A cikk szerzője:

Szabóné Csiszár Andrea műszaki szakértő
MÁV Zrt.

Az optimális sínminőség megválasztása

Az egyre nagyobb tengelyterhelések, sebességek és vontatási erők (adhéziós vonóerők) hatására a vasúti pályára ható igénybevételek folyamatosan nőnek. Ennek következtében a sínben a gördülő érintkezésből eredő fáradásos hibák – angolul: Rolling Contact Fatigue (RCF) – alakulnak ki, melyek kezelése és megszüntetése jelentős pénzügyi és műszaki kihívások elé állítja az üzemeltetőt.

45 M et után az R260 minőségű sín horizontális oldalkopása már 14 mm, ugyanennyi üzemidő alatt az R400HT minőség esetén preventív köszörülés után csak 0,9 mm (10. ábra).

10. ábra. A két anyagminőségű sín kopásértékeinek összehasonlítása közel azonos igénybevétel esetén
Az örvényáramos méréseket 3 mérési pontban értékeltük ki a bal vágányban fekvő R260 és a jobb vágányban fekvő R400HT minőségű sínek külső és a belső sínszálaiban. 35 M et áthaladása után megállapítható, hogy a HC-hibákkal szemben megközelítőleg 3-szor jobban ellenáll ilyen kis ívsugár esetén az R400HT anyagminőségű sín (11. ábra).

11. ábra. Az örvényáramos mérések eredménye
A hullámos kopási méréseket 5 pontban végeztük, aminek eredményeként egyértelműen látható, hogy a hullámos sínkopással szembeni ellenálló képessége az R400HT minőségű sínnek közel 10-szerese 35 M et átgördülése után (12. ábra). A hullámos sínkopás a 13. ábrán, a nyelvszegélyképződés a 14. ábrán látható.

12. ábra. A hullá­mos­sín­kopás-mé­rés eredményei
Vizsgálataink alapján javasoljuk kis sugarú ívek külső sínszálában a keményebb sínek alkalmazását. A beépítés költsége ugyan 10-20%-kal magasabb, de hosszú távon az üzemeltetés költsége csökken és a pálya élettartama nő. A kezdeti magas minőség megválasztása kedvezően meghosszabbítja a hasznos élettartamot, viszont a fenntartási tevékenység az, ami a kezdeti minőséget megfelelő hosszúságú üzemi élettartammá tudja változtatni.

13. ábra. R260 anyagminőségű sín hullámos kopása 35 millió elegytonna áthaladása után, R = 302 m sugarú ívben14. ábra. Nyelvszegélyképződés R260 anyagminőségű sínen 35 millió elegytonna áthaladása után, R = 302 m sugarú ívben

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©