A cikk szerzője:

Legeza István hídépítő mérnök
ny. mérnök főtanácsos

Megszűnt főnökségek (3. rész) – A Budapesti Hídfenntartó Főnökség

Az 1970-es évek közepén az országban régiós, területi feladatokat ellátó épület- és hídfenntartó főnökségeket alapítottak, a pályafenntartási főnökségek magasépítményi és hidász feladataival foglalkozó szakaszaiból. Kivételt jelentett Budapest, ahol külön-külön önálló híd- és épületfenntartó főnökségeket hoztak létre. 1975-ben, a többi igazgatóságon elsőként Szegeden és Kaposváron alakult egy-egy Épület- és Hídfenntartó Főnökség, majd 1977-ben követték azt a további szervezetek, köztük a Budapesti Hídfenntartó Főnökség [1]. Az önálló szervezetek 1993-ig végezték a munkájukat, amikor a hidakkal kapcsolatos feladatok visszakerültek a pályagazdálkodási főnökségekre. A területi, illetve a régiós feladatokat ellátó volt hidász építésvezetőségek a pályás főnökségek hidász szakaszai lettek. Azóta, több szervezet- és névváltozás után, ma is végzik a hidak gondozását [2].


1987-ben, amikor fennállása 10. évfor­dulóját ünnepelte, fénykorát élte a főnök­ség. Addigra már saját és bérelt gépkocsikkal megoldódott a járműellátás. A gépesítettség terén komoly előrelépést jelentett a légkompresszorok és kiegészítő szerszámok, munkavédelmi motorcsónakok, a korrózióvédelmi munkákhoz pedig homokfúvó berendezés beszerzése.
Befejeződött a komáromi Barátság híd és a budapesti Déli összekötő vasúti Duna-híd jobb vágányú szerkezetének mázolása, elkezdődött a bal vágányú szerkezeté.

8. ábra. A Budapesti Igazgatóság vonalhálózata, 1987
Az Igazgatóság vezetése az eredmények elismeréseként az évfordulóra emlékérmet készíttetett. Az érem egyik oldalán „MÁV Budapesti Igazgatóság 1987” felirat és a szárnyaskerék, a másik oldalon a „10 éves a Hídfenntartó Főnökség” feliratok között egy tenyérben tartott rácsos híd sziluettje látható – azt kifejezve, hogy jó kezekben vannak a budapesti vasúti hidak (9. ábra).
(Én – mivel az emlékérmet korlátozott számban kaptuk – a sajátomat az egyik nyugdíjba vonuló kollégámnak adtam. Nem sajnálom, jó helyre került.)
Ezután töretlen volt a fejlődés, a fenntartási munka mellett megtörténtek az első lépések a számítógéppel való ismerkedés területén is.

9. ábra.  „10 éves a Hídfenntartó Főnökség” – emlékérem (Fotó: Kiss Józsefné)
Az acélhidak évi 11-15 ezer m2-es korró­zióvédelme mellett 80-110 db híd­ge­rendacserét is elvégeztünk. Az acélhidakkal kapcsolatos munkák mellett évente számos boltozott híd megerősítési, bélelési és gyenge hídfalazatok köpenyezési munkája is elkészült.
A terület nagyságából és a hidak számából adódóan az évi 40 ezer m2-es mázolási igényt és minden tervszerűen ütemezett fenntartási feladatot a HF saját kapacitással nem tudta megoldani, egyéb pénzügyi forrás pedig nem állt rendelkezésre.
Véleményem szerint a hatalmas igény kielégítéséhez szükség lett volna más vállalkozások jelentős bevonására is, egy fenntartó szervezetet az adott időszakban és azt követően sem célszerű ilyen hatalmas kapacitásúra fejleszteni. (Nem biztos, hogy a saját szervezet által végzett munka mindig gazdaságosabb.)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Vasúti Nagylexikon. Magyar Államvasutak Rt., Budapest, 2005.
  • [2] Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút pályafenntartási szervezetei. Sínek Világa, 2006/2.
  • [3] Török Gergely, Gregovszki Ágnes: A területi igazgatóságok bemutatása (6. rész). Budapest. Sínek Világa, 2018/1.
  • [4] Bednárik József: Hídfenntartás a Budapesti Üzletigazgatóságon 1970-től 1995-ig. Sínek Világa, 1996/3.
  • [5] Szánthó Géza: Huszonhat éve alakult a budapesti Hídfenntartó Főnökség. Nyílt vonal. A Pályavasúti Dolgozók Szakszervezetének lapja, 2003. október.
  • [6] Kőrösi Zoltán: Szívlekvár (13 idézet). Budapest, Libri Kiadó, 2014. https://www.citatum.hu/konyv/Szivlekvar, 2019.01.27.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©