A cikk szerzője:

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

A fogaskerekű vasút rugalmasan ágyazott fogasrúdjának szilárdsági méretezése

A vasúti pályáknál régóta használják a rugalmasan ágyazott sínrögzítést. Új igényként jelent meg a Svábhegyi Fogaskerekű Vasút pályájának és benne a fogasrúdnak hézagnélküli, rugalmas ágyazással történő kialakítása. A rugalmasan ágyazott fogasrúd teher alatti viselkedésének elemzése megkívánja a függőleges, oldal- és hosszirányú ágyazási merevség ismeretét. A cikk módszert kínál a hézagnélküli fogasrúd számítására.

A fogasrúdban ébredő normálerők számítása

A fogasrúdban a hézagnélküli kialakítás és a rugalmas ágyazás következtében normál­erő ébred a V erő és a hőmérséklet-változása hatására is. Ezt szemlélteti az 5. ábra.

5. ábra. A fogasrúdban ébredő normálerő
A V erő hatására a fogasrúdban ébredő normálerő a következő összefüggés alapján számítható egy fogaskerék esetén:
ahol:
k: hosszirányú rugóállandó [kN/m/m],
x: távolság V erőtől [m];],
E: a fogasrúd rugalmassági modulusa [kN/m2];],
A: a fogasrúd lemunkált keresztmetszeti területe [m2].
A hőmérséklet-változás hatására keletkező húzó- és nyomóerő az alábbi képletek segítségével határozható meg:
ahol:
α: a fogasrúd lineáris hőtágulási együtthatója [1/°C],
ΔTnyomó: a +60 °C és a semleges hőmérséklet különbsége [°C],
ΔThúzó: a –30 °C és a semleges hőmérséklet különbsége [°C].

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • Dr. Horváth, dr. Kerkápoly, dr. Megyeri: Különleges vasutak, Műszaki Könyv­kiadó, Budapest, 1978. Budapest
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©