A cikk szerzője:

Pásti Imre szakterület-vezető
Budapesti Közlekedési Központ

Mihályka Péter főmunkatárs
Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.

Gábor Miklós főosztályvezető- helyettes
Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal

Dr. Koren Csaba egyetemi tanár
Széchenyi István Egyetem

A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására

Cikksorozatunk végén, ebben a részben további javaslatokat fogalmaznak meg a szerzők a szintbeni vasúti átjárók biztonságának fokozására. A javaslatok az elzárási idő, a helyszíni azonosítás, a fogyatékossággal élők segítése és a tiltott helyen átjárásból keletkező balesetek csökkentése témák köré csoportosíthatók. Az ismétlések elkerülése érdekében több helyen hivatkozunk a sorozat korábbi cikkeiben szereplő mondanivalóra vagy ábrára.

 

2. Külföldi példák

Az Amerikai Egyesült Államokban a Fe­de­ral Motor Carrier Administration tájékoztatása szerint – ha a jármű elakadt az átjáróban, vagy a vasúti jelző üzemzavara esetén – a bejelentőnek a vasúttársaság vészhelyzet esetén hívandó telefonszámán kell bejelentést tennie a vasútvonal, a keresztező út adatainak megadásával. Amennyiben a bejelentő a helyszínen nem találja a vasúttársaság vészhelyzetkor hívható telefonszámát, hívhatja a helyi rendőrséget vagy a 911-es központi számot.
A szomszédos országok közül a Szlo­vákiában 2012-ben bevezetett át­já­ró­azo­no­sí­tó rendszert tanulmányoztuk, mely gyakorlatilag azonos a Csehországban alkalmazottal. E szerint 2012-ben a szlovákiai vasúti átjárókon a balesetek megelőzése érdekében minden átjáróhoz egy ún. egyedi azonosító számot vezettek be. Az egyedi azonosító szám öntapadós matricája elsődlegesen az „andráskereszt” közúti jelzőtábla hátlapján, azaz vágány felőli oldalán található.
A vasúti átjáróban bekövetkezett baleset esetén, vagy ha a vasúti átjáró ún. veszélyes sávjában vesztegel a gépjármű, az Integrált Mentőszolgálat 112-es telefonszámát lehet felhívni, melynek diszpécsere azonnal értesíti az érintett útátjáró felelős üzemeltetőit.
Az útátjárók elektronikus nyilvántartásban szerepelnek. Minden egyedi azonosító számot a ŽSR informatikai rendszere rendeli hozzá az adott útátjáróhoz. Az elektronikus nyilvántartást folyamatosan aktualizálják.
A 3. ábra a matrica elhelyezését mutatja a szlovák vasúti átjárókban.

3. ábra. Azonosító szám elhelyezése Szlovákiában

3. Javaslat a magyarországi azono­sító rendszerre

3.1. A veszély jelzése

Tekintettel arra, hogy ezekben az esetekben az időtényező meghatározó, igen fontos, hogy az információ pontosan, a legrövidebb úton jusson el az érintettekhez, áttételeknek, ebből következő időveszteségeknek ebben a folyamatban nincs és nem is lehet helye (4. ábra).

4. ábra. A veszély jelzésének folyamata
Ahhoz azonban, hogy a fenti – első ránézésre nagyon egyszerű – folyamat működjön, számos előzetes és az üzemelés alatti feltételnek teljesülnie kell, rendelkezésre kell állnia.
Az alábbiakban részletezzük azokat a lépéseket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy végső intézkedésként kihelyezhetőek legyenek az átjáróazonosító jelzések, és a rendszer működőképes legyen.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567891011121314Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
  • [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
  • [3] Richtlinie 815: Bahn­über­gang­san­lagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
  • [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
  • [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Fe­de­ral Highway Administration, 2007.
  • [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
  • [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
  • [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
  • [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
  • [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
  • [11] (Forrás: www.strail.de)
  • [12] European Railway Agency: Inter­me­diate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
  • [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
  • [14] http://www.restrail.eu/
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©