A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Vasúti híd provizóriumok növelt sebességre és támaszközzel

A vasúti provizóriumoknak, mint ideiglenes létesítményeknek, egyes paramétereik tekintetében a végleges hidakhoz képest kevésbé szigorú feltételeknek kell megfelelniük. Ugyanakkor a mai vonalkorszerűsítési munkák megkívánják a jelenlegi állomány által biztosítottnál magasabb műszaki szint nyújtását, a tengelyteher- és a sebességemelés, valamint nyílásméret vonatkozásában. A cikk a jelenlegi hazai gyakorlatban használt provizóriumoktól eltérő, a mai igényeket kielégítő provizórium kialakításával foglalkozik, ismerteti a legfontosabb számított igénybevételi és alakváltozási értékeket, bemutatja az acélfelszerkezet és a rajta létesítendő vágány javasolt megoldását egy későbbi részletes tervezés segítése céljából.


Az ideiglenes híd kereszttartóinak felső övlemezéhez φ24 mm-es előfúrt lyukakban, szigetelőgyűrűvel ellátott M24 csavarokkal kell az alaplemezt rögzíteni. A furatok tengelytávolsága a sínnel párhuzamosan 225 mm, arra merőlegesen 304 mm.
Amennyiben a magassági beállítás megkívánja, a pontos helyzetet alálemezeléssel kell biztosítani. A lemez(eke)t az alaplemez és az illesztőlemez közé kell elhelyezni. A kiegyenlítő lemezek:

  • 1 mm és 2 mm vastagságban rozsdamentes acélból készülnek,
  • 2-5-10-15-20-25 mm vastagságban pedig fekete színűek és anyaguk HDPE (nagy sűrűségű polietilén) [6].

A sínleerősítés magassági szabályozása révén – egy bizonyos méretig – akár túlemelés is kialakíthatóvá válna a szerkezeten speciális ékes acélelemek felhasználásával, de ennek vizsgálatától eltekintünk.
A sín oldalirányú pozicionálásához, a nyomtáv szabályozásához különböző vastagságú oldalszigetelők használhatók (1. táblázat, 5. tétel), szereléskor és karbantartáskor egyaránt. Az FC1501 leszorító kengyelhez alkalmazható oldalszigetelők 6-7-8-9-10 mm vastagságban állnak rendelkezésre.
A VIPA SP ZLR sínleerősítés nem ismeretlen a hazai gyakorlatban. Ilyen épült be 2019-ben a Gödöllő–Hatvan-vonalszakaszon lévő, 15,80 m támaszközű Galga patak hídján lévő vágányokba.

Varratszakadás/síntörés a provizóriumon

A VIPA SP ZLR sínleerősítés esetében számolni kell azzal, hogy a zéró nagyságú sínleszorító erő miatt egy esetleges téli síntöréskor/varratszakadáskor nagy törési hézag alakulhat ki. Ennek mértékét vizsgálnunk kell. Zúzottkő vágányban a megnyíló hézag (∆) nagysága egyszerű kifejezéssel számítható. Amennyiben a provizóriumon következik be a szakadás, akkor két dolgot kell figyelembe venni:

  • nincsen a sínleerősítéseknél sínleszorító erő,
  • a szakadás a hídon bárhol felléphet, aszimmetrikussá téve a jelenséget.

Általános esetet mutat a 15. ábra.

15. ábra. A hőerő és az ellenállások diagramja
A törés helyzete a provizóriumot t1 és t2 szakaszokra osztja. A provizóriumon a hosszirányú síneltolási ellenállás p1-értékű, a zúzottkő ágyazatos vágányban, ahol nagy leszorító erejű sínleerősítések vannak, a hosszirányú ágyazati ellenállás p2. (A hosszirányú erőre a vágány mozdul el az ágyazatban.) A zavart hosszak:
z1 = zm1 + t1 és z2 = zm2 + t2. A teljes megnyíló hézag ∆z = ∆z1 + ∆z2.
A számítási kifejezések:



Egyéb jelölések:
α = 1,2×10-5 (a sín lineáris hőtágulási együtthatója),
E = 2,1×105 N/mm2 (a sínacél rugalmassági modulusa),
A = a sínszál keresztmetszeti felülete, 60 E1 r. sín esetén 7670 mm2,
∆T = a kialakult hőmérséklet-különbség Celsius-fokban.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] http://brueckentagung.at/bruecke2019/Kurzfassungen/1_4_Bruschetini-Ambro_Menge.pdf
  • [2] https://www.d-ing.de/eue-staufenbergallee---hb-einbau-zh31
  • [3] Pfeifer RH, Mölter TM. Handbuch Eisenbahnbrücken, 1. Auflage. Eurailpress Hamburg, 2008.
  • [4] D.12/H. utasítás. Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete. Budapest: MÁV Zrt.; 2009.
  • [5] ZLR VIPA SP assembly to suit 60E1 rail 1:20. Rajzszám: 21887 – 2018. Készítette: Pandrol Ltd.
  • [6] Pandrol VIPA SP Installation, inspection and maintenance manual for bridge projects in Hungary. OMM number: 080-10. Pandrol Track Systems, 2017.11.22.
  • [7] Új műszaki megoldás kidolgozása a hézagnélküli vágány hidakon történő átvezetésére, amely a jelenlegi előírások szerint szükségesnek tartott síndilatációs szerkezet alkalmazásának szükségességét a hídhossz függvényében csökkenti, és a hídfő mögötti gyenge háttöltés miatti vágánygeometriai romlást mérsékli. K+F munka zárójelentése, 2012.10.30. Készítette: Széchenyi István Egyetem.
  • [8] Az országos közforgalmi vasutak pályatervezési szabályzata. Budapest: 1983.
  • [9] Vasúti hídszabályzat. H.1.6. utasítás. Vasúti hidak és egyéb műtárgyak geotechnikai tervezése. MÁV Zrt. 2018.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©