A cikk szerzője:

Pálinkás Ferenc okl. építészmérnök, vezető tervező
MÁV Zrt.

A XIX. századi indóház újjászületése – A Déli Vasút utolsó I. osztályú felvételi épületének teljes rekonstrukciója

Napjainkban különösen időszerűvé vált történeti vasúti épületeink felújítása, modernizálása. A korszerű, XXI. századi utasforgalmi terek kialakítása, mind a megérkezést, átszállást, mind a belső várakozást, jegyvásárlást illetően, elengedhetetlen része a vasútkorszerűsítési beruházásoknak. Ezek során gyakran találkozunk vasúttörténeti szempontból is értékes, 100-150 éves épületekkel, melyek modernizálása, teljes rekonstrukciója elkerülhetetlen, gyakran már a 24. órán is túl vagyunk a tervezés megkezdésekor. Ilyen az 1895 körül épült balatonszentgyörgyi vasútállomás felvételi épülete is, melyet szerettünk volna az utókornak megmenteni.


A harmadosztályú váró padjáról részletes tervet találtunk, ennek figyelembevételével készültek a várótermi ülőbútorok (19. ábra).
A laktanyaépület
A volt vendéglátó és lakófunkciót tartalmazó laktanyaépületről a kutatásaink során jelentős építéstörténeti információ nem került elő, így az igen rossz állapotban lévő épület a funkcióváltással és a korszerű szerkezeti átalakítással új szerephez jutott.
Az egyszerű kétszintes, magas tetős épület szolid vakolt felülettel, az épületet kiegészítő előtetővel, tolózsalus külső árnyékolókkal, valamint a tetőn elhelyezett megújulóenergia-hasznosítás elemeivel kiegészülve új minőséget kapott (20. ábra), a régi indóház analógiájaként használva ezeket a kiegészítő szerkezeti elemeket.
A szakszolgálatok egységei koncentráltan, alacsony üzemeltetési költséggel működhetnek.

20. ábra. Az át­ala­kí­tott laktanyaépület (Fotó: Pálinkás Ferenc)

Az épületbe oktatóterem, pihenőszobák, apartmanok, üzemi öltözők, teakonyhák, szakszolgálatok pihenői kerültek. A közlekedőterek régi elemeinek (lépcsőkorlátok) visszaépítésével igyekeztünk megőrizni az épület belső hangulatát (21., 22. ábra).

21. ábra. Laktanyaépület-belső, lépcsőkorlát és pihenő (Fotó: Ruga Máté)22. ábra. Húzottkarú, gyámolított kőlépcső (Fotó: Pálinkás Ferenc)

Kivitelezés

2015 márciusában kezdődött meg a kivitelezés, a generálkivitelező a ZÁÉV Építőipari Zrt. volt (23. ábra).
Az eredeti épületből az alapozás, a tar­tó­falak, a födémek egy része, valamint a lépcsőházak maradtak meg. Az építés során eredeti építőelemként még az öntöttvas oszlopokat és kovácsoltvas korlátokat, fogódzókat használtuk fel. A többi szerkezet használhatatlanná vált. A fedélszerkezet az eredeti szerinti geometriával teljesen megújult. Az oldalszárnyak bontása után került elő az eredeti osztópárkány, a saroklizéna és a kőlábazat maradványa.
Az épület mindenhol monolit vasbeton koszorút kapott, a közbenső és zárófödé­meket is kicseréltük monolit vasbeton lemezre.
A fal- és padlószerkezet utólagos, injektált vízszintes falszigetelést, illetve bitume­nes vastaglemezes szigetelést kapott a teljes épületegyüttesen.
A felvételi épület, mint helyi védett építmény, épületenergetikai szempontból felmentést kapott a jogszabály szerinti szigorúbb követelmények alól, csak a padlószerkezet, a födémszerkezet és a nyílás­zárók korszerűsödtek.
A laktanyaüzemi épület 15 cm vastag homlokzati hőszigetelést is kapott, valamint napkollektorokat is elhelyeztünk a tetőn, melyek a használati melegvíz-termelésben vesznek részt, az éves használati melegvíz-termelés 60%-át állítják elő.

Összegzés

A balatonszentgyörgyi felvételi épület vas­ú­ttörténeti szempontból kiemelten fontos, mivel ez az egyetlen ilyen típusú épület, amely fennmaradt a Déli Vasút I. osztályú felvételi épületei közül.
A hasonló felújításra váró, történeti felvételi épületek szempontjából fontos a részletes kutatások alapján történő hiteles tömeg- és homlokzatrekonstrukció.
A kevésbé dokumentált belső tereket pedig tiszta, jelzésszerű belsőépítészeti elemek alkalmazásával kell helyreállítani. Az egységes vasúti arculatot kizárólag az utastájékoztatás és a vasúti üzemi funk­ciók szintjén ajánlott megtartani.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©