A cikk szerzője:

Madácsi Gábor osztályvezető
MÁV Zrt.

A MÁV Zrt. építészeti arculatának öröksége, fejlesztési irányai és jövőképe

Az arculat nem más, mint egy cég különböző megjelenési formáinak összessége. Legegyszerűbben úgy képzelhető el, mint egy kirakós játék. A puzzle egyes darabkái az arculati elemek, a kirakott kép pedig maga az egységes arculat, mindaz, amit a cég mutat magáról. Ez a kép akkor lesz tökéletes, ha összeillenek az egyes darabkái. Ha nincs egységes koncepció, nincsenek jól egymásba illeszthető elemek, az arculat nem lesz összefüggő, így a szolgáltatást igénybe vevők fejében, érzelmeiben sem alakul ki teljes bizalom a cég iránt. A jó arculat hozzátesz a céghez, segíti stratégiai üzenetének befogadását, támogatja marketingkommunikációját. Mindezek mellett egy arculat bizonyítványul szolgál a cég igényességéről, hozzáállásáról, megnyilvánulásáról.


A II. világháború a vasúti épületállományban súlyos károkat okozott. Több értékes létesítmény, mint például Székesfehérvár, Szolnok, Debrecen, Nyíregy­háza állomások felvételi épületei megsemmisültek, és más épületekben is komoly károk keletkeztek. A felvételi épületek helyreállítási munkáit és az újak építését egyedi tervek alapján hajtották végre, majd a később épített felvételi épületeknél sem tértek vissza a típustervek alkalmazásának gyakorlatához, de nem törekedtek az egységes építészeti arculat formálására és az építészeti értékek megőrzésére sem.
Az 1990-es évektől zajlott nagyarányú vasútvonal-korszerűsítéseknél sem szabványtervek alapján építik az új létesítményeket. Emiatt a kialakított új állomások és azok megjelenése – a zalalövői vonal ki­vételével – esetleges, ennélfogva nem alkalmas a magyar vasút építészeti arculatának megújítására.
Az 1998-ban megkezdett rekonstruk­ciók megvalósítása során kísérlet történt az utasforgalmi épületek vasúti építészeti hagyományokon alapuló, a szakmatörténeti értékek védelmét biztosító modernizálására. A sikeres programot azonban 2003-ban leállították, mivel a szakma nem tudta elnyerni a döntéshozók támogatását a tervek folytatásához.
A közelmúltban lezárult, illetve jelenleg is zajló fejlesztések során felmutatható építészeti arculati eredmények:
A MÁV Zrt. esetében a jelenlegi vizuális arculatnak különösen fontos és jelentős formai eleme a vállalat üzemeltetésében lévő vasútvonalak mentén elhelyezkedő állomások építészeti arculata. Ezen belül:

  • Az épületek formai és funkcionális kialakítása.
  • Homlokzati felületeiken alkalmazott anyagok.
  • Műtárgyak kialakítása és burkolatai.
  • Perontetők, utasbeállók és a peronok bútorai.
  • Az utastájékoztatás számára használt információs felületek, hirdetménytárolók és piktogramok.
  • A nyílt vasúti vonalszakaszok mentén elhelyezett szerelvények, felsővezeték-tartó oszlopok, zajvédő falak színe és formavilága.

Az Ingatlanfejlesztési irodában dolgozó építészek célul tűzték ki a MÁV Zrt. építészeti és vizuális arculati öröksége értékei­nek megőrzését és korhű módon történő helyreállítását, illetve indokolt esetben egy új épített vasúti környezet létrehozását, amely

  • egységes formai és tartalmi elveken alapul;
  • megfelel a jelenlegi korszerű funkcionális elvárásoknak;
  • alkalmas arra, hogy a vasútüzemi technológiát hosszú távon kiszolgálja;
  • az egységes vizuális megjelenést időtálló értéket jelentő építészeti kialakítással és anyaghasználattal valósítja meg.

A közelmúltban lezárult, illetve jelenleg is zajló fejlesztések során egységes építészeti arculati alapelveket képviselve az alábbi projekteket emelhetjük ki:

Vác vasútállomás felújítása

A projekt európai uniós forrásból, a NIF Zrt. bonyolításában valósulhatott meg. Az átfogó műszaki tartalmú projekt része volt a többi között a műemlék felvételi épület és környezetének felújítása [2]. Az épület külsejét, műemlékek esetében elvárt módon, egyedi, kutatási munkán alapuló tervezés alapján újították fel. A tervezés során szükséges feladat volt a korszerű funkciójú egységek, berendezések igényes beillesztése a korhű környezetbe (4., 5. ábra). Az épület belsejében már nagyrészt a mai kornak megfelelő anyagok, felületek, alkalmazott berendezések, termékek dominálnak egységes arculatteremtő elemekként (6. ábra).

4. ábra. Vác vasútállomás, felvételi épület a település felől5. ábra. Vác vasútállomás, felvételi épület a vágányok felől

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Vörös Tibor: Vasúti építészet. Budapest, MÁV Zrt., 2009.
  • [2] Hartmann Erik: Vác állomás korszerűsítése (3. rész). A felvételi épület.
  • Sínek Világa, 2016/4.
  • [3] Madácsi Gábor: Magasépítményi beruházások a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalon. Az egységes építészeti arculat. Sínek Világa, 2016/5.
  • [4] B. Terbe Erzsébet: Hipotézismentes rekonstrukció Békéscsabán (1. rész) A „régi” romantikus indóház.
  • Sínek Világa, 2017/2.
  • [5] Bánszky Szabolcs: Hipotézismentes rekonstrukció Békéscsabán (2. rész)
  • Az „új” felvételi épület felújítása.
  • Sínek Világa, 2017/2.
  • [6] Pálinkás Ferenc: A XIX. századi indóház újjászületése. A Déli Vasút utolsó I. osztályú felvételi épületének teljes rekonstrukciója. Sínek Világa, 2017/3.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©