A cikk szerzője:

Szemerey Ádám diagnosztikai mérnök
MÁV Zrt.

Magyarországi kisvasutak (5. rész) – A debreceni Zsuzsi Erdei Vasút

A kiegyezés utáni – mára hihetetlen tempójúnak tűnő – vasútépítési lendület az 1880-as évekre alábbhagyott, viszont az akkor kiadott, ún. HÉV-törvénnyel újabb lendületet kapott a vasútügy. Kevesen gondolnak ma már arra, hogy abban az időben az országban jellemzően nem voltak állandóan használható, más néven pormentes utak! A közlekedők, szállítók ki voltak szolgáltatva az időjárás viszontagságainak és főleg a földrajzi kötöttségeknek. Különösen igaz ez a vízjárta, rétjellegű Alföldre, ahol még alig indult meg a Tisza szabályozása, illetve annak eredményei még nem mindenütt voltak érezhetők. Folytatva hazánk kisvasútjait bemutató sorozatunkat, ezúttal egy, az Alföld közepén épült „ideiglenes segédpálya” történetét ismertetjük, mely – életképességét igazolva – a Kárpát-medence legrégebben, több mint 130 esztendeje üzemelő kisvasútja.

 

Az 1960-as években már napi 5-7 személyvonatpár közlekedett, a bezárás előtt azonban már 7-9 vonat szerepelt a menetrendben. Az 1974-es utasszám 582 175 fő volt.

Az újraindítás utáni első teljes évben, a tavasztól őszig tartó üzemelés ellenére, több mint 13 ezer utas volt.

Az utóbbi években 27–33 ezer között mozgott az éves utasszám, de a különféle – és egyre szaporodó – rendezvényeknek köszönhetően folyamatosan emelkedik.

Rendkívüli események, balesetek

A kisvasutakon járatos szakemberek tudják, hogy a legtöbb gondot az eső, a hó, valamint az ár- és/vagy belvíz (11. ábra) okozhatja ezeken a pályákon. Az erdővel benőtt területeken igen furcsa és főleg magas „építményeket” hordhat össze télen a szél… Nem volt ez másként a „Zsuzsin” sem: Kondorosnál 1940 telén a telefonoszlopok tetejét kézzel elérték a hómunkások! Ennél nagyobb bajt okozott az olvadás, a felgyülemlett víztömeg átszakította a töltést. A forgalmat csak a vasúti töltés emelésével lehetett újraindítani.

11. ábra. Belvíz Kondorosnál 1941-ben, itt a második sínautó látható (Fotó: Csobai László)

A dolgozók elmondása szerint a legsúlyosabb baleset az 1950-es évek végén történt, amikor egy íves pályaszakaszon szembetalálkozott két személyvonat. A késő délutáni órákban Martinkán kellett „keresztezzen” két vonat. A Debrecenbe tartó vonat vezetője erről megfeledkezett, és várakozás nélkül továbbindult. Mindkét vonat  25-30 km/h-s sebességgel haladt az ütközéskor. Ezeknek a C50-es típusú mozdonyoknak abban az időben csak saját, mechanikus fékük volt, a vagonok fékezése sem volt megoldott. A vétkes mozdonyvezető úgy beszorult a vezetőfülkébe, hogy csak többórai munkával lehetett kiszabadítani, de nem szenvedett súlyos sérüléseket. A másik mozdonyvezető időben kiugrott a mozdonyból. Az M297.4004 és 4005 psz. nagymértékben roncsolódtak, a 4005-ösnek csupán az alváza maradt a helyén…

Kisebb-nagyobb balesetek – vágányon felejtett emelő, sínbe beakadó közúti jármű elütése stb. – ezenkívül is történtek, ám jelentős kárt nem okoztak.

Az elmúlt évtizedek erőfeszítései, melyet a debreceniek és a vasutasok, más szóval a Zsuzsi Erdei Vasút barátai a „Zsuzsi” életben tartásáért tettek, jól látható eredményekkel jártak. Nemcsak megmenekült a kisvasút, hanem folyamatosan megújult. A fejlődést bizonyítja a jelenlegi végállomás új épülete is (12. ábra). Sokak reménye szerint azonban a későbbiekben inkább turistacsalogató, a szabadidő kellemes eltöltését segítő látványosság lesz. Ezt igazolja a 12. ábrán bemutatott új végállomás a kirándulók tömegével.

12. ábra. A 2012 nyarán megnyitott, új végállomás (Fotó: dr. Kovács Róbert)

Az írás az [1], [2] és [3] alatt felsorolt művek adatainak felhasználásával készült. Külön köszönetet mondok a [8] és [9] alatt jelzett beszélgetőpartnereknek, dr. Ko­vács Róbertnek és Pintér Gyulának az 1995 utáni időszak részletes adataiért.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Szemerédy Miklós: A Gut-Keled nemzetség és a Guti erdő. Debrecen, 2005, Nyírségi Erdészeti Rt., 131–147. o.
  • [2] Simonyi Alfonz: A debrecen-gúti „Zsuzsi” vonat. Hajdú-Bihar Megyei Levéltár évkönyvei XXIX. Debrecen, 2002, 301–320. o.
  • [3] Linzbauer Tamás: A debreceni keskeny nyomtávolságú vasút története. Vasúthistória évkönyv, 1989. MÁV, 453–474. o.
  • [4] Mihailich Győző – Haviár Győző: A vas­­be­tonépítés kezdete és első létesítményei Magyarországon. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1966, 115. o.
  • [5] Villányi György: Egy évszázad motorkocsi üzem. Vasúthistória évkönyv, 2002, MÁV, 104. o.
  • [6] Taar Ferenc: Zsuzsi nélkül – rádiójáték, 1979. Kaleidoszkóp ’81. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1981.
  • [7] Dr. Szemerédy Miklós: A debreceni erdős puszták parkerdei. Debrecen, 2002, 54–57. o.
  • [8] A Zsuzsi Kisvasútért Baráti Kör története. Beszélgetés dr. Kovács Róbert elnökkel, 2013.
  • [9] A Zsuzsi Erdei Vasút Kht. története, működése. Beszélgetés Pintér Gyula üzemigazgatóval, 2013.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©