A cikk szerzője:

Szabóné Csiszár Andrea műszaki szakértő
MÁV Zrt.

Az optimális sínminőség megválasztása

Az egyre nagyobb tengelyterhelések, sebességek és vontatási erők (adhéziós vonóerők) hatására a vasúti pályára ható igénybevételek folyamatosan nőnek. Ennek következtében a sínben a gördülő érintkezésből eredő fáradásos hibák – angolul: Rolling Contact Fatigue (RCF) – alakulnak ki, melyek kezelése és megszüntetése jelentős pénzügyi és műszaki kihívások elé állítja az üzemeltetőt.


2016-ban a voestalpine és a MÁV közös vizsgálatot indított, ennek keretében kis sugarú ívben vizsgáltuk a különböző anyagminőségű sínek viselkedését, ellen­állását az eltérő forgalmi terhelésekre. Összehasonlítottuk a 25 M et éves terhelésű, R = 302 m sugarú ívben az R400HT és a korábban is használt R260 minőségű sínek kopással, hullámos kopással és gördülési érintkezési kifáradással, RCF-hibákkal és oldalkopással szembeni ellenálló képességét.

6. ábra. Sínek HC-hibával szembeni ellenálló képessége R = 1500 m ívsugár esetén7. ábra. Sínek HC-hibával szembeni ellenálló képessége R = 550 m ívsugár eseténA tapasztalat szerint az elhasználódás és kopások következtében általában maximum 2,5 évente kellett sínt cserélni az ívekben.

Elvégzett mérések

Sínprofil (8., 9. ábra), hullámos sínkopás, örvényáramos mérés

8. ábra. R260 sín oldalkopása a bal vágányban

9. ábra. R400HT sín oldalkopása a jobb vágány­ban

A teszt adatai:

Helyszín: Budapest-Ferencváros–Kelenföld
Ívsugár: R = 302 m
Közlekedés: vegyes
Terhelés vágányonként: 25 M et
Tengelyterhelés: 22,5 t
Sínrendszer: 60E1
Jobb vágány: R400HT
Bal vágány: R260
Mérés gyakorisága: 2/év

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©