A cikk szerzője:

Szebényi Gergő hidász területi főmérnök
MÁV Zrt. PÜF

Magyarországi kisvasutak (11. rész) – A Lillafüredi Állami Erdei Vasút műtárgyai

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) Magyarország egyik legszebb vonalvezetésű kisvasútja, valódi hegyi pálya. Vonala meredek hegyoldalakban, különleges völgyhidakon, alagutakon vezet keresztül. Városi környezetből indulva, a diósgyőri vár közeléből juthatunk el vonataival számos látványossághoz, például a Garadna-völgyben a Hámori-tó partján kanyarogva a lillafüredi Palotaszállóhoz, vízeséshez, barlangokhoz, az újmassai őskohóhoz és számos túraútvonal kiindulópontjához.


A kisvasút fővonalán két alagút is van, közvetlenül Lillafüred állomás előtt és után (22–23. ábra). Az egyik 112,90 m, a másik 120 m hosszú. A mészkőbe vájt alagutak magassága és szélessége egyaránt 4-4 m.

23. ábra. A Lillafüred állomás utáni alagút a kezdőpont felől (74+85,40–76+05,40 hm szelv.)

Az alagutak végein 15-15 m hosszú, boltozatként kialakított vasbeton kapuzati szakasz készült. A boltozat elejét és végét a kapuzat kőből rakott homlokfala zárja le. A mészkőbe vájt, középső alagútszakasz önhordó, így azt mesterséges szerkezet, boltozat, lőttbeton kéreg nem erősíti. Klasszikus értelemben vett félreállóhelyeket (fülkéket) nem alakítottak ki az alagutakban.

24. ábra. Fatartós áteresz – 1,0 m nyílású (14+62 hm szelv.)25. ábra. Nyílt áteresz – 0,3 m nyílású (100+03 hm szelv.)26. ábra. Csőáteresz alsó alaplemeze kimosódott (44+11 hm szelv.)

A 2014-ben készített űrszelvénymérési jegyzőkönyvek szerint a mozdony űrszelvény mellett több helyen is rendelkezésre áll megfelelő méretű (min. 60 cm széles, 2,00 m magas), félreállásra alkalmas zug az alagutak kőfalazatában.
A mérési eredmények alapján elmondható, hogy a 760 mm-es keskeny nyomtávhoz tartozó dízelűrszelvény szinte az alagút teljes hosszában biztosított, azonban mindkét alagút esetén egy-egy helyen az alagútűrszelvény egyik sarka bele­metsz az űrszelvénybe, de annak mértéke olyan, hogy a pálya előírt szabályozásával (a mért túlemelés, azaz a fekszinthiba megszüntetésével) orvosolható.
A fővonalban a nagy hidakon kívül kis műtárgyak, átereszek is szép számban vannak. Ezek jellemzően csőátereszek és nyílt átereszek (24–27. ábra). A kirándulók ezeket a műtárgyakat meg sem látják, nehéz észrevenni őket, mivel a pályaszint alatt több méter, esetenként akár 10 m mélyen találhatók. További nehézséget jelent, hogy az átereszek környezete, a nyílások feletti és melletti töltésrézsű jellemzően növényzettel erősen benőtt. Némely átereszek esetén az átfolyási szelvény részben feltöltődött vagy teljesen eltömődött, emiatt a vízelvezető funkciójuk erősen korlátozott. Akad olyan beton csőáteresz, melynek alsó lemeze teljes hosszban kimosódott, hiányzik (26. ábra). E műtárgy állapota közvetlen balesetveszélyt nem je­lent, tekintettel arra, hogy a műtárgy feletti takarás jelentősen meghaladja az át­mérő négyszeresét, azonban az üzemeltetőnek a cserét ütemeznie kell.

27. ábra. Boltozott, 1,5 m nyílású áteresz, – esése ~45% (83+40 hm szelv.)28. ábra. A mahócai szárnyvonalban lévő műtárgyak

29. ábra. A mahócai szárnyvonalban lévő műtárgyak hosszai

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=663&rfa=50 (2015.07.03.)
  • [2] http://www.laev.hu/index.php/a-laev-tortenete (2015.07.03.)
  • [3] https://hu.wikipedia.org/wiki/Lilla­füredi_Állami_Erdei_Vasút (2015.07.03.)
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©