A cikk szerzője:

Béli János ügyvezető igazgató
MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.

Új távlatokat nyújtó diagnosztika

A vasúti infrastruktúrával szemben támasztott követelmények és a pálya igénybevételének növekedésével a vasúti szakemberek felismerték, hogy a vasúti pálya állapotától, illetve annak változásától függő fenntartási rendszer szükséges ahhoz, hogy a pálya állapotromlását jellemezhessék és a folyamatot – az előírt határértékek között – gazdaságosan „kézben tarthassák”. A MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. az elmúlt időszakban jelentős beruházásokat valósított meg a korszerű diagnosztikai eszközök fejlesztése és alkalmazása területén. Az új korszerű eljárások és eszközök lehetőséget adnak az időközben megjelenő új hibák, illetve károsodások feltárására és a szükséges beavatkozások megtervezésére.



Kézi ultrahangos készülék (USK–004 R, USK–005)

6. ábra. Kézi ultrahangos készülékA kézi sínvizsgálatokhoz az elmúlt közel 60 évben különféle kézi ultrahangos sínvizsgáló kiskocsikat (6. ábra) fejlesztettünk ki, melyekkel elsősorban a folyamatos sínvizsgálatokat végezzük.
Fejlesztéseink célja, hogy ultrahangos eljárással is meg tudjuk határozni a sínben kialakult HC hibák helyét és mértékét.

Egyenességmérő készülék (RI–1000)

Az egyenességmérők a vasúti sín futó- és vezetőfelületi egyenetlenségeinek egyidejű mérésére és ellenőrzésére alkalmas készülékek. Az egyenességmérőben (7. ábra)  nincs mozgó alkatrész, kapacitív mérési elven működik. Segítségével a geometriai deformáció mérése gyorsan elvégezhető. A készülék alkalmas a szigetelt kötések egyenességének mérésére is.
 
Sínfejkárosodást mérő műszer (GF–04, HC-Scan)

A kézi örvényáramos mérőkészülékek (HC-Scan) a gördülő érintkezésből eredő fáradás okozta sínhibák mérésére, valamint az ilyen hibák javításánál szükséges köszörülési tevékenység ellenőrzésére alkalmasak.
A kifejlesztett műszer örvényáramos szenzorral sínszálanként és méterenként méri a repedések mélységét és számát. A mért adatokból a mérőprogram jegyzőkönyvet készít, amely akár a helyszínen is megtekinthető.
A GF–04 négy, örvényáramú elven működő szondája állítható tartókkal kapcsolódik a vázhoz, így pásztázza a vizsgálandó sínfelületet.
A mérés eredményei folyamatosan láthatók az eszköz számítógépes kijelzőjén. A mért adatok valós időben jelennek meg mind az útalapú diagramon, mind a vektorábrán.
Működés közben a kezelő markerrel megjelölhet speciális helyeket a mérési eredmények között.

7. ábra. RI–1000 egyenességmérő készülék

Sínfeszültség-diagnosztikai rendszer (RSDS)

A sínfeszültség mérésére szolgáló RSDS mérési rendszert a MÁV KFV Kft. dolgozta ki két önálló mérőműszer kombinációjaként, melyek együttesen biztosítják a lehető legnagyobb mérési pontosságot.
A SidePull (RSDS-C) a vágányzáraknál alkalmazható mechanikus sínfeszültségmérő eszköz, mely a MÁV által használt úgynevezett „erőmérős eljárás” továbbfejlesztése, és minden sínprofilon alkalmazható.
A RailScan (RSDS-M) roncsolásmentes sínfeszültségmérő műszer forgalom alatt is használható. Ez a korábbi műszer továbbfejlesztése, sínprofilonként külön mérő­fejet igényel, ezért ismerni kell, hogy mely síntípusokon kívánják alkalmazni.

PÁTER szakértői rendszer

A PÁTER a vasút pályadiagnosztikai döntéssegítés számítógépes rendszere. A program célja, hogy a pályafenntartási szakembereknek a mindennapi munkájukban szükséges elemzési, tervezési feladatokhoz támogatást nyújtson. Ennek alapja a műszaki és vizsgálati adatok részletes számító­gépes nyilvántartása, egyszerű elérhetősége, színvonalas grafikus megjelenítése és összevethetősége.
A program az Infrastruktúra adatbázisban tárolja a hálózati, felépítményi és műszaki pályaadatokat, a Mérési adatbázisban pedig a mért adatok nyilvántartását és azok naprakészen tartását végzi.
A Forgalombiztonsági modul adatot szolgáltat a pálya teljes körű és objektív sebességi állapotának megítéléséhez. A program további speciális moduljaival, a Munkatervezési modullal, a Technológiai és költségmodullal lehetőség nyílik a szükséges karbantartási munkák tervezésére. Segítséget nyújt a javasolt és tervezett munkáltatások kivitelezéséhez szükséges technológia kiválasztásához, amely alapján költségbecslés is végezhető. A döntéshozói munkát támogatja a hálózati mérési adatok statisztikai feldolgozása is, amely kiválasztott vonalakra vagy szervezeti egységek területére vonatkozóan jeleníti meg a vágányok általános állapotát jellemző adatokat, illetve több mérési időszakra visszatekintve bemutatja az állapot változásának trendjét is (8. ábra).

8. ábra. A PÁTER rendszer megjelenítése a számítógép monitorán
A tárolt adatok grafikus megjelenítésével és Elemzési szolgáltatásával a program megkönnyíti a pályafenntartási és -üzemeltetési feladatok mindennapi végzését, a döntések előkészítését. Segítséget nyújt az elvégzett fenntartási munkák, illetve hibamegszüntetések dokumentálásában. A PÁTER webes alkalmazás, ezért a felhasználók az interneten keresztül érhetik el a rendszer központi adatbázisát, és mindig frissített és érvényes adatok állnak rendelkezésükre. Az adatok kezelése vasútvonalak (vágányok) szerint és az adat­bázisban definiált vasútigazgatási szervezeti egységek szerint is lehetséges.
A program nyilvántartási elemei, elemzési szolgáltatásai rugalmasan adaptálhatók a különböző vasúttársaságok sajátos műszaki igényeihez.

9. ábra. A tengelyterhelés-mérő szenzor telepítése

Monitoringrendszerek a híd­felügyelet során

Cél, hogy a beépített diagnosztikai eszközök segítségével a mérési eredmények rövid időn belül hozzáférhetőek és kiértékelhetőek legyenek. Az alkalmazott diagnosztikai eszközök a korszerű informatikai lehetőségek használatával ezt az igényt már képesek kiszolgálni.
A monitoringrendszer elemei:

  • tengelyterhelés-mérő (9., 10. ábra),
  • hőmérsékletmérők (levegő, szerkezet, sín),
  • elmozdulásmérők:
    – saru hosszirányú elmozdulása,
    – főtartólehajlás,
    – hossztartó-megszakításnál függőleges, vízszintes elmozdulás
  • hossztartó szerkezetintegritásának vizsgálata
    – repedéscsúcsoknál nyúlásmérő bélyegek,
    – akusztikus emissziós mérés
  • anyagfáradásra jellemző tulajdonságváltozás mérése.
  • A bemutatott diagnosztikai eszközök és eljárások képviselik a korszerű pálya­diagnosztika elemeit, azok egymásra épülő és egymást kiegészítő alkalmazása megteremti a magas szintű műszaki igényeknek megfelelő minőségű komplex pályadiagnosztikai szolgáltatást.

10. ábra. A tengelyterhelés-mérés eredménye

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©