A cikk szerzője:

Molnár Márta forgalmi szakértő
MÁV Zrt.

Both Tamás pályavasúti szakértő
MÁV Zrt.

V. Pályavasúti Nap a Füstiben

A Magyar Vasúttörténeti Parkban idén is megrendezték – immár ötödik alkalommal – a Pályavasúti Napot, és annak keretében a IX. Aranycsákány Krampácsversenyt. Ezúttal a „Forgalmi, magasépítményi és értékesítési szakterületek fejlődése a kezdetektől napjainkig” címet viselte a rendezvény. A három szakág által tartott átfogó ismeretterjesztő előadások, kiállítások, interaktív bemutatók most is sok érdeklődőt vonzottak.


A forgalmi szakszolgálat 1970–80-as évekbeli és a mai kornak megfelelő munkakörnyezetét mutatta be több mint húsz éve gyűjtött relikviáival Kondor Balázs szolnoki forgalmi csomóponti főnökségvezető. A látogatók a többi között korabeli távközlő eszközöket, nyomtatványokat, a D.55 típusú biztosítóberendezés modelljét, irodai eszközöket, használati tárgyakat tekinthettek meg, és kipróbálhatták a MAEF típusú elektronikus jegykiadó gépet. Az V. Pályavasúti Nap alkalmából nyomtatott kéregjeggyel szolgálhatták ki magukat az érdeklődők, melyet jegypénztári állomásnév- és keletbélyegzővel érvényesíthettek. A közel 2000 tárgy állandó kiállításként megtekinthető a szolnoki vasútállomás utascsarnokában, a nap 24 órájában.
Husonyicza Gábor nyugalmazott kazincbarcikai állomásfőnök jóvoltából, aki már fiatal vasutas korától igazi „értékmentőként” tevékenykedett, korabeli fotókat, iratokat, rangjelzéseket, kitüntetéseket, karszalagokat és egyenruhákat csodálhattak meg az érdeklődők. A kiállításon több kuriózumnak számító tárgy is szerepelt, egyebek között egy olyan fotó, ahol a mozdonyvezetők Kossuth-díjas egyenruhát viselnek, a 3. Vasutas Nap plakátja, amelyen Sárdi János érdemes művész látható egyenruhában, illetve a két világháború között a nagy állomásokon és határállomásokon szolgáló forgalmi szolgálattevők részére készített fehér színű vasutas egyenruhák, továbbá Magyar Királyi Államvasúti rangjelzések és karszalagok.
Szabó Menyhért nyugalmazott mátészalkai személyügyi vezető gyűjtőmunká­jának köszönhetően az érdeklődők be­tekintést nyerhettek a különböző jelzőlámpák, jelzőeszközök, LB (a helyi telep angol megnevezésének [Local Battery] kezdőbetűiről kapta a nevét – a szerk.) menetirányítói kisközpontok 1940-es évektől kezdődő fejlődésébe. Különböző iratokat, dokumentumokat, utasításokat láthattunk, amelyek jól tükrözik a vasút fejlődését. A teljesség igénye nélkül: volt 1886-ból származó „Útmutatás a váltóőrök számára”; 1906-ból „13. sz. Utasítás pályafelvigyázók számára”; 1935-ből „Vasúti jelzési utasítás”; 1940-ből „Hivatalos menetrend”; 1950-ből „Balesetelhárítási út­mutató”; 1963-ból „Állomásfőnökök kézi­könyve”. A tárgyak Mátészalka vasútállomáson, állandó kiállítás keretében megtekinthetők.
