A cikk szerzője:

Legeza István hídépítő mérnök
ny. mérnök főtanácsos

Megszűnt főnökségek (3. rész) – A Budapesti Hídfenntartó Főnökség

Az 1970-es évek közepén az országban régiós, területi feladatokat ellátó épület- és hídfenntartó főnökségeket alapítottak, a pályafenntartási főnökségek magasépítményi és hidász feladataival foglalkozó szakaszaiból. Kivételt jelentett Budapest, ahol külön-külön önálló híd- és épületfenntartó főnökségeket hoztak létre. 1975-ben, a többi igazgatóságon elsőként Szegeden és Kaposváron alakult egy-egy Épület- és Hídfenntartó Főnökség, majd 1977-ben követték azt a további szervezetek, köztük a Budapesti Hídfenntartó Főnökség [1]. Az önálló szervezetek 1993-ig végezték a munkájukat, amikor a hidakkal kapcsolatos feladatok visszakerültek a pályagazdálkodási főnökségekre. A területi, illetve a régiós feladatokat ellátó volt hidász építésvezetőségek a pályás főnökségek hidász szakaszai lettek. Azóta, több szervezet- és névváltozás után, ma is végzik a hidak gondozását [2].


Jelentős hídmunkák készültek a Váci Pályafenntartási Főnökség területén, ahol a leromlott állapotú, gyenge teherbírású hidak megerősítése folyt. A kezdetben (alakuláskor) vasbeton köpennyel ellátott gyenge teherbírású hidak kiváltására előregyártott vasbeton hidak épültek be. A munkákhoz több esetben provizórium beépítésére volt szükség. A két MÁV-os hidász szervezet (HÉF és HF) között szoros kapcsolat épült ki a vasbeton keretek gyártása, provizórium biztosítása és a daruzások elvégzése területén is. Előfordult olyan vágányzár is, amikor a két híd között elhelyezkedő vasúti daru két irányban végezte a keretelemek beemelését, vagy a daru végezte a bontást, az építést, és az volt a próbaterhelő jármű is (10., 11. ábra).

10. ábra. Teknőhíd bontása a Vác–Drégelypalánk vasútvonalon (Fotó: Gutai Imre)11. ábra. Diósjenő–Romhány vasútvonal 27+19 hm-szelvény (Fotó: Legeza István)A Hídfenntartó Főnökség kollektívája jó csapat volt, szinte nem ismert lehetetlent, a fiatalos lendülettel jószerével mindent megoldott. Ez köszönhető volt a kezdeti nehézségek közös leküzdésének, a munkahelyi eredményeknek és a számos alakalommal megvalósult közös szabadidős programoknak, kirándulásoknak. Emlékezetesek az ún. kihelyezett szakmai értekezletek és a nagyobb hídmunkák helyszíni bemutatói is (12. ábra).

12. ábra. Építésvezetői értekezlet Kemencén (Fotó: Kovács Tamás)
Igen jó kapcsolat alakult ki a pft főnökségek hídfelügyeletet végző szakaszmérnökeivel, illetve vonalkezelőivel. A nagyobb munkák során a szakaszmérnökök szinte napi kapcsolatban álltak a HF fő-építésvezetőivel. A budapesti igazgatóság hídcsoportjának hídbiztosai és a vezérigazgatóság hídvonalbiztosai az ellenőrzéseiken tapasztaltak alapján elismerték a HF tevékenységét.

A Hídfenntartó Főnökség megszüntetése

A HF-fel kapcsolatban 1991 körül kezdett elterjedni az a nézet, hogy „a Hídfenntartó Főnökség csak a hidak javítgatója és nem tulajdonosa”. Aztán jött 1993, és elrendelték a főnökség megszüntetését [4]. Ez érintette az ÉHF-eket és a budapesti két épületfenntartó főnökséget is.
Az 1975–77-ben alakult szervezeteket elsodorta a szervezet- és létszám-racionalizálás, a hidak gondozási, fenntartási tevékenysége visszakerült a pályafenntartási főnökségekhez [5]. A hidász építés­vezetőségek a pályafenntartási főnökségek hidász szakaszai lettek. Az átalakulás – a megszüntetés – a központi alkalmazotti létszámot érintette érzékenyen. A szerencsésebbek nyugdíjazással megúszták, de több dolgozónak megszűnt a munkahelye és munkanélküli lett.
A fentiekből, úgy gondolom, kitűnik: az új szervezet odaadással végezte munkáját az alapítástól a megszüntetésig.
Összeállításom célja az emlékezés, nem pedig az elvégzett munkák részletes (tételes) felsorolása volt. A rövid életű Hídfenntartó Főnökség által elvégzett munkák eredményei ott vannak a vasúti pályában, az átépítések tervei pedig a tervtárakban fellelhetők.
Utólag is még egyszer megköszönöm valamennyi munkatársam közvetlen és közvetett munkáját, amit a budapesti hidak fenntartása érdekében 1977. október 1. és 1993. április 1. között végzett.
„Ami szép és jó volt az életben, az mindig is velünk marad” [6].

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • [1] Vasúti Nagylexikon. Magyar Államvasutak Rt., Budapest, 2005.
  • [2] Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút pályafenntartási szervezetei. Sínek Világa, 2006/2.
  • [3] Török Gergely, Gregovszki Ágnes: A területi igazgatóságok bemutatása (6. rész). Budapest. Sínek Világa, 2018/1.
  • [4] Bednárik József: Hídfenntartás a Budapesti Üzletigazgatóságon 1970-től 1995-ig. Sínek Világa, 1996/3.
  • [5] Szánthó Géza: Huszonhat éve alakult a budapesti Hídfenntartó Főnökség. Nyílt vonal. A Pályavasúti Dolgozók Szakszervezetének lapja, 2003. október.
  • [6] Kőrösi Zoltán: Szívlekvár (13 idézet). Budapest, Libri Kiadó, 2014. https://www.citatum.hu/konyv/Szivlekvar, 2019.01.27.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©