A cikk szerzője:

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Rugalmas ágyazású kiöntött csatornás vasúti felépítmény (5. rész) – Dinamikus modellezés

A hazai gyakorlatban a kiöntött síncsatornás pályaszerkezetek méretezéséhez a Zimmermann–Eisenmann-féle kvázistatikus méretezési módszert alkalmazzuk. A Zimmermann-féle számítás lehetővé teszi az alakváltozások, valamint igénybevételek középértékének meghatározását. Ehhez egy végtelen hosszú rugalmasan ágyazott gerenda szolgáltatja a statikai vázat. A középértékek meghatározását követően a pályaállapot és a sebesség hatását az Eisenmann-féle felszorzással tudjuk figyelembe venni és ennek segítségével a tervezési értékeket meghatározni.

A csillapítási tulajdonságok

Sebastian Rapp értekezésében tárgyalja a viszkoelasztikus ágyazaton fekvő gerenda kritikus csillapításának számítását. Eszerint a kritikus csillapítás az alábbi összefüggés segítségével határozható meg:
ahol
Dcr: a pályaszerkezet kritikus csillapítása [Ns/m],
L: a merevségi hossz [mm],
Udyn: a pályaszerkezetre jellemző dinamikus sínalátámasztási merevség [N/mm/mm],
m: a pályaszerkezetre jellemző fajlagos tömeg [kg/m].

Az α és β tényezők gyakorlati értékének számszerűsítése

Az α paraméter a közlekedő szerelvény és a pályaszerkezetre jellemző kritikus sebesség hányadosa. A korábbi modellezés alapján látható, hogy a pályaszerkezetre jellemző fajlagos tömeg jó közelítéssel a sínszál tömegével jellemezhető. A kritikus sebesség nagyságrendjének vizsgálatához és a számítási eredményekre gyakorolt hatásának bemutatásához egyszerűsítésként most csak ezt vesszük figyelembe. Pontos számítások esetén a fajlagos tömeg a bemutatott módon véges elemes modellezéssel határozható meg. A korábban bemutatott képlet átrendezhető az alábbi módon:
A fenti szorzat első tagja csak a sínrendszer jellemzőit tartalmazza. Átírva az összefüggést rendszertényezős alakra, az alábbi összefüggést kapjuk:ahol:
vcr: a pályaszerkezet kritikus sebessége [m/s],
Udyn: a dinamikus sínalátámasztási merevség [N/mm/mm],
cv: a kritikus sebesség rendszertényezője

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Rapp S. Modell zur Identifizierung von punktuellen Instabilitäten am Bahnkörper in konventioneller Schotterbauweise, 2017, Stuttgart
  • [2] Esveld C. Modern Railway Track – Second Edition. MRT-Productions, 2001, Zaltbommel
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©