A cikk szerzője:

Dr. Dunai László tanszékvezető, egyetemi tanár
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Jáger Bence doktorandusz
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Dr. Kövesdi Balázs egyetemi docens
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Öszvér- és hibrid szerkezetű vasúti hidak Európában

Az elmúlt két évtizedben a vasúti hídszerkezetek fejlődése területén világszerte jelentős innováció figyelhető meg, ami sok új, és szerkezeti szempontból érdekes megoldást eredményezett. A számos újítás közül e cikk az európai öszvér és hibrid (alsó és felső vasbeton övvel épült acélhidak) szerkezeti rendszerű vasúti hidak fejlődésére és jellemző kialakításaira fókuszál, melyek elsősorban a francia TGV, a német ICE és a spanyol AVE nagysebességű vasúthálózatok fejlesztése kapcsán kerültek előtérbe. Ezeken a vasútvonalakon sok öszvérszerkezetű híd épült, melyek számos szerkezeti újítást tartalmaznak, a gazdaságosabb építéstechnológia és anyagfelhasználás-csökkentés, illetve a szerkezet merevségének növelése érdekében. Az alábbiakban a szerzők ezeket az újszerű szerkezeti kialakításokat gyűjtötték össze, rendszerezték, és be is mutatják.

 

Együttdolgozó acél és (feszített) vasbeton ívhidak

Az ívhidak közül először egy különleges szerkezetet mutatunk be, amely egy régi híd átépítése révén született. Ausztriában, Landeckben 2009-ben cseréltek le az Inn folyó felett egy régi acél rácsos főtartós szerkezetet modern kialakítású, új hídszerkezetre (4. ábra). Az ábrán a háttérben látható, hogy a híd cseréje előtt egy rácsos szerkezetű acél vasúti híd állt ezen a helyen. Az új szerkezet a régi, viaduktszerűen épült kőszerkezethez csatlakozik, melyet még 1904-ben építettek. A régi és új szerkezet különleges együttesének köszönhetően rendkívül esztétikus megoldás született, mely ötvözi az új technológiák által adott lehetőségeket és a régi értékeket. Az új öszvérszerkezet támaszköze 63,7 m, ami egy két acél főtartós karcsú acélívvel gyámolított vasbeton pályalemezes öszvérhíd.

3. ábra. A Savoureuse viadukt keresztmetszete [8]

4. ábra. Híd az Inn folyó felett,  Landeck (Ausztria) [9]
Esztétikus és érdekes szerkezeti kialakítású az 5. ábrán látható autópálya felett átívelő karcsú vasúti ívhíd is, melyet 2012-ben adtak át a forgalomnak Németországban. A híd merevítőtartója feszített vasbetonból, míg az ívszerkezet acélból készült. A híd teljes hossza 59,5 m, az ív maximális magassága 4,8 m. A kereszt­met­szeti rajzon megfigyelhető, hogy a me­­re­­ví­tő­tar­tó egy a szélein bordás, U alakú feszített vasbeton lemez, ennek bordáiba csatlakoznak be az acél ív függesztő rúdjai. Az acél ív szelvénye egy 500 × 400 mm-es négyszögszelvény, a hídhoz felhasznált szerkezeti acél mennyisége mindössze 130 t.

5. ábra. Az A4-es autópálya feletti vasúti híd (Németország) [7]
További érdekességként megemlítünk egy tisztán acél vasúti hidat is, mely acél ortotróp pályalemezes, egyvágányú vasúti ívhíd, Nielsen–Lohse-rendszerű kábel­elrendezéssel (6. ábra). A hidat 2010-ben adták át a forgalomnak szintén Németországban. Támaszköze 132,6 m, a pályaszerkezet szerkezeti magassága csupán 1,7 m. A szerkezet érdekessége, hogy – jórészt a Nielsen–Lohse-rendszernek köszönhetően – a felhasznált szerkezeti acél mennyisége meghökkentően alacsony, mindössze 845 t.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Calcada, R, Delgado, R, Campos, A.: Brid­ges for high-speed railways, CRC Press, 2008.
  • [2] Millanes, F.: Comparative analysis of double composite action. Launched solutions and prestressed solutions in high speed railway viaducts. Terceras Jornadas Internacionales de Puentes Mixtos, Estado Actual de su Technolo­gia y Análisis, Ed. J. Martínez Calzon, Publi­ca­ci­ones Colegio ICCP, Madrid, pp. 381–404, 2001.
  • [3] Millanes, F, Pascual, J.: The Viaduct across the ’Arroyo de las Piedras’ in the high speed line between Cordoba and Malaga: an innovative solution for the first high-speed line steel-concrete composite bridge in Spain. 5th International Symposium on Steel Bridged, ECCS-CECM, N 117, Barcelona, pp. 7–21, 2003.
  • [4] Kövesdi, B, Alcaine, J, Dunai, L, Mirambell, E, Braun, B, Kuhlmann, U.: Interaction behaviour of steel I-girders Part I: Longitudinally unstiffened girders. Journal of Constructional Steel Research, Vol. 103, pp. 327–343, 2014.
  • [5] Jáger B, Dunai L, Kövesdi B.: Trapéz­lemez gerincű tartók interakciós viselkedésének vizsgálata. XII. Magyar Mechanikai Konferencia, 2015.
  • [6] Bertagnoli, G.: Prestressed com­po­site box girder bridges with corrugated web, a critical comparison with flat steel webs. ACES Workshop: Innovative Ma­terials and Techniques in Concrete Const­ruction, Corfu, 2010.
  • [7] www.structurae.net
  • [8] Eduscol, Baccalauréat technologique STI2D, Enseignements technologiques transversaux, Sujet n°1, version 1, 2012.
  • [9] http://www.bahnarchiv.net/cpg/thumbnails.php?album=863
  • [10] http://home.uia.no/pert/data/
  • [11] http://www.fotocommunity.de/
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©