A szegedi Pályavasúti Területi Igazgatóság – lelkes csapata jóvoltából – két témával jelent meg a kiállításon. Az egyik az átépített Békéscsaba állomás múltját és jelenét szemléltette képekben, a másik pedig a szegedi forgalomirányítás fejlődését mutatta be a papír-ceruza világától a modern KÖFI rendszerekig. A fényképek mellett megtekinthetők voltak a korabeli használati tárgyak és az egykori „panoráma” tábla egy-egy darabja is, a jelent pedig látványos videón ismerhették meg az érdeklődők.  
A Fercom Systems Kft. jóvoltából kiállították azokat a korszerű, ipari kivitelű Motorola URH-készülékeket, melyeket a MÁV Zrt. megrendelésére szállítanak. Ezeket a készülékeket legfőképpen a vasúti járművek tolatásakor használják, ahol – a nagy igénybevétel, az egyszerű kezelhetőség, a minden körülmények között megbízható működés mellett – fontos a gyors kapcsolatfelvétel. Kiállították az egyéb kiegészítőket (külső hangszóró mikrofon, melltáska vagy bőrtok) is, melyekkel a használat könnyebbé, biztonságosabbá, gyorsabbá tehető. Láthatók voltak továbbá a ma nagyon népszerű USB-s fali aljzatok, melyeket szerelvényekbe lehet utólagosan beszerelni az utazás kényelmének növelésére, világító tárcsás forgalomirányító vagy a nagy teljesítményű, könnyű, hordozható térmegvilágító lámpa, különböző színű fényjelzések. Ezekkel a dolgozók munkája megkönnyíthető és biztonságosabbá tehető éjszakai javítás/karbantartás vagy azonnali beavatkozást igénylő helyszínen. További információt a www.fercomsystems.hu oldalon találhatnak az érdeklődők.
A Pályavasúti Szolgáltatások Igazgatóság kiállítóstandján egy „szabadulószoba” játékkal próbálta beavatni az érdeklődőket a MÁV Zrt. pályahálózatán közlekedő vonatok hálózat-hozzáférési díja metodikájának meghatározásába. A feladványt sikeresen megoldók „Tiszteletbeli Értékesítő” titulust, sőt még csokoládét is kaptak. Ezenkívül kirakóval, memóriajátékkal, értékesítési totóval szórakoztatták a kicsiket és nagyokat, a jutalom pedig ajándék menetjegy volt a kerti vasútra.
A közelmúltban beszerzett és a pályafenntartás szolgálatába állított Unimog járművek apropóján a Nagycsarnok melletti területen kiállítottak két gépegységet. A hatféle különböző adapterrel felszerelhető gépek lehetővé teszik a vágányok melletti zöldterületek karbantartását, a vegyszeres gyomirtást, a felsővezeték ellenőrzését, javítását, télen a hóakadályok leküzdését, valamint a sínek csiszolását. A Pályavasúti Nap alkalmából egy rézsűkaszával és űrszelvényvágó adapterrel felszerelt, statikusan kiállított Unimogot, valamint egy síncsiszolási tevékenységet végző Unimogot láthattak az érdeklődők.

