A cikk szerzője:

Szabóné Csiszár Andrea műszaki szakértő
MÁV Zrt.

Az optimális sínminőség megválasztása

Az egyre nagyobb tengelyterhelések, sebességek és vontatási erők (adhéziós vonóerők) hatására a vasúti pályára ható igénybevételek folyamatosan nőnek. Ennek következtében a sínben a gördülő érintkezésből eredő fáradásos hibák – angolul: Rolling Contact Fatigue (RCF) – alakulnak ki, melyek kezelése és megszüntetése jelentős pénzügyi és műszaki kihívások elé állítja az üzemeltetőt.

Kialakulásuk megelőzésére megoldás a kezdeti jó minőségű sín beépítése, az át­gondolt sínkiválasztás, a már kialakult hibáknál a folyamatos ciklikus sínmegmunkálás.
Cél a sín- és a kitérők acélanyagának optimális kiválasztása, alacsony fenntartási költségek mellett, a lehető leghosszabb ideig történő üzemeltetése.

4. ábra. HC-hibából eredő síntörés
Az optimális sínkiválasztás fontosságára hívja fel a figyelmet az alábbi 3 éves vizsgálatsorozat, amelynek eredménye alátámasztja az eddig a témával kapcsolatos publikációkat.
A síngyártók folyamatos anyagminőség-fejlesztésekkel próbálják ellenállóbbá tenni a síneket a sínfejen kialakuló RCF-hibákkal szemben.
5. ábra. Törési képA sín anyagminőségének optimális megválasztásával nagymértékben javíthatunk a vasúti felépítmény üzemi viselkedésén, ezzel kedvező hatást gyakorolva a szükségszerű pályafenntartási tevékenységekre is. Az adott igénybevételhez megfelelő acélminőséggel – indokolt esetben az R400HT hőkezelt sínek alkalmazásával – elérhető, hogy a legfőbb károsodási mechanizmusokkal szembeni ellenálló képesség szignifikánsan növekedjen, ezáltal a tervszerű, megelőző karbantartási vagy állapotfüggő beavatkozási tevékenység és ráfordítás optimális legyen. Megfelelő anyagminőség megválasztásával a károsodásokkal szembeni ellenálló képesség jelentős mértékben javítható, így a kis sugarú, R <600 m ívekben a sínek élettartama akár a hatszorosára is nőhet.

A sínminőség kiválasztása kis sugarú ívekben

Az üzemi tapasztalatok is azt igazolják, hogy a gördülési érintkezési fáradási repedésekkel szembeni ellenállás a sínfej keménységének növekedésével egyre jobb lesz (6., 7. ábra, a voestalpine Schienen AG közlése szerint). A két ábra azt mutatja, hogy R = 1500 m, illetve R = 550 m sugarú íves vágányban azonos idő alatt 100 millió elegytonna (M et) átgördülése után milyen ütemben fejlődik a károsodási mélység a sínacél osztály függvényében.
A MÁV Zrt.-nél a 2012-től életbe lépett szabályozás rendeli el az R = 150–3000 m sugarú ívek külső sínszálában a 350HT sínek alkalmazását. A karbantartási tervek összeállításakor ezeken a helyeken a síncseréket R350 HT minőségű sínnel kell tervezni.
Ívekben a keményebb sínek nagyobb ellenállást mutatnak a kopással és a gördülési érintkezési fáradással szemben, mint a szabványos R260 minőségűek.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©