az elvégzendő feladatokhoz igazodva a vezetők kijelölték a munkába bevonandó munkatársak körét: 

  • területi mérési koordinátor (Te rü le ti Központonként 1-1 fő), aki kijelöli a felmérendő területrészeket, előkészíti a napi mérések kiinduló állományát, biztosítja a felmérést támogató szakmai kollégák jelenlétét; 
  • felmérésvezető (mérőcsoportonként 2 fő), aki előkészíti a terepi munkát, le foly - tatja a mérést, a DigiRail szoftver se gítségével feldolgozza és jóváhagyásra előkészíti a felmért adatállományokat; 
  • felmérést támogatók (mérőcsoportonként 1-3 fő), akik általában az aktuális mérési terület szakmai munkavállalói, szakmánként és te rü le tenként jelölik ki, helyismeretükkel támogatják a felmé rést. (A helyi szakmai szervezetek feladata ter mészetesen a szükséges számú fi - gye lőőrök folyamatos biztosítása is.) 
  • szakterületi jóváhagyók (Területi Köz - pon tonként a hat szakmai területről 1-1 fő), akik a felmérésvezető által felmért és feldolgozott adatokat szakáguk szempontjából ellenőrzik, esetleg pontosítják, majd jóváhagyják. Ezt követően a jóváhagyott állományokat a TopoBaseben betöltik.

Az országos felmérés előkészítése igen komoly munkát jelentett, de a helyes felmérési technológia alkalmazása és az időveszteségek minimalizálására való törekvés megkövetelte a folyamatok állandó támogatását. A fent említett helpdeskszolgáltatás napi 8 órában segíti a feladatok korrekt végrehajtását. A munkába bevont kollégák és a tartalékként belépő kollégák oktatása (AutoCad, TopoBase, DigiRail és mű - szer kezelési ismeretek) a Baross Gábor Oktatási Központban sikeresen megtörtént
Az országos felmérés előkészítése igen komoly munkát jelentett, de a helyes felmérési technológia alkalmazása és az időveszteségek minimalizálására való törekvés megkövetelte a folyamatok állandó támogatását. A fent említett helpdeskszolgáltatás napi 8 órában segíti a feladatok korrekt végrehajtását. A munkába bevont kollégák és a tartalékként belépő kollégák oktatása (AutoCad, TopoBase, DigiRail és mű - szer kezelési ismeretek) a Baross Gábor Oktatási Központban sikeresen megtörtént

A kidolgozott koncepció értelmében az elvégzendő feladatok nagyságához igazodott a területi központonként felállítandó mérőcsapatok száma:

  • Budapest PV TK 4 + 1 mérőcsapat (ebből a PLK a + 1 mérőcsapat), 
  • Debrecen és Pécs PV TK 2-2 mérő csapat, 
  • Miskolc, Szeged és Szombathely PV TK 1-1 mérőcsapat.

Október 14-én elrendelték az adatrendezés- támogatás részleges éles indítását. Komoly kockázatot jelent azonban a megkezdett felmérések megfelelő ütemű végzése, mivel a korábbi csúszások miatt nincs további tartalék az adatrendezési időtervben. A projekt egyik jelentős eredményének tudható be az is, hogy igen komoly informatikai fejlesztést tudott elérni. Első körben a felmérésvezetők részére 24, majd a területi koordinátorok és jóváhagyók részére további 50 PC-t szereztek be.

A projekt eddigi fő eredményei összefoglalva: 

  • kiválasztották a megfelelő adatgyűjtési technológiát; 
  • beszerezték a szükséges mérő-, feldolgozó- és üzemeltetőeszközöket; 
  • befejeződött a munkatársak oktatásának első üteme; 
  • megkötötték a FÖMI szolgáltatási szerződést; 
  • kiadták a felmérést és feldolgozást szabályozó dokumentumokat; 
  • a támogató szoftverek jelentős hiba nélkül működnek.

További feladatok: 

  • a felmérő csoportok munkájának tá - mo gatása, a mérési ütem fokozása; 
  • a november 30-ai teljes éles indulás feltételeinek megteremtése; 
  • AutoDesk TopoBase további licencek beszerzése; 
  • a rendszer üzemeltetésére vonatkozó belső szabályozás megalkotása; 
  • a kiváltandó rendszerek, alkalmazásés működésfejlesztés; 
  • a föld alatti objektumok rendszerbe integrálásához a módszertan kidolgozása; 
  • szakmai elkötelezettség a rendszer feltöltéséhez, üzemeltetéséhez és fejlesztéséhez; 
  • minőségbiztosítás.

A rendszerben rejlő tartalékok és távlati lehetőségek közül néhány: 

  • a MÁV-csoporthoz tartozó vállalkozások részére adatszolgáltatás (MÁVGépészet Zrt., MÁV-Trak ció Zrt., MÁV-Start Zrt.); 
  • mérőkocsik nyomon követésének ellen őrzése; 
  • videoinspekciós rendszer támogatása; 
  • űrszelvénymérő rendszer támogatása; 
  • a közlekedés és munkáltatás biztonságának növelése; 
  • az alvállalkozók munkavégzésének ellenőrzése; az elektronikus menetlevél bevezetésének támogatása; 
  • pontos pályahasználati információk.

 

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar Kutatás-Fejlesztési (K+F) munka (2008)
  • Korszerű GNSS technológia megalapozása a pályakorszerűsítések területén
  • MT2 projekt anyagai
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2009 / 4. számában.
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©