Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Rugalmas ágyazású kiöntött csatornás vasúti felépítmény (2. rész) – Rugalmas síncsatorna-kiöntések numerikus modellezése
A modellt 96,18 [kN] nagyságú hosszirányú erővel terheltük, és vizsgáltuk a kialakuló elmozdulás nagyságát. A futtatás eredményeit a 4. ábra szemlélteti.
A dr. Kazinczy László és az általunk kapott eredményeket a 3. és a 4. táblázat foglalja össze.
A fenti eredmények tükrében beláthatjuk, hogy a VEM modellezés által szolgáltatott eredmények megfelelően közelítik a valós labormérések eredményét (8%-nál nagyobb eltérés nem volt tapasztalható a vizsgált esetben), így az optimalizálás elvégzéséhez megfelelő kiindulási alapot jelentenek. További kutatást igényel a modell méretének helyes megválasztása, valamint a kiöntőanyagok pontos viselkedésének feltárása különböző feszültségszintek mellett.
35GPB r. sínnel kialakított szerkezet vizsgálata
Dr. Horvát Ferenc és dr. Németh György 2004. április 26-án kelt hazai megfelelőségi igazolásukban [4] hivatkozzák meg az Edilon cég R3830 számú vizsgálati jelentését. A vizsgálatok során 35GPB sínnel és VA–60 N anyaggal kialakított próbatestet alkalmaztak.
A síncsatorna szélessége 170 mm, magassága 97 mm volt. A síntalp alatt az aláöntés vastagsága 15 mm. A próbatest hossza 300 mm. Az elkészült modell az 5. ábrán látható.
A függőleges statikus rugóállandó vizsgálatánál 300 mm hosszú síkbeli alakváltozási állapotban lévő tárcsát modelleztünk, melyet 22,5 [kN] nagyságú függőleges erővel terheltünk le. A tárcsa elmozdulásait a 6. ábra szemlélteti.
A kapott eredményeket az 5. táblázat foglalja össze.
Az eredmények alapján meghatároztuk a függőleges statikus rugóállandó értékét egy 300 mm-es próbatestre. A kapott eredményeket a 6. táblázat foglalja össze.
A vizsgált esetben az eltérés a mért eredménytől 15,1%. A Ts52 r. sínnel folytatott vizsgálatok rámutattak arra, hogy két mérés átlagtól való eltérése valós esetben is 12,4% és 13,4%. Ezek alapján megállapítható, hogy az alkalmazott modell viselkedése jól közelíti a valós szerkezet viselkedését.
Irodalomjegyzék
- [1] V. L. Markine, A. P. de Man, S. Jovanovic, C. Esveld: Optimum design of embedded rail structure of high-speed lines.
- [2] Dr. Kazinczy László: Sínszálak ágyazásának és rögzítésének körülményei a burkolt közúti vasúti vágányoknál. Előadás. Szeged, 2013. április 10.
- [3] Major Zoltán: Rugalmas ágyazású kiöntött csatornás vasúti felépítmény (1. rész) – A síncsatorna kiöntőanyag jellemzőinek meghatározása. Sínek Világa, 2013/6.
- [4] Dr. Horvát Ferenc, dr. Németh György: Hazai megfelelőségigazolás – 35GPB (35LPG) sínekkel kialakított, Edilon típusú kiöntött síncsatornás közúti vasúti vágány kísérleti szakaszának építésére. Győr, 2004. április 26.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.