A cikk szerzője:

Dr. Zsákai Tibor okl. építőmérnök, c. főiskolai tanár, ny. MÁV főigazgató

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Az Infrastruktúra Albizottság megemlékezése a MÁV História Bizottság 30 éves jubileumi, kibővített emlékülésén

Ha a vasúti közlekedés szóba kerül, az emberek töb­bnyire a vonatokra, vasúti járművekre – szép motorvonatokra, bivalyerős mozdonyokra és kényelmes személykocsikra – gondolnak. Érthető, hiszen az utazók leginkább ezekkel találkoznak, a vasúti közlekedés leglátványosabb eszközei maguk a járművek. Nemcsak a vasútbarátok, de a laikusok szeme is felcsillan, ha valamelyik pályaudvarra begördül a gőzvontatású, a legendás Orient expressz, ha feltűnik az ország legszebb tájain a magyar vasúttörténeti emlékek gyöngyszeme, az úgynevezett 100 éves vonat, vagy felbukkan egy-egy kisvasúton a mesebeli vonat.


A gyűjtőmunka napjainkban is folytatódik, a kiállítás folyamatosan bővül.
Sajnos olyan vasúti hidakról is említést kell tenni, amelyek a háborús pusztítások miatt eltűntek. Ilyen például az 1858. december 2-án forgalomba helyezett szegedi vasúti Tisza-híd (9. ábra). E szerkezetek történetét kiadványokban (10. ábra), szakfolyóiratokban és kiállításokon igyekszünk megörökíteni és bemutatni [3]. Itt kell megemlítenünk a szegedi Vasúttörténeti Alapítványt, amely hosszú idő óta gyűjtőmunkával, rendszerezett dokumentumokkal, kiállítások szervezésével segíti a MÁV História Bizottság célkitűzéseit. Az alapítvány egyik sikeres rendezvénye volt a szegedi vasúti Tisza-híd 150 éves jubileuma alkalmából 2008 novemberében a szegedi Móra Ferenc Múzeummal közösen rendezett kiállítás (11. ábra), ahol eredeti dokumentumokkal, méretarányos és 1:1 méretű modellekkel mutatták be a híd tervezését és építését.

12. ábra. A vasútigazgatóságok hídjait bemutató sorozat eddig megjelent kötetei

13. ábra. Az utolsó áthaladó vonat az elbontásra ítélt, félállandó hídon, 2008. június 20.

14. ábra. Az északi Duna-híd emlékmű avatása
A vasút-históriai emlékek megőrzése területén komoly eredményeket felmutató másik szervezet az 1996 februárjában bejegyzett Vasúti Hidak Alapítvány, amelynek alapvető célkitűzése a vasúti hidak múltjának, történetének felkutatása, kiadványok közzététele. További célkitűzései között szerepel a vasúti hídtörténeti kutatások támogatása, a hidász szakmai tudományos munkák összegyűjtése, rendezése. Az alapítvány egyik legismertebb és közkedvelt rendezvénye a háromévenként megszervezett hidász találkozó, egy-egy vasúti régió hídtörténeti kutatásait összefoglaló kiadvány elkészítésével egybekötve. Eddig négy kötet jelent meg, és folyamatban van az ötödik könyv szerkesztése (12. ábra).
Az alapítvány több területen segítette az Infrastruktúra Albizottság munkáját. Az emlékpark szervezésével különleges hídbúcsúztató részesei lehettünk: 2008. június 20-án éjfélkor, egy nosztalgiavonat haladt át a bontásra ítélt félállandó jellegű újpesti Duna-hídon, elbúcsúzva a több mint 50 éves kiszolgált vasszerkezettől (13. ábra).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Magyar vasúti rekordok. MÁV Rt. 2002.
  • [2] Árva Kálmán, Vörös József: A vasúti infrastruktúra emlékei. Sínek Világa, 2006/3–4.
  • [3] Áy Zoltán: Ívek a Tisza fölött. Vasúttörténeti Alapítvány, Szeged, 2008.
  • [4] Vörös József: Épül az Újpesti Duna-híd emlékmű. Sínek Világa, 2009/3.
  • [5] Vörös József: Az Északi vasúti Duna-híd átépítése 2007–2009. MAGÉSZ, 2011.
  • [6] Szabó Zsolt: Az ország legkisebb Langer-tartós vasúti ívhídja. Sínek Világa, 2010/4.
  • [7] Csilléry Béla, Virág József: Tudósítás az I. Aranycsákány krampácsversenyről. Sínek Világa, 2010/6.
  • [8] Virág József: Aranycsákány krampácsverseny. Sínek Világa, 2011/6.
  • [9] Virág József: III. Aranycsákány krampácsverseny, valamint pályaépítési és -fenntartási eszközök bemutatója. Sínek Világa, 2012/6.
  • [10] Virág József, Fejes Antal: XIII. Közép-európai Gőzmozdony Grand Prix, IV. Aranycsákány krampácsverseny, pályaépítési és fenntartási eszközök bemutatója. Sínek Világa, 2013/6.
  • [11] Halmai Antal: Hajtányok, sínautók. Sínek Világa, 2013/1.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©