A cikk szerzője:

Mrs. Bata Andrásné híd- és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Tubosider típusú műtárgy építése

Az M6-os autópálya és az M60-as autóút kivitelezése 2007 és 2010 között történt az igazgatóságunk területén. Az építés során több helyen felüljárókkal keresztezték a Rétszilas–Szekszárd–Bátaszék, a Pécs–Bátaszék, a Dombóvár–Bátaszék és a Pécsbánya-rendező–Villány vasútvonalakat. A vasút feletti felüljárók típusát tekintve a többségük előre gyártott vasbeton gerendákból épült. Egy monolit szerkezű műtárgy a Dombóvár–Bátaszék vasútvonal felett, az M6-os autópálya leágazásához kapcsolódó mellékút átvezetését biztosítja. A tervezőket és a kivitelezőket egyaránt nagy feladat elé állította a bátaszéki Wienerberger üzemi célú vágány feletti áthidalás, mivel a vágány kis sugarú ívben fekszik. A közúti pálya átvezetését a vasút felett Tubosider szerkezetű műtárggyal oldotta meg a tervező. A műtárgy azért különleges, mert korábban vasút alatt már épültek hasonló műtárgyak [1], [2], de Magyarországon ez az első olyan, amelyben a vasút halad át.

Az M6-os autópályává fejleszthető autóút (autópálya I. ütem) Szekszárd–Bóly közötti szakasza és kapcsolódó létesítményei a Nemzeti Autópálya Zrt. beruházásában létesültek. Ez a műtárgy az autópálya Szekszárd–Bóly közötti szakaszán, a 164+725,065 kmszelvényben épült (1. ábra). 

A híd engedélyezési tervdokumentá­cióját [3] a Központi Közlekedési Felügyelet KK/KF/155/2/2006 számon engedélyezte (2–4. ábra).

1. ábra. Tubosider műtárgy az M6-os autópálya alatt (Fotó: Bata Andrásné)

2. ábra. Átnézeti helyszínrajz, tervrészlet (Tubosider Hungaria Kft.)

3. ábra. A műtárgy oldalnézete, tervrészlet (Tubosider Hungaria Kft.)

A műtárgy Tubosider T200-HPA/20 típusú hullámosított acéllemezből készült. Az elemek hullámhossza 200 mm, hullámmélység 55 mm, lemezvastagság 7,00 mm, az NF csavarok kiosztási távolsága az elemek illesztésének vonalában 250 mm (4 db/m).

A csavarkapcsolatok kialakításánál a kétszer nyírt kapcsolat nem biztosítható, ezért az üzemeltetés és vizsgálat során a csavarkapcsolatok ellenőrzésére különös figyelmet kell fordítani.

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Lakatos István: Hullámosított acélívek alkalmazása a szegedi régióban. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009, 354. o.
  • [2] Dr. Halász József, Erdődi László: A Tubosider típusú híd építése a Miskolc–Bánréve vonalon. Sínek Világa, 1996/4. 207. o.
  • [3] Az M6-os autóút Szekszárd–Bóly közötti szakasz építési tervdokumentációja.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©