A cikk szerzője:

Antal Árpád szakmai tanácsadó
Magyar Tűzihorganyzók Szervezete

Nagy Miklós műszaki igazgató
NAGÉV CINK Kft.

A tűzihorganyzás várható élettartama – A horganyzás tapasztalatai

A fémbevonatok korróziós élettartamát általánosságban – a környezeti hatásokon kívül – a fémréteg anyagi minősége, anyagának tisztasága, a réteg szerkezete, feszültségállapota, de mindenekelőtt vastagsága határozza meg. Ez vonatkozik a tűzihorganyzással előállított bevonatokra is. A gyakorlat szempontjából a korróziós képességekre meghatározó befolyása a horganyréteg vastagságának van, hiszen a darabáru tűzihorganyzásánál képződő fémrétegek egyéb tulajdonságai lényegében adottnak tekinthetők vagy elhanyagolhatók. Ugyanis a rétegek kémiai összetételét az MSZ EN ISO 1461:2009 szabvány szabályozza, amit a bevonó vállalatok szigorúan betartanak. De vastagságuk az acélszerkezet kémiai összetétele függvényében ugyanazon szerkezeti elemen akár két-háromszoros különbséget is mutathat.

Nyitott szelvényes, rácsos acélszerkezetek tűzihorganyzásának tapasztalatai

Melegen hengerelt idomszelvényekből készült rácsos sík- és térszerkezetek az alapanyag minőségét, az acél kémiai összetevőit tekintve jól horganyozhatóak. Általában egységes küllem, esztétikus megjelenés jellemzi a gondosan gyártott és horganybevonattal ellátott szerkezeteket (3. kép).


3. kép. L acélból gyártott oszlopA nyitott szelvények ellenére a hor­ganyzás sajátosságait, technológiai követelményeit mindenképpen fontos szem előtt tartani. A szelvények csatlakozási pontjait úgy kell kialakítani, hogy a technológiai előkezelő folyadékok, a keletkező gőzök és gázok szabadon tudjanak áramlani (4–5. kép).

4. kép. Az U szelvényes rácsrúd csatlakozása az L acél főszárhoz5. kép. Technológiai nyílás szükséges az övrúd és a rácsrúd között

Alapvető elv a tűzihorganyzásnál, hogy a termék minden egyes pontjának érintkeznie kell a technológiai folyadékokkal, zárt sarkok, folyadéktároló edények, légzsákok, nem alakulhatnak ki. E fontos szabályok figyelembevételével néhány hiá­-
nyosságot megemlítünk. A jól ismert kialakítású, L acélból készült oszlopoknál a főszár (öv-) és rácsrudak találkozási pont­jai még festett kivitelnél sem metszik egymást. Ez a megoldás a tűzihorganyzás technológiájának is tökéletesen megfelel. Viszont néhány esetben megfeledkeznek róla, ami a festésnél nem okoz problémát, de ha elmaradnak a hézagok, akkor a termék nem horganyozható, mert a fent említett folyadékáramlást a nyílások hiányai gátolják (6. kép).
A merevítő szögacélok csomóponti lemezeken keresztül kapcsolódnak az övszelvényhez, a sarokkivágás megléte és mérete szükségszerű a horganyozhatóság szempontjából (7. kép).

6. kép. Nincs technológiai rés,  a termék így nem horganyozhatóNéhány típusú oszlopnál, kiegészítő elemként, teljesen zárt szerkezeteket építenek ki (8. kép). A technológiai nyílás fontosságát itt még jobban ki kell hangsúlyoznunk, nemcsak a teljes felületvédelem érdekében, hanem az üzembiztonság és a horganyzási technológia követelményei miatt is. A belső üregek a horganyzás hőmérsékletén – a megnövekedett hőmérsékletből adódó nyomásnövekedés miatt – robbanást okozhatnak. Nem elhanyagolható az sem, hogy mivel a horgany sűrűsége közel van az acél sűrűségéhez, kisebb légzsákok esetében a szerkezet nem merül el a horganyfürdőbe, aminek megtörténte alapvető feltétele a bevonat kialakulásának. A zárt, dobozszerű kialakítású elemek sarokpontjaira a zárt tér belső térfogatához igazodó méretű nyílások szükségesek.
A hegesztési varratoknak zártnak és tömörnek kell lenniük (9. kép), mert a rácsos szerkezetnél szinte minden egyes csatlakozási ponton átlapolások vannak. A varrathibáknál előkezelő folyadékok szivárognak a  lapolások belső üregébe, ami bevonathibát okozhat (10. kép). A tűzihorgany-bevonat mechanikai tulajdonságai nagyon jók, ennek ellenére gondos csomagolást és szállítást igényelnek. A rakomány rögzítésére ne használjunk acélkötelet vagy láncot, mert a bevonaton sérülést okoz (11. kép).

7. kép. Sarokkivágás8. kép. A zárt, üreges szerkezet sarokpontjait meg kell nyitni

9. kép. Jó minőségű hegesztési varratok10. kép. Varrathibák11. kép. Rakomány rögzítése lánccal – helytelen megoldás

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©