Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc
Területünkön Sátoraljaújhely, Hidasnémeti és Bánréve határállomás biztosít összeköttetést a Szlovák Vasutakkal. Ezek közül a Hidasnémeti határátmeneten a teherforgalom mellett személyforgalom is zajlik (nemzetközi IC vonatok).
Szünetel a vasúti forgalom a Mátramindszent–Mátranovák-Homokterenye, a Kazincbarcika–Rudabánya, illetve az Eger–Putnok vasútvonal Szilvásvárad és Putnok közötti szakaszán, ahol a 2010. évi rendkívül csapadékos időjárás következtében több száz méteres szakaszokon sok ezer köbméter talaj csúszott a vágányra a pálya melletti hegyoldalról. A keletkezett akadályok eltakarítása után rövidesen újabb rézsűcsúszások következtek be, így a biztonságos vasúti közlekedés nem volt biztosítható. Ezeken a vonalakon, összesen mintegy 50 km hosszon, megszűnt a személy- és áruszállítás is. A vasútforgalom esetleges újbóli beindítása esetén az évek alatt elmaradt karbantartási munkák miatt jelentős költségek merülnének fel. Vasútvonalaink közül a 2007/2008. évi menetrendi időszaktól szünetel a személyszállítás a Hejőkeresztúr–Mezőcsát és Kisterenye–Kál-Kápolna vonalakon.
A 94. sz. vasútvonal Tornanádaska–Hídvégardó–oh. közötti 5 km-es vonalszakaszán a vasúti személyforgalmat 1966-ban beszüntették, a 89. sz. vonalon pedig a 2013/2014-es menetrendi időszaktól csak Tiszaújvárosig közlekednek a személyszállító vonatok.
Igazgatóságunk területén összesen 153 vasútállomás és vasúti megállóhely van. Az állomások túlnyomó többségén hangos (egyes állomásokon gépi) utastájékoztatás működik. Hat állomáson – Füzesabony, Mezőkövesd, Miskolc-Tiszai pu., Szerencs, Sárospatak és Sátoraljaújhely – található dinamikus kijelzős vizuális utastájékoztató rendszer is. Szikszó állomásról az utastájékoztató rendszer az informatikai eszközökből nyert információk alapján végzi Onga, Halmaj, Forró-Encs és Novajidrány távkezelt állomásokon az automatikus utastájékoztatást.
Több mint 80 szolgálati helyen csak statikus, papíralapú utastájékoztatásra van lehetőség. Ezeken a helyeken az utastájékoztatás színvonala sérülhet a gyakran előforduló rongálások miatt. A területbejárásoknak köszönhetően a hirdetmények és tartóik pótlása rendszeresen történik.
Térségünk vasúti közlekedésének gerincét a 80. sz. Budapest–Miskolc–Mezőzombor és Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasúti fővonal alkotja. A 80. sz. vonal az V. sz. páneurópai közlekedési folyosó része, személyszállítási és árufuvarozási szempontból meghatározó jelentőségű.
A 80 (1). Budapest–Miskolc–Mezőzombor vasútvonal igazgatóságunk felügyelete alá tartozó Hatvan–Miskolc–Mezőzombor szakaszán Központi forgalomellenőrző (KÖFE) rendszer felügyeli a biztonságos közlekedést. Az állomások Integra Dominó típusú biztosítóberendezésekkel, az állomásközök pedig önműködő térközbiztosító berendezéssel felszereltek. A szintbeli kereszteződésekben automata fény-, illetve fény- és félsorompó berendezések üzemelnek.
A villamosított, kétvágányú pályára az engedélyezett sebesség 120 km/h, amely a pálya állapota miatt bevezetett állandó és ideiglenes lassújelek miatt csak részben alkalmazható. A pályaállapot romlásához erősen hozzájárul, hogy Bükkábrány és Visonta között rendkívül nagy mennyiségű (évente 3,7 M t) lignitet továbbítanak.
A visontai telephelyű Mátrai Erőmű Zrt. a magyar villamosenergia-ellátás egyik megbízható alapegysége (4. ábra). Fő tevékenysége a hőszolgáltatás mellett a villamosenergia-termelés; 950 MW teljesítményével az ország legnagyobb széntüzelésű erőműve. A társaság Visontán és Bükkábrányban (5. ábra) található saját bányáiban külfejtéses technológiával termelt lignitből állít elő villamos energiát. A magyar nemzetgazdaság villamosenergia-fogyasztásának mintegy 13%-át termeli, ezért nyersanyaggal való folyamatos ellátása stratégiai fontosságú.
Kiemelt karbantartási és felújítási munkák keretében az utóbbi években a 80. sz. vonal több vonalszakasza is megújult saját forrásból (Hatvan–Nagyút és Miskolc–Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomások között), továbbá uniós forrás bevonásával átépült a Nagyút–Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti jobb vágány nyílt vonali szakasza. A szakaszon a jobb vágány állomási átmenő vágányainak és az azokban fekvő kitérőknek a felújítása 2017-re volt tervezve, de forráshiány miatt el kellett halasztani. A Mezőkeresztes-Mezőnyárád–Nagyút állomások közötti vonalszakasz erősen terhelt bal vágányának felújítása csak a következő időszakban várható.
Az utaskiszolgáló létesítményeket tekintve a vonal vegyes képet mutat. A vonal legjelentősebb felvételi épülete Miskolc-Tiszai pályaudvaron található, melyet – Pfaff Ferenc tervei alapján – 1901-re építettek meg a régi romantikus épületegyüttes gyökeres átalakításával. Az épületet 2001-ben teljesen felújították, jelenleg műemlékvédelem alatt áll (6. ábra).
Külön szintű megközelítéssel ellátott magas peron csak Füzesabony és Miskolc-Tiszai állomáson, valamint Tiszalúc és Taktaszada megállóhelyeken van. A vonal szakaszos felújításakor több megállóhelyen épült új peron. 2016-ban a Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között elvégzett pályafelújítás keretében újjáépültek a megállóhelyeken a jobb vágány melletti peronok.
Irodalomjegyzék
- Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
- Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
- Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
- Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
- Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
- www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
- www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.