A cikk szerzője:

Dr. habil. Fischer Szabolcs egyetemi docens
SZE

Szatmári Tamás alkalmazásmérnök
Low and Bonar Hungary Kft.

Georácsokkal és geokompozitokkal erősített szemcsés rétegek laboratóriumi vizsgálatai

A vasúti alépítménybe beépülő szemcsés anyagokat (kiegészítő rétegeket) a földmű teherbírás-növelése és/vagy védelme érdekében alkalmazzák. A hagyományos vasúti felépítmény jelentős tömegét kitevő zúzottkő ágyazat is szemcsés anyag, ellenben funkciója eltér a kiegészítő rétegekétől. A kiegészítő rétegekben (és alattuk) beépített geoműanyag rétegek műszaki és gazdasági előnye, hogy általuk jelentősen javítható a vágánygeometria stabilizálása.


A vizsgálatsorozat elvégzése lehetőséget teremt a különböző szemcsés anyagok belső nyírási ellenállásértékeinek, a réteg alsó síkjától mért függőleges távolság függvényében (0 cm, +10 cm, +20 cm, valamint +30 cm magasságban) történő meghatározására, különböző kialakítású georács és georács-kompozit rétegek beépítése esetén: amelyet az interlocking hatás kialakulásának fő indikátoraként fogalmaztunk meg a vizsgálatsorozat során.
A vizsgálatokat a [2], [4] és [5] irodalmakban leírt módon végeztük el.

Alkalmazott anyagok

Az egyik szerző – dr. Fischer Szabolcs – már 2009 óta folytat kutatásokat a szemcsés anyagok belső nyírási ellenállásával kapcsolatos témában, az első, releváns tanulmánya a 2012-ben megvédett PhD- disszertációja [4], de számos hazai és külföldi folyóiratban is publikálta az eredményeit. Publikációi teljes terjedelmükben is elérhetők [6].
Ebben a cikkben e közel hétéves ku­tatómunka eredményeit foglaljuk össze a legújabb – a 2016-ban kapott – eredményekkel.
A vizsgálati program lefolytatására a Széchenyi István Egyetem Szerkezetvizsgáló Laboratóriumában került sor, ahol a többszintes nyíróláda segítségével a D.11. Utasítás szerinti SZK1 keverék, FZKA 0/56 zúzottkő és 31,5/63 mm vasúti zúzottkő vizsgálata zajlott le. A különböző szemcsés anyagok nyíróládába tömörített képei, továbbá a szemeloszlási határgörbék a 4. ábrán láthatók.

4. ábra. Az alkalmazott szemcsés anyagok

A határgörbék és a képek alapján is látható, hogy három lényegesen különböző szemcseszerkezetű vizsgálati anyagról van szó, hiszen míg a vasúti ágyazat legkisebb szemcséje 31,5 mm átmérőjű, addig az SZK1 keveréknek akár 7 tömegszázalék 0,063 mm-nél kisebb szemcseátmérőjű finomrész-tartalma is lehet, egyenlőtlenségi mutatója legalább 15, így az optimális víztartalma mellett nagyon jól tömöríthető szemcsés keveréket eredményez. A kísérletek során minden esetben a georács fekszintjétől számított +20 és +40 cm-es magasságokban került sor a tömörítés elvégzésére.
A vizsgálati programban nemcsak különböző szemcsés anyagokat alkalmaztunk, de lényegesen különböző gyártási technológiával készülő, eltérő nyílásméretű georács és georács-kompozit anyagokat építettünk be, hogy ezáltal az interlocking hatás szempontjából lényeges paraméterek kiszűrhetőek legyenek.

5. ábra. Különböző gyártási technológiával készülő georácsok
Az 5. ábrán láthatók a vizsgált geo­rács­típusok általános képei. Az a) típusú georács extrudált polipropilén lemezből készül, amelyet előírt raszterben lyukasztanak, majd két irányba húzással érik el a termék végleges alakját és a négyzetes nyí­lásméretet. Ezek a georácstípusok meg­lehetősen merev és magas bordákkal, valamint csomópontokkal bírnak, ellentétben a b) típusú georáccsal, amely szőtt technológiával készül, poliészter mo­no­filamens szálakból gyártva, PVC bevonattal. Ennek a georácscsoportnak a legnagyobb előnye a flexibilitása, hiszen a tekercsből „kigurítás” után sem akar visszaállni a szállítási/tárolási állapotába, viszont csomópontja és szálai sérülékenyebbek, mint társaié. A c) típusú polipropilén georácsot gyakran nevezik „félmerevnek”, hiszen előterhelt, extrudált elemi pászmáinak hajlítómerevsége, csomópontjainak csavarási-merevsége van, viszont ezek utólagosan, hegesztéssel készülnek. A d) típusú csoport gyártási technológiája teljes egészében megegyezik az a) típuséval, azaz merevebbek és magas bordákkal, valamint csomópontokkal gyártják, viszont nyílásai egyenlő szárú háromszögekből állnak.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Kurhan, D. M.: Determination of dy­na­mic loads from the wheel on the rail for high-speed trains, Science And Transport Progress. Bulletin Of Dnipropetrovsk National University Of Railway Transport, 2015/3, pp. 118–128.
  • [2] MSZ EN 13250:2014+A1/2015: Geo­textíliák és rokon termékeik. A vas­utak szerkezetében való alkalmazás előírt jellemzői, 44 o.
  • [3] Dr. Horvát F., Fischer Sz., Major Z.: Geoműanyagokkal erősített vasúti zúzottkő ágyazat újszerű vizsgálata többszintes nyíróládában. Sínek Világa, 2012/6.
  • [4] Fischer Sz.: A vasúti zúzottkő ágyazat alá beépített georácsok vágánygeomet­riát stabilizáló hatásának vizsgálata. PhD-értekezés, SZE MMTDI, 2012, 148 o.
  • [5] dr. Fischer Sz.: A vasúti zúzottkő ágyazat és a szemcsés kiegészítő rétegek alá beépített georácsok belső nyírási ellenállásának vizsgálata. Sínek Világa, 2014/4.
  • [6] www.researchgate.net/profile/Szabolcs_Fischer/contributions.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©