Krampácsverseny

A Pályavasúti Nap élénk érdeklődéssel várt rendezvénye ezúttal is az Aranycsákány Krampácsverseny volt. Tekintettel arra, hogy a GYSEV Kanárik csapata tavaly harmadszor győzött, és ezzel végleg elnyerte az Aranycsákányt, idén új ciklus kezdődött, új Aranycsákányért versengtek a csapatok. Az idei verseny érdekessége volt, hogy a tavaly a győztessel szemben alulmaradt, s idén ismételten győzelmi esélyekkel indult, összeszokott miskolci Borsodi Sínhajlítók egységgel szemben a többi induló új csapattal nevezett. Először szerepelt a versenyen a MÁV-HÉV Gördülő Zúzottkövek és a kecskeméti pft. Kecskeméti Vitézek, de a GYSEV Acél Kolibri és az FKG Kft. Fehérvári Krampácsoló Gladiátorok is új néven és új összetétellel szereplő társasággal jelentkezett.

A Borsodi Sínhajlítók csapata (Fotó: Morvai Tamás)
A 9. alkalommal megrendezett verseny szabályai az előző évhez képest nem változtak, a kiírás is azonos feladat elvégzésére vonatkozott: csapatonként 2-2 alj cseréje volt, hagyományos kézi módszerrel, illetve kisgépes technológiával. Az értékelés szempontjai sem változtak (a végrehajtás ideje és aljanként, mindkét sínszál alatti vaksüppedés értéke).
Az idei verseny üde színfoltját jelentette, hogy azon, versenyen kívül részt vett a munkában szakmailag teljesen kívülállónak tekinthető Pályavasúti Szolgáltatások Igazgatóság nőkből és férfiakból össze­állított vegyes csapata, a Papírcsákány. Ők egy alj cseréjét vállalták és mutatták be.
A hat csapat – a verseny előtt megtartott sorsoláson elnyert munkaterületen – mozdony kürtjelére kezdte a munkát. A csapatok bemutatását, az aljcsere, aláverés, vágányszabályozás nehéz fizikai munkáját, munkaeszközeit, a munka haladását Ikker Tibor, a GYSEV pályavasúti igazgatója közvetítette a vágányok mentén elhelyezkedő és a versenyzőket biztató munkatársaknak, családtagoknak, vendégeknek.
Ezúttal a verseny alatt végig szemerkélő eső is nehezítette a munkát, ennek ellenére az aljak cseréje jól haladt. Az újoncok sem voltak megilletődve, próbáltak lépést tartani a versenyzésben már rutinos miskolciakkal. A versenyen kívül induló vegyes csapat – a közönség szimpátiáját, biztatását elnyerve – is szépen dolgozott, látszott, hogy jól felkészültek, és felkészítették őket a nem mindennapi feladatra.
A verseny közben a neves szakemberekből álló, Virág István pályalétesítményi igazgató vezette zsűri árgus szemekkel figyelte a technológia betartását, a munkavégzés szabályosságát.
Miután a csapatok – 40–56 perc elteltével – készre jelentették a munkát, a „vasaló” mozdony alatti vaksüppedés mérési eredmények leolvasása után a zsűri értékelésre visszavonult, s elsősorban a ráfordított idő és a süppedésmérési eredmények összegzése, majd minimális szubjektív pontok odaítélése után kialakult a végeredmény.
A Krampácsverseny győztese – a papírformának megfelelően – 2016 után másodszor, a Borsodi Sínhajlítók (PTIG Miskolc) csapata lett, így egy évig ők őrizhetik az Aranycsákányt. A Herman Ottó előmunkás által irányított csapat tagjai: Benkő Csaba, Kőműves László, Tamás Zsolt, Balogh István, Horváth Lajos, Molnár Tibor, Kerek Zsolt, Borai Aladár, Bertalan Ferenc, Juhász András. A csapat felkészítője – csakúgy, mint a versenyen kívül induló, nagy közönségsikert aratott Papírcsákány gárdának – ezúttal is Szilágyi Sándor műszaki szakértő volt. Ők a többieknél lényegesen rövidebb idő alatt végeztek, és a süppedésmérési eredményeik is kiválónak bizonyultak. Második helyen a GYSEV, harmadikon a Kecskemét Pft. végzett, negyedik a MÁV-HÉV, ötödik pedig az FKG Kft. csapata lett.
A versenyt követő ebéd után jó hangulatú koncertet adott a Kis Marianna vezette, vasutasokból álló Restee zenekar.
A Pályavasúti Nap hivatalos programjának befejezéseként került sor a Krampácsverseny és a hajtányverseny eredményhirdetésére, továbbá az egész nap értékelésére. Kiss Gábor forgalmi igazgató megköszönte az előadóknak, közreműködőknek, kiállítóknak, versenyzőknek a szakmai és szabadidős élményeket, s a Pályavasúti Napot a hagyományokhoz méltónak értékelte. Külön köszönetet mondott a szakmai program szervezőinek, a Vasúttörténeti Park vezetőinek és munkatársainak a színvonalas rendezésért. Majd átadta az Aranycsákányt, a díjakat, okleveleket, ajándékokat a győzteseknek és helyezetteknek, illetve a rendezvény előkészítésében, lebonyolításában részt vevőknek.
Végül meghívta a jelenlévőket, hogy 2019 júniusának első szombatján ismét jöjjenek el a Vasúttörténeti Parkba, amikor egy újabb szakág mutatkozik be, illetve sor kerül a jubileumi, X. Aranycsákány Krampácsversenyre.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©