A cikk szerzője:

Borbély László ügyvezető
FORMEN Plus Bt.

Új eszköz a vasúti járművek mérésére és műszaki állapotuk ellenőrzésére

A vasúton történő nagy tömegű áruszállítás mind belföldön, mind külföldön egyre inkább előtérbe kerül a közúti áruszállítással szemben. Ennek legfőbb oka a kisebb környezetszennyezés és az energiahordozókkal való jobb gazdálkodás. E szállítási mód további növelésének fontos feltétele a szállítási költségek csökkentése és a szállítási idők rövidítése. Ez csak nagyobb sebességű forgalom lebonyolítására alkalmas vasúti pályákon lehetséges, ezért jelentős hazai és uniós forrásokat fektetnek a nagysebességű pályák fejlesztésébe. A fejlesztés csak akkor lesz hosszú távon gazdaságos, ha a pályák és a járművek állapotának romlását a lehető legkisebb mértékűre csökkentjük. Ezt segíti a cikkben bemutatott mérőberendezés.


E két felismerés alapján arra jutottunk, hogy ha sikerülne a mérés pontosságát befolyásoló külső zavaró körülményeket tovább csökkenteni, a vasúti kocsik haladási sebessége növelhető lehetne anélkül, hogy a mérés pontossága romlana.
A kifejlesztett eszköznél a mérőberendezés elkülönül a vasúti pályától, amely nem vesz részt a mérési folyamatban, csak a mérőberendezés alátámasztására szolgál.
Mivel a mérés során az erőmérő celláktól érkező villamos jelek csak a kocsikerékről átadódó terhekből származnak, a vasúti pálya állapota nem befolyásolja a mérés eredményét. Éppen ezért a mért értékek várhatóan lényegesen pontosabbak lesznek, mint az eddig ismert, más mérési elven működő mérés esetében [1], [2], [3].
A berendezést tartalmazó műszaki megoldást 2010 szeptemberében, P1000482 ügyszám alatt benyújtottuk a Magyar Szabadalmi Hivatalhoz (2011-től Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala – a szerk.) szolgálati találmány megadása céljából. Az újdonságvizsgálat 2012. május 29-én lezárult, a találmány ideiglenes oltalmat kapott. A végleges oltalom megadásához szükséges érdemi vizsgálat még folyamatban van.

A mérőberendezés működése

A mérőberendezés két mérőegységből áll, az egyiket a vasúti pálya jobb, a másikat a bal sínszálára kell ráépíteni. A mérő­berendezéssel dinamikus mérést, illetve diagnosztikai vizsgálatot úgy lehet végezni, hogy a vasúti jármű menet közben áthalad a merőberendezésen, és eközben a kerekek teljes terhe a két mérőegység mérősínjét terheli. Erre a célra szolgál a mérősínek elején és végén lévő enyhe szögű emelkedő, illetve lejtő. Ezáltal a mérősínek a rájuk jutó terhet felveszik, és átadják a bennük lévő mérőcelláknak. A mérősínekben lévő mérőcellában a terhelőerő villamos jellé alakul át. A villamos jelek a mérőcellák kábelein keresztül jutnak el az elektronikus jelátalakító és kiértékelő műszerbe.

A mérőberendezések típusai

A fejlesztés eredménye egy új, szabadalmaztatott, a mérlegszakmában eddig még nem alkalmazott mérési elven működő, kis költséggel, gyorsan és könnyen felszerelhető mérlegcsalád, mely mobil és telepített változatban építhető be.
A mobil (hordozható) berendezés 2015 februárjában elkészült, és kipróbálás, illetve tesztelés céljából szereltük fel a konténerátrakó terminál saját célú vasúti pályahálózatán (iparvágányán) (3., 4. ábra).

3. ábra. A mobil berendezés elvi rajza

4. ábra. A felszerelt mobil berendezés

A három hónapos próbaüzem során rendellenességet nem tapasztaltunk, a mé­rési eredmények pedig megfeleltek az el­vá­rá­soknak.
A telepített (beépített) berendezésből 2 db a Dunakeszi Járműjavító Kft. üzemében épült be a hazai összeszerelésű CAF villamosok mérésére (5–9. ábra).

5. ábra. A mérőberendezés beépítés közben

6. ábra. A beépített mérőberendezésre gördülő kerék
A berendezések létesítésére a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal Vasúti Főosztálya UVH/VH/407/2/2016. számon kiadott határozatával adott engedélyt.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Vörös József: A vasúti hídszolgálat elmúlt három éve. Sínek Világa, 2000/1.
  • [2] Kochán János: Vasúti hídon átgördülő járműterhelés mérésére és regisztrálására szolgáló berendezés. Közlekedéstudományi szemle, 2001/2.
  • [3] Szemerey Ádám: Járműterhelés automatikus mérése. Sínek Világa, 2013/1.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©