Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Menetrend alapú vasúti infrastruktúra-fejlesztés
Az IC vonatok számára javasolt menetrend
Az IC vonatoknak a Cegléd–Debrecen– Miskolc–Füzesabony vonalszakaszra kidolgozott menetrendet grafikusan az 1. ábra, numerikusan az 1. táblázat szemlélteti [2], [3]. A Cegléd–Szeged vonalra kidolgozott IC menetrend a 2. ábrán és a 2. táblázatban látható.
A menetrendbe az alábbi tartalékidők lettek beépítve:
- Ceglédtől Debrecenig 8,
- Debrecentől Nyíregyházáig 4,
- Nyíregyházától Miskolcig 5,
- Miskolctól Füzesabonyig 4,
- Ceglédtől Kiskunfélegyházáig 4,
- Kiskunfélegyházától Szeged-rendezőig 4 perc.
A kidolgozott menetrendi struktúra az alábbi fő elemeket tartalmazza a Cegléd–Debrecen–Miskolc–Füzesabony vonalszakaszon:
- Cegléden 10 percre nőtt az átszállási idő a jelenlegihez viszonyítva a Szeged–Debrecen sarokforgalom tekintetében. Több a tartalékidő. Ha a csatlakozó vonat késik, kisebb mértékben befolyásolja majd a rá várakozó vonatot.
- Szolnokon 8 perc különbséggel érkezik a páros és a páratlan IC vonat. Ez kismértékben eltolt póknak (vonatok találkozási pontjának) tekinthető.
- Debrecenbe a vonatok Nyíregyháza felől minden óra 22. percében, Szolnok felől minden óra 30. percében érkeznek, a pók 8 perccel el van tolva. Cegléd és Debrecen között a vonatok menetrendjébe 8 perc tartalékidő van beépítve. A pók szempontjából kedvezőbb lenne, ha az IC vonatok egyidejűleg érkeznének, tehát a Cegléd felé közlekedő vonat 4 perccel később indulna, az arról érkező 4 perccel korábban érkezne. Ebben az esetben a tartalékidőt Cegléd és Debrecen között, a 150 km távolságon, mindössze 4 percre kellene csökkenteni, ami a zavartatásokat jelentősen megnövelné, a menetrend rendkívül nehezen lenne tartható.
- Nyíregyházán egyidejűleg tartózkodnak az IC vonatok. Debrecen és Nyíregyháza között – 48 km távolságon – 4 perc tartalékidő lett beépítve. A vonatok tartózkodása 3 perc mindkét állomáson.
- Nyíregyháza és Szerencs között kétóránkénti ütemben közlekednek az IC vonatok, ezért minden második menetvonal szaggatott vonallal jelölt.
- Nyíregyházáról Miskolc felé a vonatok egész órában indulnak, míg az ellenpárjuk csak 5 perccel korábban érkezik. Mivel Nyíregyháza és Mezőzombor között egyvágányú a vonal, ha a Miskolc felől érkező vonat 5 percnél többet késik, a Miskolc felé kiinduló vonatnak is késést fog okozni. A menetrendi stabilitás érdekében javasolható a második vágány megépítése legalább Nyíregyháza északi kitérőig (3 km), de inkább Görögszállásig (16 km).
- Miskolcon és Füzesabonyban a menetrendben feltüntetettek alapján lehet a vonatok találkozását megoldani. A távolság 57 km, a menetvonal sebességcsoportja 140/160 km/h.
- Nyíregyháza és Miskolc között a távolsága 88 km, ebből következően 110/120 km/h sebességcsoport és 120 km/h pályasebesség elegendő az érkezések és indulások betartásához. Az így beépített tartalékidő 5 perc. Nagyobb menetrendi stabilitás érhető el, ha a pályasebesség bizonyos szakaszokon 160 km/h, azonban ennek indokoltsága részletesebb menetrendi modellezést igényel.
- Menetrendi javaslat a Cegléd–Szeged vonalra:
- Az IC vonatok Nagykőrös és Nyársapát között keresztezik egymást, indokolt a második vágány megépítése Nyársapát és Nagykőrös között, de a nagyobb menetrendi stabilitás érdekében Cegléd és Nagykőrös között javasolható a kétvágányúsítás.
- A következő keresztezési pont Kiskunfélegyházán van, ez 110/120-as menetvonallal és 120 km/h pályasebességgel tartható. Cegléd és Kiskunfélegyháza között nem indokolt a 160 km/h pályasebesség a javasolt menetrendi struktúra mellett.
- Kiskunfélegyházáról a páros IC vonatok minden óra 29. percében indulnak Szeged felé, a páratlanok 25-kor érkeznek, a tartalékidő 4 perc. Kiskunfélegyháza és Szeged-rendező között a sebességcsoport 140/160 km/h. A következő elméleti keresztezési pont az 1143-as szelvénybe adódik. Kiskundorozsmán a vonatok áthaladása között csak 4 perc a különbség. Második vágány építése indokolt Szeged-rendezőtől Kiskundorozsmáig, de a nagyobb menetrendi stabilitás érdekében további 2–4 km-en még Szatymaz felé.
Összegzés
A kidolgozott menetrend alapján az alábbi konklúziók vonhatók le:
- Megoldható az IC vonatok találkozása – pókja – Szolnokon, Debrecenben, Nyíregyházán, Miskolcon és Füzesabonyban.
- Cegléden jó átszállási lehetőség biztosítható.
- 140/160 km/h sebességcsoport és 160 km/h pályasebesség indokolt Cegléd–Debrecen–Nyíregyháza és Miskolc–Füzesabony között.
- 110/120 km/h sebességcsoport és a jelenlegi 120 km/h pályasebesség elegendő Nyíregyháza és Miskolc között. Nyíregyházától Görögszállásig második vágány építése javasolható a menetrendi stabilitás érdekében.
- Cegléd és Kiskunfélegyháza között a jelenlegi 120 km/h pályasebesség megtartása elegendő.
- Kiskunfélegyháza és Szeged-rendező között 160 km/h pályasebesség javasolható.
- Második vágány építése indokolt Nyársapát és Nagykőrös, valamint Kiskundorozsma és Szeged-rendező között.
Összefoglalásként megállapítható, hogy hatékony és magas szolgáltatási szintet nyújtó ütemes menetrendet lehet kidolgozni a bemutatott megoldás alapján Cegléd–Debrecen–Nyíregyháza, Füzesabony–Miskolc és Kiskunfélegyháza–Szeged-rendező között 160 km/h pályasebességgel, valamint Nyíregyháza–Miskolc és Cegléd–Kiskunfélegyháza között a jelenlegi 120 km/h pályasebesség megtartásával.
Irodalomjegyzék
- [1] Szabó István: „Kör-IC”-k a Debreceni Területi Központ vonalain. Sínek Világa, 2007/1–2., 58. o.
- [2] A MÁV Zrt. grafikus menetrendjei az érintett vonalakon.
- [3] A MÁV Zrt. szolgálati menetrendjei az érintett vonalakon.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.