A cikk szerzője:

Dr. Liegner Nándor egyetemi docens
BME Út- és Vasútépítési Tanszék

Menetrend alapú vasúti infrastruktúra-fejlesztés

Optimális integrált ütemes menetrend elkészítésével meghatározhatók a vasúti infrastruktúra-fejlesztés legfontosabb paraméterei, így például a vonatok találkozási pontjai, a pályasebesség stb. Egyvágányú vonalakon meghatározhatók a vonatok keresztezési pontjai is. Ütemes menetrend készült a kör-IC-k által járt út egy szakaszára, valamint a Cegléd–Szeged vasútvonalra azzal a céllal, hogy a menetrend fenntartásához szükséges legfontosabb pályajellemzők meghatározhatók legyenek. Ez a cikk csak az érintett IC vonatok menetrendjével foglalkozik, más vonatok (pl. gyors, teher stb.) nem képezik vizsgálat tárgyát.

 

Az IC vonatok számára javasolt menetrend

Az IC vonatoknak a Cegléd–Debrecen– Mis­kolc–Füzesabony vonalszakaszra ki­dol­go­zott menetrendet grafikusan az 1. ábra, numerikusan az 1. táblázat szemlélteti [2], [3]. A Cegléd–Szeged vonalra kidolgozott IC menetrend a 2. ábrán és a 2. táblázatban látható.

1. ábra. Az IC vonatok grafikus menetrendje a Cegléd–Debrecen–Nyíregyháza–Miskolc–Füzesabony szakaszon

A menetrendbe az alábbi tartalékidők lettek beépítve:

  • Ceglédtől Debrecenig 8,
  • Debrecentől Nyíregyházáig 4,
  • Nyíregyházától Miskolcig 5,
  • Miskolctól Füzesabonyig 4,
  • Ceglédtől Kiskunfélegyházáig 4,
  • Kiskunfélegyházától Szeged-rendezőig 4 perc.

2. ábra. Az IC vonatok grafikus menetrendje a Cegléd–Szeged vonalszakaszon

A kidolgozott menetrendi struktúra az alábbi fő elemeket tartalmazza a Cegléd–Debrecen–Miskolc–Füzesabony vonalszakaszon:

