A cikk szerzője:

Dobos Attila ügyvezető
MÁV FKG Kft.

Bemutatjuk a Lencse típusú univerzális darus járműszerelvényt

Korábbiakban és jelenleg is a vasúti pályafenntartási anyagok munkahelyi szállításához a TVG, UDJ, DGKU típusú vontatójárműveket használtak. A vasúti pályák 160 km/h sebességre történő kiépítése, a pálya felépítményi elemeinek súlynövekedése, valamint az ütemes vonatközlekedés bevezetésével járó rövid vágányzári lehetőségek szükségessé tették olyan új, univerzális vontatójármű kifejlesztését, mely gyorsan, az új felépítményi elemek rakodásához megfelelő emelő- és vontatóképességgel tudja kiszolgálni a pályafenntartási munkákat. Magyarországon a vasúti pályafenntartó gépek gyártó és javítóbázisa a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. A MÁV megrendelésére a kft. tervezte és gyártotta le a kor követelményeinek megfelelő Lencse típusú univerzális darus járművet.



Az UFDJ jármű fő műszaki adatai:
saját tömeg: 49 000 kg
forgócsaptáv: 10,00 m
tengelytáv a forgóvázban: 2,600 m
kerékátmérő: 0,920 m
nyomtáv: 1,435 m
hossz: 17,220 m             szélesség: 3,020 m
magasság:     3,750 m           
bejárható legkisebb ívsugár: 150 m
megengedett legnagyobb
sebesség: 100 km/h
szállítható személyek száma: 10 fő
max. vontatható vonattömeg: 160 t

Dpk (darus pőrekocsi) fő műszaki adatai:
pőrekocsi típusa: Rgs
forgóváz típusa: Y25 Css
kocsi hossza az ütközők
között: 19 900 mm
maximális vontatható sebesség
üresen: 120 km/h
kocsi maximális
terhelhetősége: 50 000 kg
daru típusa: Palfinger PK 20002
daru max. terhelhetősége
teljes gémkinyúlásnál: 2000 kg
darugém teljes kinyúlása: 10 m

A vontatójármű közlekedése

A járművet csak éberségi berendezéssel látták el, vonatbefolyásolója nincs, ezért az F.2. Forgalmi Utasítás 12.3.9. pontban előírtak szerint a vezető mellett második, figyelőszolgálatot ellátó dolgozóra is szükség van. A jármű üresen – egyedül a pálya tengelyterhelését figyelembe véve – a megengedett sebességgel mindkét irányban közlekedhet. Vontatójárműként az utána kapcsolt elegy tömege nem haladhatja meg az engedélyezett tömeget.
Vonatba sorolva legfeljebb 4 db rakott zúzottkőszállító kocsi vontatható a szerelvény megfékezhetőségétől függő sebességgel.

Munkavégzés

Daruzási munkák csak feszültségmentesített felsővezetéknél, a gémkinyúláshoz tartozó megengedett tömegnek megfelelően végezhetők. A géppel, pőrekocsival csak az üzemeltetési dokumentációban előírt munkafolyamatok végezhetők.
Munkavégzés közben a daru cserjeirtó hatósugarában illetéktelenek nem tartózkodhatnak.
A vezetőfülkében csak az engedélyezett számú személy tartózkodhat, ők is csak ülve szállíthatók. A vezetőfülkében szerszámokat, eszközöket nem szabad szállítani. A rakfelületen tűz- és robbanásveszélyes anyag nem szállítható és nem helyezhető el.

Karbantartás

Az UFDJ és Dpk időszakos vizsgálatait a 21/2014. (V.16. MÁV Ért. 7.) ÁVIGH számon hatályba lépett D.3. Utasítás „A pályavasút munkagépeinek és vasúti járműveinek üzemeltetési és karbantartási műszaki előírásai” tartalmazza. A gépápolásokat, karbantartásokat az üzemeltetési dokumentációban leírtak szerint, a környezetvédelmi előírások betartásával kell végezni.

Az UFDJ jármű vezetéséhez szükséges dokumentumok:

  • járművezetői engedély,
  • járművezetői tanúsítvány (kategória-, típus- és vonalismeret),
  • KTI vizsgatanúsítvány (KTI időszakos vizsga jegyzőkönyve),
  • orvosi alkalmasság igazolása,
  • megbízólevél (a MÁV Zrt. részéről).


A járműszerelvény alkalmazási lehetőségei

Daruzás, rakodás
A Lencse típusú darus járműszerelvény vontatójárműve vasúti alkalmazásra gyártott PK 20002 típusú rádió-távvezérléses Palfinger daruval felszerelt, amely alkalmas a normál horog üzemű teheremelés mellett különféle Palfinger adapterek működtetésére is. A daru névleges nyomatékbírása (terhelhetősége) 20 tm. A Lencse típusú jármű daruzási tartományát és a terhelhetőségét a 2. ábra mutatja.

2. ábra. A vontató­járműre szerelt daru terhelhetősége különböző üzemmódban
A darus járműszerelvény két Rgs sorozatú pőrekocsija közül az egyik daruval szerelt, és ez már új Dpk sorozatnéven fut. Ez a jármű Palfinger gyártmányú vasúti alkalmazású PK23002 típusú rádió-távvezérléses daruval felszerelt. Ez a daru normál horogüzemű daruzás mellett különféle Palfinger adaptereket is képes működtetni. A daru névleges terhelhetősége 23 tm.
A vontatójárműre PK20002B daru és a pőrekocsira szerelt PK23002B típusú rádió-távvezérléses daru daruzási tartománya megegyezik, és a 2. ábrán látható. A darus pőrekocsi daruzási tartományát és a terhelhetőségét a 3. ábra mutatja.

3. ábra. A pőrekocsira szerelt daru terhelhetősége különböző üzemmódban
       
Hótoló
A Lencse típusú járműhöz, szükség esetén felfogó pajzs segítségével hótoló is felszerelhető. A berendezés pontos megnevezése: DSF Vario univerzális kétszárnyú nyitóeke, amelynek teljes szélessége 2510 mm, míg ék vagy V alakban 2260 mm.
A középen csukló, 2 db hidraulikus munkahengerrel mozgatható, variálható szárnyállású két fél tolólap használható egyszárnyú hótolóként, a pajzsot ék alakba fordítva nyitóekeként, a két fél pajzsot V alakba fordítva állomások és útátjárók takarítására, a havat összegyűjtve, majd az állomást vagy kereszteződést elhagyva újra nyitóekeként vagy egyszárnyú ekeként oldalra tolva.
Az ék alakban felszerelt hótoló a 4. ábrán látható.

4. ábra. Alaphelyzetben szerelt nyitóeke
A járműhöz alaptartozékként három adapteregység: a rönkfogó, az emelőgerenda és a cserjeirtó (vagy más néven mulcsozó) tartozik.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©