A cikk szerzője:

Tóth Axel Roland osztályvezető
MÁV Zrt.

Nagyfolyami vasúti hidak alépítményei (3. rész) – A Tisza-hidak alépítményi hibáinak helyreállítása

Az első részben a nagyfolyami hidak jellemző alépítményi hibáit, illetve meghibásodásait ismertette a szerző. A meghibásodások vizsgálata, javításuk tervezése, illetve a megfelelő műszaki tartalom megválasztása szempontjából elengedhetetlen a már eddig elvégzett beavatkozások összefoglalása, értékelése és közreadása. Ebből a célból az OSZZSD V. Infrastruktúra és Jármű Bizottság 2015. évi, Alépítmény és műtárgyak témájú szakértői értekezletére készített információs anyag alapján összeállított cikksoro­zat második része a Duna-hidak 110–140 éves, míg ez a harmadik rész a Tisza-hidak 110–130 éves alépítményi szerkezetein a közelmúltban elvégzett beavatkozások leírását, a tapasztalatok összefoglalását tartalmazza.



Alépítményi beavatkozások

A statikai számítás szerint a IV. számú pillér felmenőfalazata az alaptest csatlakozási keresztmetszetében nem felelt meg a fékezőerő viselésére, viszont az alaptest a felső síkja alatt 1,5 m-rel már megfelelő teherbírású volt.

3. ábra. A IV. számú pillér megerősítési terve
Ezen információ birtokában az MSc Kft. terve (3. ábra) olyan megoldással tette alkalmassá az alépítményt legalább az 1976. évi Vasúti Hídszabályzat szerinti fékezőerő viselésére, mely a felmenőfalazatot feszítés révén dolgoztatja együtt az alaptesttel. E megoldás előnyei:

  • a terepszint felett megmaradt az eredeti pillérburkolat képe;
  • nem szűkült az átfolyási szelvény;
  • biztosítható volt, hogy a pillértestben a talajvíz alatti részeken húzó igénybevétel ne keletkezzen.

Az alaptest felső síkja a terepszint alatt kb. 5,00 m mélységben található. A munkagödör megtámasztását acél szádfallal tervezték, mivel az egyben a munkagödör víztelenítésére is lehetőséget nyújtott. A szádfal és az alaptest közötti részt 1,00 m magas vízzáró betondugóval kellett kibetonozni, majd a Tisza vízállásának függvényében vízteleníteni kellett a munkagödröt (4. és 5. ábra).

4. ábra. A munka­gödör föld­kiemelése5. ábra. A munkagödörben vízzáró betondugó kialakítása

A pillér felmenőfalának két oldalán C30 minőségű vasbeton lehorgonyzó gerenda beépítését tervezték, melynek belső felülete az előzőleg homokszórással megtisztított pillér kőburkolathoz csatlakozik.
A gerendák vasszerelésének elhelyezése előtt kellett a közel függőleges feszítés 2 × 10 db, 75 mm átmérőjű furatait elkészíteni. Ezután helyezték el a védőcsöveket és a 36 mm átmérőjű, 950/1050 minőségű Dywidag-rudakat. A szükséges feszítőerő rudanként 250 kN-ra adódott.
A pillért közrefogó két lehorgonyzó gerendát a pillért átfúrva egymással is összefeszítették 9 db 32 mm átmérőjű Dywidag-rúddal. Ezek szükséges feszítőereje 150 kN volt.

6. ábra. Az elhelyezett előregyártott betonacél armatúra 7. ábra. A kent szigeteléssel ellátott, együttdolgoztató vasbeton gerenda

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©