A cikk szerzője:

Tóth Tibor ügyvezető
Sztrádaline Kft.

A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (2. rész) – A vasúti átjárókban történt balesetek sajtóvisszhangja

A vasúti átjárók a közutak és a vasutak kiemelt kockázatú találkozási pontjai. A legveszélyesebb vasúti átjárók évenkénti rangsorolása nemcsak közlekedésbiztonsági, hanem gazdasági és infrastruktúra-fejlesztési szempontból is rendkívül fontos.

Az elmúlt években a veszélyességi rangsor alapján a hazai vasúti átjárók biztonsági elemeit számos helyszínen egészítették ki csapórúddal. Fénysorompós biztosítást és ismétlőjelzőket szereltek fel, korszerű LED-es optikákkal látták el a fényjelzőt. A hagyományos (pl. helyből kezelt) sorompókat – ahol lehetőség volt rá – korszerű automata berendezésekkel váltották fel.
A teljesség kedvéért meg kell jegyezni, hogy az átjárók majdnem 50%-a még mindig biztosítás nélküli.
A szintbeni vasúti-közúti keresztezésekben, bármennyire alapos és többszörösen biztosított is a baleset-megelőzési rendszer, a műszaki meghibásodás vagy az emberi mulasztás kockázata mindig is ott van a háttérben.
Emberi felelősség szempontjából két területet fontos kiemelni:

  • az első a gépjárművezetők, a közlekedők, mozdonyvezetők pszichés állapotára, közérzetére vezethető vissza. Ez határozza meg az átjárónál az áthaladáskor az észleléseket, a döntéseket és a reakciókat.
  • a második a tudatos szabályszegés kockázatvállalása, a döntésben a felelősség felvállalása.

Az első, alapvetően a közlekedésben részt vevők egészségi állapotának, alkalmasságának az eldöntése. Kellően kipihent-e a járművezető? A fáradtság mennyire befolyásolja a vezetését, a koncentrálóképességét, mennyire figyelmetlen vezetés, illetve az átjáróban való áthaladás közben. Ezek kockázata jóval nagyobb a nyári meleg időszakban vagy az éjszakai vezetés során, hiszen ilyenkor a szervezet könnyebben elfárad, vagy az élettani sajátosságból adódóan át akar állni a pihenésre. A reakcióidő nő, az észlelési és a cselekvési folyamatok lelassulnak. Itt kell megemlíteni az ittasságból vagy a kábítószer-fogyasztásból eredő közérzeti változásokat is.
A vasúti átjárókban történt legtöbb baleset mégis a tudatos szabályszegésre, a tiltó jelzések felülbírálatára vezethető vissza. A kockázatvállalás felvállalása mellett a türelmetlenséget, a sietséget, a felgyorsult életritmusból eredő rohanást szokták megjelölni indokként a baleseteket túlélő szabályszegő gépjárművezetők.
A baleseti statisztikák szerint az elmúlt öt évben a hazai vasúti átjárókban valamivel több mint harminc olyan halálos baleset történt, amely tudatos szabályszegésre vezethető vissza.
A vasúti átjáróknál a várakozás lélektana kiismerhetetlen és kiszámíthatatlan. Több közlekedésbiztonsági szakértő egyetért azzal a megállapítással, hogy az emberek egy bizonyos ideig hajlandóak vesztegelni, várakozni az autójukkal, aztán, függetlenül attól, hogy egy veszélyes vasúti átkelőhelynél állnak, valahogyan megpróbálnak kimozdulni ebből a helyzetből. Van, aki áthajt akkor is, ha negyedórás várakozás után már közelít a vonat, mások idővel megfordulnak, de olyan is akad, aki inkább félreáll és lazít pár percet. Személyfüggő, hogy kinél mikor szakad el a cérna.
Elég fellapozni az elmúlt pár hónap baleseti statisztikáit, és bőven találni példát a különféle okokból bekövetkezett balesetekre:

  • Idén augusztusban halálos vonatbaleset történt Écsen, a Tó úti vasúti átjárónál. A személyvonat nekiment a vasúti sínekre hajtó autónak, az autó vezetője belehalt sérüléseibe, utasát pedig súlyos sérülésekkel vitték kórházba (1. ábra).

1. ábra. Vonatbaleset Écsen, a Tó úti vasúti átjárónál(Forrás: hvg.hu)

  • Júliusban egy négytagú család vesztette életét egy vonatbalesetben Csornán. Autójukkal akkor hajtottak a sínekre a 86-os úttal párhuzamos mellékút vasúti átjárójába, amikor pirosat mutatott a fényjelző. A kocsi a felismerhetetlenségig összeroncsolódott. A család autója a Győrből Sopronba tartó személyvonattal ütközött. Egy 35 éves férfi, egy 31 éves nő, valamint egy 15 éves és egy hatéves fiú halt meg. Az eddigi adatok szerint a fénysorompó pirosat mutatott, a sofőr ennek ellenére hajtott a sínekre (2. ábra).
  • Másodperceken múlott annak a három férfinak az élete, akik abban a Volkswagenben ültek, amelyik a Veszprém melletti Márkón hajtott be a vasúti átjáróba. Ketten könnyebb sérülésekkel, a harmadikuk pedig épen úszta meg a balesetet (3. ábra).

2. ábra. Vonatbaleset Csornán (Forrás: hvg.hu)

A vélemények eltérőek: a MÁV hivatalos közleményében azt írta: a személyautó a tiltó jelzés ellenére hajtott rá a sínekre, a szemtanúk szerint a jelző fehéren villogott. A helyiek szerint azonban a lámpa sokszor hibásan működött: hol a közeledő vonat ellenére sem adott tiltó jelzést, hol órákig pirosan világított.
• A vasúti átjáróban áthaladó vonattal ütközött egy személyautó Zalakomárnál. A kocsiban ülők közül egy kisgyerek és édesanyja életveszélyes sérüléseket szenvedett.

3. ábra. A Veszprém melletti Márkón a vasúti átjáróban történt baleset (Forrás: ripost.hu)
A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-nek elmondta: a személyautó vezetője a fénysorompós vasúti kereszteződésben – egyelőre ismeretlen okból – összeütközött az áthaladó személyvonattal. A kocsiban négyen ültek: egy házaspár, két és fél éves kisgyerekük, valamint a család egy férfi rokona. Az első információkkal szemben nem az apát, hanem a kisgyereket és az édesanyát vitték a mentők életveszélyes sérülésekkel kórházba, az apa és a férfi rokon könnyebb sérüléseket szenvedett.

A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©