A cikk szerzője:

Pásti Imre szakterület-vezető
Budapesti Közlekedési Központ

Mihályka Péter főmunkatárs
Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.

Gábor Miklós főosztályvezető- helyettes
Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal

Dr. Koren Csaba egyetemi tanár
Széchenyi István Egyetem

A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására

Cikksorozatunk végén, ebben a részben további javaslatokat fogalmaznak meg a szerzők a szintbeni vasúti átjárók biztonságának fokozására. A javaslatok az elzárási idő, a helyszíni azonosítás, a fogyatékossággal élők segítése és a tiltott helyen átjárásból keletkező balesetek csökkentése témák köré csoportosíthatók. Az ismétlések elkerülése érdekében több helyen hivatkozunk a sorozat korábbi cikkeiben szereplő mondanivalóra vagy ábrára.

 

Gábor Miklós

Javaslatok a fogyatékossággal élők átvezetésének elősegítésére

1. Előzmények

A projekt keretében 2014-ben készített kutatási és elemzési feladatok során már foglalkoztunk a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek számára kényelmes és biztonságos kialakítású vasúti átjárók problematikájával [7].
Az idézett munka elkészítésekor áttekintettük a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek esélyegyenlőségét támogató nemzetközi és hazai jogszabályokat, valamint a rendelkezésre álló nemzetközi tapasztalatokat [8], kutatási jelentéseket. Ezt a témát azonban most további szakirodalmi anyagok és szabályozások összegyűjtésével és konkrét ajánlásokkal bővítettük, figyelembe véve az időközben bekövetkezett változásokat az uniós szabályozásban és a hazai jogalkotásban. Ezeket a javaslatokat a döntéshozó állami szervezetek figyelmébe ajánljuk, akik kellő megfontolás nyomán tudják majd kidolgoztatni a konkrét kialakításokra, megoldásokra vonatkozó javaslatokat, előírásokat.

2. A munkacsoport ajánlásai

A fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek számára a vasúti átjárók járhatóságával kapcsolatos megoldandó feladatok:

  • az átkelő felismerése, azonosítása,
  • döntéshozatal az áthaladásról,
  • tájékozódás és fizikai megközelítés.

Ezek részleteivel már az előkészítő irodalomtanulmány készítésekor foglalkoztunk. Mindezek alapján összefoglaljuk, hogy a hazai gyakorlatban milyen szabályozást javaslunk.
A közúti forgalom számára kialakított, csapórúddal kiegészített fényjelzővel biztosított vasúti átjáróban kiépített gyalogosátvezetés általános elrendezését a 7. ábra mutatja, ahol fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek közlekedésére is alkalmassá tett gyalogosátvezetés látható merőleges keresztezés esetén. Természetesen az átjáró hegyesszögű kialakítása is lehetséges.

7. ábra. Általános elrendezési vázlat

2.1. Az átjárók kialakítása

A közlekedési létesítmények tervezésekor figyelembe kell venni a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló, 1998. évi XXVI. törvényben foglaltakat, valamint az e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása [10] előírásait.
Olyan vasúti átjárókat vagy önálló vas­úti gyalogos-átkelőhelyet kell a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek igényei szerint kialakítani, amelyek közelében egészségügyi intézmény, bevásárlóközpont van, illetve alkalmanként nagy gyalogosforgalom várható (üdülőövezet, jelentős gyalogosforgalmat vonzó létesítmények).

2.2. Biztosítási mód

A fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek számára kialakított vasúti átjárók és vasúti gyalogos-átkelőhelyek biztosítási módját az egyéb vasúti átjárók biztosításával megegyezően kell megválasztani. A jellemzően vakok és gyengénlátók által használt vasúti átjárókat lehetőség szerint biztosított átjáróként kell kiépíteni.
A nem biztosított vasúti átjárókat és vasúti gyalogos-átkelőhelyeket terelőkorláttal vagy nyitható rácsos kapuval kell ellátni. Az utóbbi Magyarországon eddig nem alkalmazott megoldás, de használata megfontolható a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek számára, valamint kis forgalmú önálló vasúti gyalogos-átkelőhelyként kialakított átkelők esetén.

8. ábra. Átjáró rácsos kapuval [8] (Orléans, Franciaország)

A 8. ábra önálló vasúti gyalogos-átkelőhely biztosítását mutatja nyitható, kulcsra nem zárt rácsos kapuval. Az ábrán látható tábla felirata: „Ne menjen át az átjárón, mielőtt mindkét irányban körülnézett volna; az egyik vonat eltakarhatja a másikat.”
A lehetséges biztosítási módok:
• fénysorompó,
• teljes csapórudas sorompó (a gyalogosátvezetés szempontjából).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567891011121314Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
  • [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
  • [3] Richtlinie 815: Bahn­über­gang­san­lagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
  • [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
  • [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Fe­de­ral Highway Administration, 2007.
  • [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
  • [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
  • [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
  • [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
  • [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
  • [11] (Forrás: www.strail.de)
  • [12] European Railway Agency: Inter­me­diate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
  • [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
  • [14] http://www.restrail.eu/
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©