Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc
Megvalósult és folyamatban lévő fejlesztések
A 80. sz. fővonal Nagyút–Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti szakaszán a jobb vágány átépítése 2015. július 21. és november 17. között, három ütemben valósult meg. Az összesen 35,6 km hosszúságú nyílt vonali vágány átépítése PM–1000 alépítmény-javító géplánc és SMD–80 felépítménycserélő géplánc alkalmazásával történt, helyben cserélve, 60 kg/fm sínekkel, LW vasbeton aljakkal, SKL 14 közvetlen, rugalmas leerősítéssel és 40 cm vastagságú PSS alépítményi védőréteg beépítésével (15–16. ábra).
A munka során átépült 10 csoport útátjáró, 2 utasperon, 148 felsővezeték-tartó oszlop. Ezenkívül megtörtént öt teknőhíd szigetelése, illetve hídgerendacserét hajtottak végre a vonalszakasz két acélhídján. A jobb vágány átépítése alatt (17. ábra) a bal vágányon a vonatforgalom folyamatos fenntartása biztosított volt, egyes személyszállító vonatok helyett vonatpótló buszok közlekedtek.
Az átépítésnek köszönhetően lehetővé vált a korábban pályaállapot miatt bevezetett sebességkorlátozások felszámolása, a 120 km/h pályasebesség és ezzel a menetrendszerűség biztosítása. A vissznyereményi anyagokat fel lehetett használni egyéb vonalakon, a többi között a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vonal átépítésénél (18. ábra).
Az 1696/2014. (XI. 26.) Korm.határozat városi és elővárosi közlekedési indikatív (javasló) projektlistájában szerepel a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vonal korszerűsítése. A projekt első részeként „a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás”, IKOP forrás felhasználással valósulhat meg.
A projekt keretében a villamosítás előtt a vasúti pálya épül át. A vasútvonal egyvágányú, 48 rendszerű felépítménnyel rendelkező hagyományos pálya volt, melynek átépítése 2012-ben kezdődött, és várhatóan 2018-ban fejeződik be. A pályafelújítási munkálatok elvégzése szakaszonként történt-történik.
2012-ben a Mezőzombor és Bodrogkeresztúr állomások közötti, 2014-ben a Bodrogkeresztúr állomás és Erdőbénye megállóhely közötti, 2015-ben pedig az Erdőbénye megállóhely és Olaszliszka-Tolcsva állomás közötti vonalszakasz átépítése történt meg. Az átépítéssel egyidejűleg a vonalon lévő műtárgyak és útátjárók felújítására is sor került. A felújítás keretében Szegi és Erdőbénye megállóhelyeken egyenként 250 m hosszú, sk +55 szintű, kiselemekkel burkolt és akadálymentesített magas peron létesült, térvilágítás kialakításával. A vonalvezetés és az alépítmény a 100 km/h engedélyezett sebességgel való közlekedésre lett alkalmas. Az átépítési munkák miatti három-három hónapos átszállásos vágányzárak alatt a viszonylatokon vonatpótló buszok szállították az utasokat.
Irodalomjegyzék
- Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
- Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
- Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
- Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
- Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
- www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
- www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.