A cikk szerzője:

Fortuna László ügyvezető
Forkorr Kft.

Különleges korróziós vizsgálatok

A korrózió elleni védekezést két nagy csoportra lehet bontani. Aktív vagy katódos korrózióvédelem, ahol a fémionok kilépését „védőáram” akadályozza meg. Elsősorban föld alatti csővezetékeknél alkalmazzák. A passzív védelem fő jellemzője, hogy olyan védőbevonatot alakítunk ki a fém felületén, amely csak homogén, sérülésmentes felület esetén véd. Az elégtelen korrózióvédelem az acélszerkezeteken komoly károsodást okozhat. Ezért sok esetben különleges korróziós vizsgálatokra van szükség.

A 3. táblázat a 2017-ben kapott vizsgálati eredmények elemzését tartalmazza.
A különböző vizsgálati módszereknél az eredmény és a sorrend az alábbiak figyelembevételével alakul ki.

  • szemrevételezésnél a kisebb érték a jobb;
  • rozsdásodási fokozatnál a kisebb érték a jobb;
  • krétásodási fokozatnál a kisebb érték a jobb;
  • tapadásmérésnél a nagyobb érték a jobb;
  • a nagyobb eltérésváltozás a jobb;
  • kisebb szélsőérték-változás a jobb;
  • rétegvastagság-mérésnél a kisebb eltérésű a jobb;
  • 80% alatti értéknél a kisebb érték a jobb;
  • 80–100% között a kisebb érték a jobb;
  • 100–120% között a nagyobb érték a jobb;
  • 120% felett a kisebb érték a jobb;
  • a nagyobb átlagértékű a jobb;
  • a kisebb szélsőértékű (egyenletesebb) a jobb;
  • gyakorlati értéktől való kisebb eltérésű a jobb.

A 4. táblázatban összefoglalt szempontok alapján sorrendbe állítottuk a bevonatrendszereket, majd pontszámmal értékeltük. Az első helyre került bevonatrendszer 16 pontot, az utolsó helyre került 1 pontot kapott. 


A 2017-ben elvégzett vizsgálatok alapján a következő megállapításokat tettük:

  1. A kivitelezés módjától (saját, felügyelet mellett, megbízott kivitelező) függő lényeges különbség (előnyök/hátrányok) nem volt felfedezhető.
  2. A forgalmazók által előzetesen megadott bevonatrendszerek szárazréteg-vastagságának értékei a gyakorlatban igen nagy eltérést mutattak.
  3. A műszeres vizsgálatok során 1600 szárazrétegvastagság-mérést és 48 leszakításos tapadásvizsgálatot végeztünk.
  4. A végső sorrend 12 vizsgálati szempont alapján alakult ki.
  5. A mintafelületekre a részt vevő cégek vállaltak garanciát.
  6. A hossztartók felső öveit nem festettük le, mert a vágányzár rövidsége miatt sem a talpfákat, sem a bordáslemezeket nem szedték fel, emiatt rozsdáslefolyásokkal szennyeződni fognak a mintafelületek.
  7. A mintafelületeken az állványtartó szerkezetek felfekvései az állványbontás után a híd tényleges bevonatrendszerével lettek javítva megfelelő mértékű átfedésben.
  8. A mintafelületek elkészítésében tizen­három fes­tékforgalmazó vett részt:
  1.   Barill DCC
  2.   Chromos Svjetlost
  3.   Egrokorr1, Egrokorr2
  4.   Frey Color
  5.   Geholit+Wiemer
  6.   Hempel1, Hempel2
  7.   Jotun
  8.   Maxrest
  9.   Mipa
  10.   Sigma
  11.   Sika1, Sika2
  12.   Tikkurila
  13.   Zinga
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • Fortuna László: Minőségbiztosítás a korszerű festési technológiák megvalósításánál. Minőség és Megbízhatóság, 2018, 3. szám.
  • Fortuna László – Zanathy Valéria: 15 re­fe­rencia-bevonatrendszer értékelése 10 év igénybevétel után. Korróziós Figyelő, 2007, 4. szám.
  • Fortuna László – Zanathy Valéria: 15 re­ferencia-bevonatrendszer értékelése 10-15-20 év igénybevétel után. Vekor-konferencia-előadások, 2007, 2012, 2017.
  • Forkorr Kft.: Vadnai vasúti híd mintafelületeinek összefoglaló jelentése, a mérési eredmények kiértékelése 2017–2018. MÁV Zrt.-nek leadott dokumentáció.
  • Forkorr Kft.: Összefoglaló jelentés a csongrádi vasúti Tisza-híd 3 éves összehasonlító állapotvizsgálatáról 2017. MÁV Zrt.-nek leadott dokumentáció.
  • [6] Varga Emese: A csongrádi Tisza-híd korrózióvédelmi munkái. Alkalmazott felület-előkészítési technológiák összehasonlítása. Magyar Mérnöki Kamara Vegyészmérnöki Tagozat, Korrózióvédelmi Mesteriskola. Szakdolgozat, 2018.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©