A cikk szerzője:

Fortuna László ügyvezető
Forkorr Kft.

Különleges korróziós vizsgálatok

A korrózió elleni védekezést két nagy csoportra lehet bontani. Aktív vagy katódos korrózióvédelem, ahol a fémionok kilépését „védőáram” akadályozza meg. Elsősorban föld alatti csővezetékeknél alkalmazzák. A passzív védelem fő jellemzője, hogy olyan védőbevonatot alakítunk ki a fém felületén, amely csak homogén, sérülésmentes felület esetén véd. Az elégtelen korrózióvédelem az acélszerkezeteken komoly károsodást okozhat. Ezért sok esetben különleges korróziós vizsgálatokra van szükség.

Az 5. táblázatban a 2018. július 16–17-én elvégzett vizsgálati eredmények elemzése olvasható.
A 6. táblázatban a 2018-ban elvégzett vizsgálatok végeredményét is feltüntettük.


A 2018-ban elvégzett vizsgálatok alapján a következő megállapításokat tettük:
1. A kivitelezés (saját, felügyelet mellett, megbízott kivitelező) módjától függően eltérő felületeket találtunk.

  1. Meghibásodást egyetlen bevonatrendszeren nem véltünk felfedezni.
  2.  A rácsvágásos tapadásvizsgálat (MSZ EN ISO 2409:2013) valamennyi mintafelületen 1-es fokozatú volt.
  3. A merőleges irányú leszakítással (MSZ EN ISO 4624:2016) fémfelülettől való szakadás csak egy mintafelületnél következett be.
  4.  A forgalmazók által előzetesen megadott bevonatrendszerek szárazréteg-vastagságának értékei a gyakorlatban igen nagy eltérést mutattak.
  5. A műszeres vizsgálatok során 1600 szárazrétegvastagság-mérést és 48 leszakításos tapadásvizsgálatot végeztünk (9. kép).
  6. A végső sorrend 13 vizsgálati szempont alapján alakult ki.
  7. A hossztartók felső öveit most sem festették le, mert sem a talpfákat, sem a bordáslemezeket nem szedték fel a vágányzár rövidsége miatt, ezért rozsdáslefolyások, szennyeződések keletkeztek a mintafelületeken.
  8. A mintafelületeken lényeges különbség (előnyök/hátrányok) most sem volt felfedezhető.
  9. Rozsdásodás (MSZ EN ISO 4628-3:2016), krétásodás (MSZ EN ISO 4628-6) az állványtartó szerkezetek felfekvései az állványbontás után a híd tényleges bevonatrendszerével lettek javítva, megfelelő mértékű átfedésben.

9. kép. Vizsgálati helyek egy mintafelületen, 201810. kép. Tapadásvizsgálati érték egy mintafelületen a vadnai hídon, 2018

A 2017–2018-as vizsgálati eredményekből látszik, hogy három bevonatrendszer kivételével a sorrendek alaposan megváltoztak!
A kiértékeléseknél az élettartam szempontjából legfontosabb paramétereket na­gyobb mértékben, míg az élettartam szem-
­pontjából kevésbé meghatározó paramétereket kisebb mértékben vesszük majd figyelembe a soron következő (2022, 2027, 2032, 2037) vizsgálatoknál, azaz:
– díszítő tulajdonságok: 10%
– mohásodás: 10%
– krétásodás: 10%
– tapadás: 30%
– rozsdásodás: 40%

Összefoglalás

A jó minőségben készült bevonatos védelem a leghatékonyabb és legelterjedtebb módszer. A korrózióvédelem minősége na­gyon sok tényezőtől függ, de ne feledjük: „a rozsda lesben áll”. A bemutatott vizsgálatok is azt igazolják, hogy a kivitelezés minden fázisában rendszerbe foglalt ellenőrzésre, megvalósításra és dokumentálásra van szükség.
A festékanyagok folyamatos fejlesztése mellett, illetve a különböző felületvédelmi technológiák összehasonlítása és a mintafelületek hosszú távú vizsgálata során választ kaphatunk olyan szakmai kérdésekre, hogy:

  • Szükséges-e nagyobb rétegvastagság?
  • Szükséges-e kettőnél több festékréteg?
  • A bevonatrendszer minőségére vonatkozó előírásokban milyen tapadásértéket (10. kép) (és a festés befejezése után mikor mért) célszerű előírni?
  • Mennyi védőidőtartamot lehet megalapozottan előírni egy festékbevonat-rendszerre?
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456

Irodalomjegyzék

  • Fortuna László: Minőségbiztosítás a korszerű festési technológiák megvalósításánál. Minőség és Megbízhatóság, 2018, 3. szám.
  • Fortuna László – Zanathy Valéria: 15 re­fe­rencia-bevonatrendszer értékelése 10 év igénybevétel után. Korróziós Figyelő, 2007, 4. szám.
  • Fortuna László – Zanathy Valéria: 15 re­ferencia-bevonatrendszer értékelése 10-15-20 év igénybevétel után. Vekor-konferencia-előadások, 2007, 2012, 2017.
  • Forkorr Kft.: Vadnai vasúti híd mintafelületeinek összefoglaló jelentése, a mérési eredmények kiértékelése 2017–2018. MÁV Zrt.-nek leadott dokumentáció.
  • Forkorr Kft.: Összefoglaló jelentés a csongrádi vasúti Tisza-híd 3 éves összehasonlító állapotvizsgálatáról 2017. MÁV Zrt.-nek leadott dokumentáció.
  • [6] Varga Emese: A csongrádi Tisza-híd korrózióvédelmi munkái. Alkalmazott felület-előkészítési technológiák összehasonlítása. Magyar Mérnöki Kamara Vegyészmérnöki Tagozat, Korrózióvédelmi Mesteriskola. Szakdolgozat, 2018.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©