A cikk szerzője:

Szabóné Csiszár Andrea műszaki szakértő
MÁV Zrt.

Az optimális sínminőség megválasztása

Az egyre nagyobb tengelyterhelések, sebességek és vontatási erők (adhéziós vonóerők) hatására a vasúti pályára ható igénybevételek folyamatosan nőnek. Ennek következtében a sínben a gördülő érintkezésből eredő fáradásos hibák – angolul: Rolling Contact Fatigue (RCF) – alakulnak ki, melyek kezelése és megszüntetése jelentős pénzügyi és műszaki kihívások elé állítja az üzemeltetőt.

A 16., 17. ábrán látható grafikonokon az elemzett ív 1 m-es bázishosszon a károsodási mélységek előfordulási gyakoriságát látjuk. Az első méréshez képest gyors romlási trend figyelhető meg. 2015-re az ívben található hibák több mint fele elérte a 2 mm-es károsodási mélységet.

16. ábra. Károsodási mélységek előfordulási gyakorisága 2014-ben17. ábra. Károsodási mélységek előfordulási gyakorisága 2015-ben
2016-ban az ívben hibamegszüntető köszörülést végeztek. Ennek hatására nem, vagy csak minimálisan maradtak 0,5 mm károsodási mélységnél kisebb HC-hibák. A hibamegszüntető köszörülés hatása a 18. ábrán látható.

18. ábra. Károsodási mélységek előfordulási gyakorisága 2016-ban19. ábra. Károsodási mélységek előfordulási gyakorisága 2017-ben

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©