A cikk szerzője:

Szabó József ny. műszaki igazgatóhelyettes, MMK közlekedési szakértő

Kitérők működtetése, üzemeltetése (2. rész)

Az első részben többször is utaltam a váltóállítás során fellépő erők kezelésére, és a nagyobb súlyú csúcssínek mozgatását elősegítő csúcssíngörgők alkalmazására. Ezúttal részletesen bemutatom ezek működési elveit, alkalmazási körüket és a görgők fejlődési (fejlesztési) irányvonalait. (A könnyebb nyomon követhetőség érdekében a fejezeteket, ábrákat és táblázatokat folyamatosan számozzuk – a szerk.)

 

49. ábra. B 54 XIV. rendszerű kitérők régi (az erőátadási síktól távoli) rövid rúdjának bekötése50. ábra. B 54 XIV. rendszerű kitérő új (az erőátadási síkhoz közeli), rövid rudazata

  • Közben el kell végezni a zárszerkezetek és rudazatok ellenőrzését, végre kell hajtani az előírt karbantartást, zsírozást is.
  • A zárszerkezetek és rudazatok visszaszerelése.
  • Az MGV görgők pályalemezeinek visszacserélése, azok beszabályozása.
  • A kitérő visszakapcsolása központi állításba.
  • Akadályra való ellenőrzések elvégzése.
  • Erőmérések elvégzése, dokumentálása.
  • A kitérő általános forgalombiztos állapotának ellenőrzése.
  • A kitérő visszaadása a forgalomnak. 

6. A kitérők keresztezéseinek vezetéstáv-problémái

Az utóbbi időben a B 60 XI-es rendszerű kitérőkben szokatlanul gyorsan és nagymértékben alakultak ki vezetéstávolsági problémák (51. ábra). Szakértőként több állomáson való vizsgálatra is kaptam felkérést, és ezúttal is szeretném megosztani a tapasztalataimat, észrevételeimet.

51. ábra. Bélelési lemezköteg az U alakú vezetővasnál
A szemle alkalmával első pillantásra megállapítható volt, hogy a keresztezési középrész meghatározó feszített vasbeton alja – az 50. számú alj – nem azonos szériából származik.  Azok azonosítása nem következetes megjelenítésű (52–53. ábra).

52. ábra. Az 50. aljak eltérő gyárjegyei53. ábra. A gyárjegyek betű és szám típusában fellelhető szórások

Ezért a további vizsgálati célom az lett, hogy az 50. aljat – legfeljebb annak szűk környezetét – vizsgáljam. Mindenképpen tisztázni szerettem volna, hogy melyek azok a problémák vagy okok, amelyek speciálisan rendszerszerűek, visszatérő hibák lehetnek, és melyek azok, amelyek a helyi viszonyok alapján alakultak ki.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©