A cikk szerzője:

Nagy József ügyvezető, tervező
Nagy és Társai Tervező Iroda

Mihályi István mérnök-tanácsadó
Sika Hungária Kft.

Vadnay Attila ügyvezető
Feratil Kft.

Szintetikus szálerősítésű, rugalmas sínágyazású, nagypaneles beton útátjáró rendszer

A 160 km/h pályasebesség alatti vasútvonalak fontos szerkezeti elemei a szintbeli vasúti közúti átjárók. A hazai vasútvonalakat mintegy 6000 helyen keresztezi közút. Az üzemben lévő átjárók nagy része kiselemes rendszerű (Hold Fast, Bodan, Strail, UAB) átjáró. Egy másik csoportba a hagyományos burkolathatároló sínes, hengerelt aszfaltburkolattal vagy bazaltkockakővel kiépített átjárók tartoznak, melyek már korszerűtlenek, és folyamatosan átépítik őket. A harmadik csoportba a nagyelemes, előregyártott síncsatornás, sínkörülöntéses átjárórendszer tartozik, mely Edilon rendszerű vasúti átjáró néven ismert.

 

A kiegészítő elemek

  • A kiegészítő elemek közül a csavarkapocs-emelő, amely az útátjáró panel élvédelmét is szolgálja, valamint a nyomcsatorna-kifolyó a 4. ábrán lát­ható.
  • Sika Icosit 340/65 kétkomponensű síncsatorna kiöntő-rögzítő sínágyazó anyag (5. ábra), amely a dilatációs hézagképzést is biztosítja a panelek és szerkezeti elemek közötti hézagoknál. 
  • Beton sínkamraelemek, melyek a sínkamrába ragaszthatók, alkalmazásuk további költségmegtakarításokat eredményez (6. ábra).

4. ábra. Kiegészítő elemek, csavarkapocs-emelő és nyomcsatorna-kifolyó

5. ábra. A szabad nyomcsatornaél kialakítása

6. ábra. Sínágyazás kialakítása sínkamra­elemekkel

  • Két- vagy többvágányú átjáró kiépítése esetén a vágányok közötti szakaszokra előregyártott szintetikus szálerősített beton útpályaelemek építhetők be. Az elemek egyenes és  íves kialakítású átjárópanelekhez is illeszthetők, akár 4,75 m vagy 5,00 m vágánytengely-távolságra történő kiépítéssel. A közúti pályalemez-csatlakozáshoz kialakított szegély a 7. ábrán látható.
  • Getzner gyártmányú aljpapucs és al­ágya­zati szőnyeg az átmeneti mezők első és második szakaszánál (8., 9. ábra).
  • Az átjáró minden szerkezeti elemére kiterjedő komplex vízelvezetési rendszer kiegészítő elemeivel biztosítja a teljes vízelvezetést.
  • Tartozék elem az opciós folyókaelem és a nyomcsatorna-víztelenítő elem is, amelyet minden átjáróba beépítenek.
  • Az alépítményi javítórétegekbe történő csapadékvíz bejutásának megakadályozását vízzáró burkolatcsatlakozások, vízzáró hézagtömítések, olvadó bitumenes szalagok, valamint a Csomiép Beton és Meliorációs Termékgyártó Kft. által gyártott alépítményi résfolyóka elem biztosítja, amely az átmeneti mezőket vízteleníti. A rendszerhez tartoznak a Rehau gyártmányú Raudril Rail DN 400 aknák és az UP SNH DN 160-200 csapadékvíz-szállító csövek.
  • Kiegészítő elem a nyom­csa­tor­na­fű­tő­elem is, amely igény szerint beépíthető.
  • Az útpályák kialakításához szükséges geotextília, georács és aszfaltháló vagy aszfaltrács is.
  • Az átmeneti panelek készülhetnek integrált folyókaelemmel és folyókaelem nélkül. 60 km/h vagy az alatti vasúti pályasebesség esetén az átmeneti mezők beépítése nem szükségszerű, de ebben az esetben is meg kell oldani a panelről és a nyomcsatornából kifolyó csapadékvíz elvezetését. Erre szolgál a keresztfolyóka-elem és a nyomcsatorna-kifolyó elem. Az átmeneti panelek belső fenéklemezének középső harmada 20‰ lejtésű, hogy a csapadékvíz a lemezekből még 15‰ ellenirányú lejtés esetén is kivezethető legyen.

7. ábra. Útátjáró panel közúti pályalemez-csatlakozáshoz kialakított szegéllyel

8. ábra. Átmeneti szakasz 0–100 km/h sebességre

9. ábra. Átmeneti szakasz 100–160 km/h sebességre

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • British-Adopted European Standard: Fibres for concrete. Polymer fibres. Definitions, specifications and confor­mity. Standard BS EN 14889-2:2006.
  • Method of test for flexural strength and flexural toughness of SFRC. Japan So­cie­ty of Civil Engineers. Japan Concrete Institute, 1985.
  • Technical Report No. 34. The Concrete Society UK, 2003.
  • RILEM TC 162-TDF (2003): Test and design methods for steel fibre reinforced concrete. Materials and Structures, Vol. 36. pp. 560–567.
  • Juhász Károly Péter (2014): Mikro és makro szintetikus szálakkal készített beton próbatestek vizsgálata. Építés-Építészettudomány, 42: (1–2) 57–71.
  • Juhász Károly Péter: A Nagy Törés, 2012.
  • http://szt.bme.hu/files/juhasz/labor/BME_The_big_crack_2012.pdf
  • Juhász Károly Péter: The Big Crack 2 – European fibres 2012
  • http://szt.bme.hu/files/juhasz/labor/European%20fibers_ENG_email.pdf
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©