A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Dr. Csizmazia Ferencné főiskolai docens
Széchenyi István Egyetem

A sínfej-hajszálrepedések műszaki és gazdasági alapú kezelése

A sínfej-hajszálrepedések (HC hibák) keletkezésének okaival, a hibák mérési és osztályozási módszereivel, a beavatkozások fajtáival és szük­ségességükkel a nemzetközi szakirodalom hosszú évek óta foglalkozik. Tapasztalatok, vizsgálati eredmények sora segíti a jelenség megértését, ugyan­akkor számos kérdés a mai napig is nyitott. A fejlett vasútvállalatok gyakorlata megegyezik abban, hogy a folyamatot rendszeres mérésekkel, az eredmények kiértékelésével kell ellenőrizni, és csak műszaki és gazdasági szempontból összehangolt beavatkozási stratégia alkalmazásával lehet megfelelően kezelni. A szerzők saját laborvizsgálati eredményeikre támaszkodva ismertetik a hajszálrepedések geometriáját, majd javaslatokat fogalmaznak meg a hazai hálózaton kialakult, meglehetősen súlyos helyzet kezelésére.

 

Az 1. és a 2. táblázat a repedések geometriai adatait foglalja össze.

A nitallal (salétromsav 3%-os alkoholos oldata) maratott felületekről a karbonacél szövetszerkezeti elváltozásainak bemuta­tására mikroszkópi felvételek is készültek. A maratás a szövetszerkezet részleteit, azaz a szemcsehatárokat, az egyes fázisokat teszi láthatóvá (5. ábra).

5. ábra. Az ép alapszövet a C-tartalomnak (0,573%) megfelelően perlit és hálós ferrit

A kerék-sín kapcsolat miatt kialakult nagymértékű képlékeny alakváltozás hatására a sín anyagának keménysége igen jelentősen, az alapszövet keménységének akár másfélszeresére növekedett. Az ilyen nagymértékű alakváltozás az anyag alakváltozó képességének kimerülését okozza, ami repedések megjelenéséhez vezet. Kialakul egy kemény felső kéreg, s a repedések ez alatt, a szemcsék nyúlási irányát követve hatolnak egyre mélyebbre a sínfejbe (6. ábra).

6. ábra. A deformálódott szövetszerkezet és a repedés

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Innotrack D4.5.5 – Guidelines for Ma­na­ge­ment of Rail Grinding. Integrated Project. Project No. TIP5_CT-2006-031415.
  • [2] T. Hempe – T. Siefer: Schienenschleifen als Bestandteil einer technisch-wirtschaftlichen Gleisinstandhaltung. ZEVrail, 2007. März.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©