A cikk szerzője:

Szabóné Csiszár Andrea műszaki szakértő
MÁV Zrt.

Az optimális sínminőség megválasztása

Az egyre nagyobb tengelyterhelések, sebességek és vontatási erők (adhéziós vonóerők) hatására a vasúti pályára ható igénybevételek folyamatosan nőnek. Ennek következtében a sínben a gördülő érintkezésből eredő fáradásos hibák – angolul: Rolling Contact Fatigue (RCF) – alakulnak ki, melyek kezelése és megszüntetése jelentős pénzügyi és műszaki kihívások elé állítja az üzemeltetőt.

A sínkarbantartás elmaradása miatt 2014-ben tömegesen jelentek meg hálózatunkon a már üzembiztonsági intézkedést igénylő ilyen jellegű sínhibák.
A kerék és a sín érintkezési felületén magas, akár 1000 MPa-t is meghaladó érintkezési feszültségek lépnek fel. A sínacél osztályától függően kb. 0,3–1,2 mm vastagságban a járműkerekek által hidegen alakított réteg alakul ki, ahol megváltozik az anyagszerkezet, aminek következtében a sín anyagának keménysége jelentősen, az alapszövet keménységének akár másfélszeresére is megnövekedhet.

1. ábra. Mérési pontok a sínfejenA Széch­enyi István Egyetemmel közösen, a „Sínfejkárosodási hibák kezelése, karbantartási technológiák kidolgozása” tárgyú kutatás-fejlesztési munka részfeladataként keménységvizsgálatot végeztünk a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárművek és Járműgyártás Tanszékén.
A mérések a sínfejben, 4 pontban, a felülettől 0,2–5,95 mm közötti mélységben, 0,25 mm-es mintavételi gyakorisággal történtek az 1. ábra szerinti 1.–4. tartományban. Az 5. jelű mérési pontokat a futó­felületen 42 mm hosszon mérték. A mért eredményeket a 2. és 3. ábra mutatja.
A tesztek alapján is megfigyelhető, hogy a felkeményedett kéregben bekövetke­zik az anyag alakváltozó képességének kimerülése, a kristályszerkezet jelentősen torzul, és ennek egyenes következménye a repedések kialakulása. A járműterhelés hatására ezek folyamatosan nőnek, majd összeérnek, a sín kitöredezik. Az ilyen környezetben bekövetkező törésnek az a jellegzetessége, hogy a sín a benne ébredő feszültség hatására darabokra törik (4., 5. ábra).
Az RCF-hibák kialakulását befolyásoló tényezők a járműterhelés (tengelyterhelés, átgördült elegytonna), ívviszonyok, a sín mechanikai és szerkezeti tulajdonságai, a sín- és kerékprofil kialakítása, megnövekedett gyorsító- és fékerő, vágányszabályozás és a forgalmi viszonyok (egyirányú közlekedés, lassító/gyorsító szakaszok).

2. ábra. DGY 1988 jelű sínen végzett mikrokeménységeloszlás-vizsgálat3. ábra. DGY 1988 jelű sín profilfelületén végzett keménységeloszlás
Magyarországon a leggyakrabban előforduló RCF-hibák:

  • sínfej-repedezettség – Head Check (HC),
  • sínfejlapulás – Squat,
  • repedésfészek – Belgrospi,
  • nyelvszegélyképződés – Tongue Lipping.

A cikk folytatódik, lapozás:12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©