A cikk szerzője:

Bánkuti Gyula műszaki igazgatóhelyettes
MÁV Zrt.

Karácsony Tamás osztályvezető
MÁV Zrt.

A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc

A most bemutatkozó igazgatóság Észak-Magyarország területén működik. Vasútvonalai Szlovákia irányába négy ponton metszik az országhatárt. Az igazgatóság területe nagyrészt az Északi-középhegység részét képezi, amiből az következik, hogy a vasútvonalak építése során, a nagyszámú folyó áthidalása mellett, a hegy­vidéki terep is nehézséget jelentett. Ezt a hátrányt azonban nagymértékben kárpótolja a változatos táj, az ország történelmében meghatározó szerepet játszó városok és a történelmi borvidék. A személyszállításon és a mezőgazdasági termények fuvarozásán kívül az igazgatóság területén levő bányák és az ipari üzemek kiszolgálása is komoly feladat.

Területünkön Sátoraljaújhely, Hidasnémeti és Bánréve határállomás biztosít összeköttetést a Szlovák Vasutakkal. Ezek közül a Hidasnémeti határátmeneten a teherforgalom mellett személyforgalom is zajlik (nemzetközi IC vonatok).
Szünetel a vasúti forgalom a Mátramindszent–Mátranovák-Homokterenye, a Kazincbarcika–Rudabánya, illetve az Eger–Putnok vasútvonal Szilvásvárad és Putnok közötti szakaszán, ahol a 2010. évi rendkívül csapadékos időjárás következtében több száz méteres szakaszokon sok ezer köbméter talaj csúszott a vágányra a pálya melletti hegyoldalról. A keletkezett akadályok eltakarítása után rövidesen újabb rézsűcsúszások következtek be, így a biztonságos vasúti közlekedés nem volt biztosítható. Ezeken a vonalakon, összesen mintegy 50 km hosszon, megszűnt a személy- és áruszállítás is. A vasútforgalom esetleges újbóli beindítása esetén az évek alatt elmaradt karbantartási munkák miatt jelentős költségek merülnének fel. Vasútvonalaink közül a 2007/2008. évi menetrendi időszaktól szünetel a személyszállítás a Hejőkeresztúr–Mezőcsát és Kisterenye–Kál-Kápolna vonalakon.
A 94. sz. vasútvonal Tornanádaska–Híd­végardó–oh. közötti 5 km-es vonal­sza­kaszán a vasúti személyforgalmat 1966-ban beszüntették, a 89. sz. vonalon pedig a 2013/2014-es menetrendi időszaktól csak Tiszaújvárosig közlekednek a személyszállító vonatok.
Igazgatóságunk területén összesen 153 vasútállomás és vasúti megállóhely van. Az állomások túlnyomó többségén hangos (egyes állomásokon gépi) utastájékoztatás működik. Hat állomáson – Füzesabony, Mezőkövesd, Miskolc-Tiszai pu., Szerencs, Sárospatak és Sátoraljaújhely – található dinamikus kijelzős vizuális utas­tá­jé­koztató rendszer is. Szikszó állomásról az utastájékoztató rendszer az informatikai eszközökből nyert információk alapján végzi Onga, Halmaj, Forró-Encs és Novajidrány távkezelt állomásokon az automatikus utastájékoztatást.
Több mint 80 szolgálati helyen csak sta­ti­kus, papíralapú utastájékoztatásra van lehetőség. Ezeken a helyeken az utas­tá­jé­koztatás színvonala sérülhet a gyakran előforduló rongálások miatt. A területbejárásoknak köszönhetően a hirdetmények és tartóik pótlása rendszeresen történik.
Térségünk vasúti közlekedésének gerincét a 80. sz. Budapest–Miskolc–Mezőzombor és Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasúti fővonal alkotja. A 80. sz. vonal az V. sz. páneurópai közlekedési folyosó része, személyszállítási és árufuvarozási szempontból meghatározó jelentőségű.
A 80 (1). Budapest–Miskolc–Mező­­zom­bor vasútvonal igazgatóságunk fe­lü­gyelete alá tartozó Hatvan–Miskolc–­Mezőzombor szakaszán Köz­ponti for­ga­lomellenőrző (KÖFE) rendszer felügyeli a biztonságos közlekedést. Az állomások Integra Dominó típusú biztosítóberendezésekkel, az állomásközök pedig önműködő térközbiztosító berendezéssel felszereltek. A szintbeli kereszteződésekben automata fény-, illetve fény- és félsorompó berendezések üzemelnek.
A villamosított, kétvágányú pályára az engedélyezett sebesség 120 km/h, amely a pálya állapota miatt bevezetett állandó és ideiglenes lassújelek miatt csak részben alkalmazható. A pályaállapot romlásához erősen hozzájárul, hogy Bükkábrány és Visonta között rendkívül nagy mennyiségű (évente 3,7 M t) lignitet továbbítanak.
A visontai telephelyű Mátrai Erőmű Zrt. a magyar villamosenergia-ellátás egyik megbízható alapegysége (4. ábra). Fő tevékenysége a hőszolgáltatás mellett a villamosenergia-termelés; 950 MW tel­je­sít­ményével az ország legnagyobb széntüzelésű erőműve. A társaság Visontán és Bükkábrányban (5. ábra) található saját bányáiban külfejtéses technológiával termelt lignitből állít elő villamos energiát. A magyar nemzetgazdaság villamosenergia-fogyasztásának mintegy 13%-át termeli, ezért nyersanyaggal való folyamatos ellátása stratégiai fontosságú.

4. ábra. A Mátrai Erőmű (Forrás: www.mert.hu)5. ábra. Lignitrakodás Bükkábrány állomáson (Fotó: Rónyai Gábor)


Kiemelt karbantartási és felújítási munkák keretében az utóbbi években a 80. sz. vonal több vonalszakasza is megújult saját forrásból (Hatvan–Nagyút és Miskolc–Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomások között), továbbá uniós forrás bevonásával átépült a Nagyút–Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti jobb vágány nyílt vonali szakasza. A szakaszon a jobb vágány állomási átmenő vágányainak és az azokban fekvő kitérőknek a felújítása 2017-re volt tervezve, de forráshiány miatt el kellett halasztani. A Mezőkeresztes-Mezőnyárád–Nagyút állomások közötti vonalszakasz erősen terhelt bal vágányának felújítása csak a következő időszakban várható.

6. ábra. Miskolc-Tiszai pályaudvar felvételi épülete (Fotó: Karczag Tamás)
Az utaskiszolgáló létesítményeket tekintve a vonal vegyes képet mutat. A vonal legjelentősebb felvételi épülete Miskolc-Tiszai pályaudvaron található, melyet – Pfaff Ferenc tervei alapján – 1901-re építettek meg a régi romantikus épületegyüttes gyökeres átalakításával. Az épületet 2001-ben teljesen felújították, jelenleg műemlékvédelem alatt áll (6. ábra).
Külön szintű megközelítéssel ellátott magas peron csak Füzesabony és Miskolc-Tiszai állomáson, valamint Tiszalúc és Taktaszada megállóhelyeken van. A vonal szakaszos felújításakor több megállóhelyen épült új peron. 2016-ban a Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között elvégzett pályafelújítás keretében újjáépültek a megállóhelyeken a jobb vágány melletti peronok.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
  • Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
  • Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
  • Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
  • Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
  • www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
  • www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©