A cikk szerzője:

Bánkuti Gyula műszaki igazgatóhelyettes
MÁV Zrt.

Karácsony Tamás osztályvezető
MÁV Zrt.

A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc

A most bemutatkozó igazgatóság Észak-Magyarország területén működik. Vasútvonalai Szlovákia irányába négy ponton metszik az országhatárt. Az igazgatóság területe nagyrészt az Északi-középhegység részét képezi, amiből az következik, hogy a vasútvonalak építése során, a nagyszámú folyó áthidalása mellett, a hegy­vidéki terep is nehézséget jelentett. Ezt a hátrányt azonban nagymértékben kárpótolja a változatos táj, az ország történelmében meghatározó szerepet játszó városok és a történelmi borvidék. A személyszállításon és a mezőgazdasági termények fuvarozásán kívül az igazgatóság területén levő bányák és az ipari üzemek kiszolgálása is komoly feladat.

Megvalósult és folyamatban lévő fejlesztések

A 80. sz. fővonal Nagyút–Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti szakaszán a jobb vágány átépítése 2015. július 21. és no­vember 17. között, három ütemben valósult meg. Az összesen 35,6 km hosszúságú nyílt vonali vágány átépítése PM–1000 alépítmény-javító géplánc és SMD–80 felépítménycserélő géplánc alkalmazásával történt, helyben cserélve, 60 kg/fm sínekkel, LW vasbeton aljakkal, SKL 14 közvetlen, rugalmas leerősítéssel és 40 cm vastagságú PSS alépítményi védőréteg beépítésével (15–16. ábra).

15. ábra. Felépítménycsere az SMD–80 géplánccal (Fotó: Balogh Péter)16. ábra. Alépítmény-átépítés a PM–1000 géplánccal (Fotó: Balogh Péter)

A munka során átépült 10 csoport útátjáró, 2 utasperon, 148 felsővezeték-tartó oszlop. Ezenkívül megtörtént öt teknőhíd szigetelése, illetve hídgerendacserét hajtottak végre a vonalszakasz két acélhídján. A jobb vágány átépítése alatt (17. ábra) a bal vágányon a vonatforgalom folyamatos fenntartása biztosított volt, egyes személyszállító vonatok helyett vonatpótló buszok közlekedtek.
Az átépítésnek köszönhetően lehetővé vált a korábban pályaállapot miatt bevezetett sebességkorlátozások felszámo­lása, a 120 km/h pályasebesség és ezzel a menetrendszerűség biztosítása. A vissz­­nye­re­ményi anyagokat fel lehetett használni egyéb vonalakon, a többi között a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vonal átépítésénél (18. ábra).
Az 1696/2014. (XI. 26.) Korm.határozat városi és elővárosi közlekedési indikatív (javasló) projektlistájában szerepel a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vonal korszerűsítése. A projekt első részeként „a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás”, IKOP forrás felhasználással valósulhat meg.

17. ábra. Az átépített jobb vágány (Fotó: Balogh Péter)18. ábra. Az átépített vágány az elhelyezett felsővezeték-­tartó oszlopokkal (Fotó: Balogh Péter)

A projekt keretében a villamosítás előtt a vasúti pálya épül át. A vasútvonal egyvágányú, 48 rendszerű felépítménnyel rendelkező hagyományos pálya volt, melynek átépítése 2012-ben kezdődött, és várhatóan 2018-ban fejeződik be. A pályafelújítási munkálatok elvégzése szakaszonként történt-történik.
2012-ben a Mezőzombor és Bodrogkeresztúr állomások közötti, 2014-ben a Bodrogkeresztúr állomás és Erdőbénye megállóhely közötti, 2015-ben pedig az Erdőbénye megállóhely és Olaszliszka-­Tolcsva állomás közötti vonalszakasz átépítése történt meg. Az átépítéssel egyidejűleg a vonalon lévő műtárgyak és útátjárók felújítására is sor került. A felújítás keretében Szegi és Erdőbénye megálló­helyeken egyenként 250 m hosszú, sk +55 szintű, kiselemekkel burkolt és akadálymentesített magas peron létesült, térvilágítás kialakításával. A vonalvezetés és az alépítmény a 100 km/h engedélyezett sebességgel való közlekedésre lett alkalmas. Az átépítési munkák miatti három-három hónapos átszállásos vágányzárak alatt a viszonylatokon vonatpótló buszok szállították az utasokat.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
  • Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
  • Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
  • Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
  • Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
  • www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
  • www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©