Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Töltéskárosodás helyreállítása a Dunakanyarban
Mérőrendszer kiépítése
A pályaépítés után a töltéstest esetleges mozgásainak megfigyelése (detektálása) céljából mindhárom vágányban a vasúti pálya keresztaljaira dőlésmérő szenzorokat rögzítettek. Az elektronikus elven működő szenzorok kizárólag a mérési síkban történő dőlést érzékelik, nem adnak információt süllyedésről vagy a mérési síkra merőleges szögelfordulásról. A szenzorokat 1 m hosszú és 40 × 40 mm keresztmetszetű alumíniumgerendára rögzítették, amely két, M10-es menetes csappal kapcsolódik a betonaljhoz. A csaphoz szükséges furatok távolsága 1000 mm, a szenzor magassága a betonalj legalacsonyabb pontjától számítva 150 mm (12. ábra).
A szenzorok a védőcsőben elhelyezett, a zúzottkő ágyazatba sekélyen beágyazott vezetékkel kapcsolódnak a műszerdobozhoz, amely a dőlésmérő szenzorok jeleit mérő dataloggert, az adatkommunikációt biztosító rádiómodemet és a beépített akkumulátort tartalmazza. A műszerdoboz működéséhez állandó, 230 V-os áramellátás szükséges, ennek kimaradása esetén a beépített akkumulátor a mérőrendszer működését maximum egy napig tudja biztosítani. A mért adatok a mobilinternet-kapcsolaton keresztül egy budapesti szervergépre érkeznek [5].
Nagyobb felépítmény-karbantartási munkák esetén (pl.: síncsere, FKG-szabályozás) a szenzorok rövid időn belül eltávolíthatók, és a munkák befejezése után visszaszerelhetők.
Összegzés
A helyreállítási munkák kivitelezése 2013 májusában kezdődött, és a nyár végére olyan stádiumba jutott, hogy a bal vágányt augusztus 31-én – két és fél év után – újból forgalomba helyezték. A támfalépítési és vízépítési munkák az ősz végén fejeződtek be, a tározó, párologtató árok végleges kivitelezése, valamint a növénytelepítés az év végéig elkészül. Következő fázisként a jobb vágány és a 75-ös vonal érintett szakaszának víztelenítési megoldása szükséges, amely által a 394–402 szelvények közti pályaszakasz komplex vízrendezése megvalósul. A beavatkozások a számítások szerint tartósan biztosítják a helyreállítással érintett 800 m-es szakaszon a bal oldali rézsű és a vágány stabilitását.
Nem hagyható figyelmen kívül az a tény, hogy a Vác–Szob vonalszakasz alépítménye hasonló anyagú és szerkezetű, így a vonalszakasz veszélyeztetettsége kismértékben továbbra is fennáll. Szükség lenne egy átfogó geotechnikai vizsgálatra, amely az egész állomásközre, illetve az egész vonalszakaszra kiterjed. Ennek alapján lehetne megállapítani a további alépítmény-javítás mértékét, illetve lehetőség lenne a fokozottabban ellenőrzendő szakaszok kijelölésére és az ezekhez szükséges monitoring rendszerek kiépítésére.
Irodalomjegyzék
- [1] Műszaki leírás 70. sz. Budapest-Nyugati pályaudvar–Szob oh. vasútvonal Vác–Verőce állomásköz 394–402 sz. szelvényei között töltéskárosodás helyreállítása – I. ütem. Ajánlati dokumentáció, 2012. május 29.
- [2] Előterjesztés a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2012. június. Tárgy: 70. sz. Budapest-Nyugati pályaudvar–Szob oh. vasútvonal Vác–Verőce állomásköz bal vágány 394–402 sz. szelvényei között töltéskárosodással kapcsolatos helyreállítás I. ütem. Készítette: Virág István osztályvezető, Kinorányi Józsefné központvezető.
- [3] A 70. sz. Budapest-Nyugati pu.–Szob vv. Vác–Verőce bal vágány 394–402 szelvények között bekövetkezett töltéskárosodás-javítás engedélyezési és tender geotechnikai terv, tervezési beszámoló, 2012. május. Készítette: Molnár Jenő
- Pál – Pozsár László (Geo-Terra Kft.).
- [4] A 70. sz. Budapest-Nyugati pu.–Szob vv. Vác–Verőce bal vágány 394–402 szelvények között bekövetkezett töltéskárosodás-javítás vízépítési terv műszaki leírás, 2012. május. Készítette: Molnár Jenő Pál – Pozsár László
- (Geo-Terra Kft.).
- [5] Vác–Verőce állomásköz bal vágány 394–402 sz. szelvények közötti töltéskárosodás helyreállításánál előírt monitoring rendszer, telepítési technológiai leírás, 2013. július. Készítette: Kotroczó Tamás (Soldata Kft.).
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.