Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Tubosider típusú műtárgy építése
A tervezés során a talajmechanikai szakvéleményt a Geoplan Kft. készítette. A terhelések nagysága, a felszínközeli rétegek átlagosnál gyengébb teherbírása, valamint a magas talajvízszint és az ezekből várható jelentős süllyedések miatt a síkalapozás (sávalapok) nem jöhetett számításba. A talajmechanikai szakvélemény alapján a műtárgy alapozását mélyalapozással kellett elkészíteni. A mélyalapozást 80 cm átmérőjű CFA fúrt vasbeton cölöpökkel (cölöpsorokkal) tervezték és valósították meg (5. ábra). A cölöpök hasznos hossza 9,0 m, egymástól mért távolságuk 2,00 m, a cölöpösszefogó gerendák végeinél 1,75 m. Teherbírásuk 1469 kN. A vágány két oldalán 33, illetve 34 db cölöpöt építettek be a cölöpösszefogó gerendák alá, ezek hossza 67,52 és 65,54 m. Az eltérő hosszak a műtárgy íves alaprajzi kialakításából adódnak.
A hullámosított acéllemez elemekből kialakított felszerkezetet annak támaszvonalai mentén, elmozdulásmentesen a cölöpösszefogó gerendákhoz rögzítették (6. ábra).
A vasúti pálya R = 200 m sugarú ívben fekvő szakasza fölé épített műtárgyat egyenes tengelyű műtárgyrészek törtvonalú láncolataként (poligonnal) alakították ki (7. ábra). A kis sugarú ív miatt 180 mm ívpótlékot is figyelembe kellett venni.
A hullámosított acéllemez műtárgy megfelelő alaktartásának biztosítása érdekében a külső alkotója mentén legyezőszerűen megnyílt szerkezeti részek csatlakozási hézagainál a műtárgy köré keretszerkezeteket (3 db vasbeton merevítőborda) és az azokat összekötő vállgerendákat építettek. A szerkezet építése közben és a műtárgy vállgerendáinak kibetonozása előtt a vasúti űrszelvény méreteinek ellenőrzését a Metal Elektro Kft. végezte.
A csőszerű műtárgy mindkét oldali háttöltését rétegenként azonos ütemben, egyidejűleg készítették el. A kétoldali földfeltöltések 20 cm-es rétegekben, tömörítéssel készültek. A csatlakozó rézsűk megtámasztását és a műtárgyelőfejek lezárását gabion fal építésével oldották meg (8., 9. ábra).
A feltöltés 2009. áprilisra készült el, és megkezdődött a csatlakozó autópálya-szakasz töltésének építése is (10. ábra). 2009. novemberre elkészült a rézsűvédelem, továbbá a hídtartozékok is a helyükre kerültek. Az autópálya vízelvezetését a műtárgy 2,5%-os keresztesése és a 0,875%-os hosszesése biztosítja. A felszíni vizek levezetését a híd után elhelyezett 1-1 db előre gyártott surrantó szolgálja. A surrantók talppárokba való bekötését előre gyártott lapburkolatokkal és energiatörő lapsorral készítették el.
Irodalomjegyzék
- [1] Lakatos István: Hullámosított acélívek alkalmazása a szegedi régióban. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009, 354. o.
- [2] Dr. Halász József, Erdődi László: A Tubosider típusú híd építése a Miskolc–Bánréve vonalon. Sínek Világa, 1996/4. 207. o.
- [3] Az M6-os autóút Szekszárd–Bóly közötti szakasz építési tervdokumentációja.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.