  • Cegléden 10 percre nőtt az átszállási idő a jelenlegihez viszonyítva a Szeged–Debrecen sarokforgalom tekintetében. Több a tartalékidő. Ha a csatlakozó vonat késik, kisebb mértékben befolyásolja majd a rá várakozó vonatot.
  • Szolnokon 8 perc különbséggel érkezik a páros és a páratlan IC vonat. Ez kismértékben eltolt póknak (vonatok találkozási pontjának) tekinthető.
  • Debrecenbe a vonatok Nyíregyháza felől minden óra 22. percében, Szolnok felől minden óra 30. percében érkeznek, a pók 8 perccel el van tolva. Cegléd és Debrecen között a vonatok menetrendjébe 8 perc tartalékidő van beépítve. A pók szempontjából kedvezőbb lenne, ha az IC vonatok egyidejűleg érkeznének, tehát a Cegléd felé közlekedő vonat 4 perccel később indulna, az arról érkező 4 perccel korábban érkezne. Ebben az esetben a tartalékidőt Cegléd és Debrecen között, a 150 km távolságon, mindössze 4 percre kellene csökkenteni, ami a zavartatásokat jelentősen megnövelné, a menetrend rendkívül nehezen lenne tartható. 
  • Nyíregyházán egyidejűleg tartózkodnak az IC vonatok. Debrecen és Nyíregy­háza között – 48 km távolságon – 4 perc tartalékidő lett beépítve. A vonatok tartózkodása 3 perc mindkét állomáson. 
  • Nyíregyháza és Szerencs között kétóránkénti ütemben közlekednek az IC vonatok, ezért minden második menetvonal szaggatott vonallal jelölt.
  • Nyíregyházáról Miskolc felé a vonatok egész órában indulnak, míg az ellenpárjuk csak 5 perccel korábban érkezik. Mivel Nyíregyháza és Mezőzombor között egyvágányú a vonal, ha a Miskolc felől érkező vonat 5 percnél többet késik, a Miskolc felé kiinduló vonatnak is késést fog okozni. A menetrendi stabilitás érdekében javasolható a második vágány megépítése legalább Nyíregyháza északi kitérőig (3 km), de inkább Görögszállásig (16 km). 
  • Miskolcon és Füzesabonyban a menetrendben feltüntetettek alapján lehet a vonatok találkozását megoldani. A távolság 57 km, a menetvonal sebességcsoportja 140/160 km/h. 
  • Nyíregyháza és Miskolc között a tá­vol­­sága 88 km, ebből következően 110/­120 km/h sebességcsoport és 120 km/h pályasebesség elegendő az érkezések és indulások betartásához. Az így beépített tartalékidő 5 perc. Nagyobb menetrendi stabilitás érhető el, ha a pályasebesség bizonyos szakaszokon 160 km/h, azonban ennek indokoltsága részletesebb menetrendi modellezést igényel.
  • Menetrendi javaslat a Cegléd–Szeged vonalra:
  • Az IC vonatok Nagykőrös és Nyársapát között keresztezik egymást, indokolt a második vágány megépítése Nyársapát és Nagykőrös között, de a nagyobb menetrendi stabilitás érdekében Cegléd és Nagykőrös között javasolható a kétvágányúsítás.
  • A következő keresztezési pont Kiskunfélegyházán van, ez 110/120-as menetvonallal és 120 km/h pályasebességgel tartható. Cegléd és Kiskunfélegyháza között nem indokolt a 160 km/h pályasebesség a javasolt menetrendi struktúra mellett. 
  • Kiskunfélegyházáról a páros IC vonatok minden óra 29. percében indulnak Szeged felé, a páratlanok 25-kor érkeznek, a tartalékidő 4 perc. Kiskunfélegyháza és Szeged-rendező között a sebességcsoport 140/160 km/h. A következő elméleti keresztezési pont az 1143-as szelvénybe adódik. Kiskundorozsmán a vonatok áthaladása között csak 4 perc a különbség. Második vágány építése indokolt Szeged-rendezőtől Kiskundorozsmáig, de a nagyobb menetrendi stabilitás érdekében további 2–4 km-en még Szatymaz felé.

Összegzés

A kidolgozott menetrend alapján az alábbi konklúziók vonhatók le:

  • Megoldható az IC vonatok találkozása – pókja – Szolnokon, Debrecenben, Nyíregyházán, Miskolcon és Füzesabonyban.
  • Cegléden jó átszállási lehetőség biztosítható.
  • 140/160 km/h sebességcsoport és 160 km/h pályasebesség indokolt Cegléd–Debrecen–Nyíregyháza és Miskolc–Füzesabony között.
  • 110/120 km/h sebességcsoport és a jelenlegi 120 km/h pályasebesség elegendő Nyíregyháza és Miskolc között. Nyíregyházától Görögszállásig második vágány építése javasolható a menetrendi stabilitás érdekében.
  • Cegléd és Kiskunfélegyháza között a jelenlegi 120 km/h pályasebesség megtartása elegendő. 
  • Kiskunfélegyháza és Szeged-rendező kö­zött 160 km/h pályasebesség javasolható.
  • Második vágány építése indokolt Nyársapát és Nagykőrös, valamint Kiskundorozsma és Szeged-rendező között.

Összefoglalásként megállapítható, hogy hatékony és magas szolgáltatási szintet nyújtó ütemes menetrendet lehet kidolgozni a bemutatott megoldás alapján Ceg­­léd–Deb­re­cen–Nyíregyháza, Füzes­abony–Miskolc és Kiskunfélegyháza–Sze­ged-rendező között 160 km/h pályasebességgel, valamint Nyíregyháza–Miskolc és Cegléd–Kiskunfélegyháza között a jelenlegi 120 km/h pályasebesség megtartásával.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12

Irodalomjegyzék

  • [1] Szabó István: „Kör-IC”-k a Debreceni Területi Központ vonalain. Sínek Világa, 2007/1–2., 58. o.
  • [2] A MÁV Zrt. grafikus menetrendjei az érintett vonalakon.
  • [3] A MÁV Zrt. szolgálati menetrendjei az érintett vonalakon.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©