A cikk szerzője:

Erdődi László Zoltán hidász területi főmérnök
MÁV Zrt. PÜF

Vasúti terhet viselő egyéb műtárgyak

A MÁV Zrt. Pályafelügyeleti Utasítása (D.5.) szabályozza a vagyonkezelésében vagy tulajdonában lévő vasúti terhet viselő egyéb műtárgyak nyilvántartásának, műszaki felügyeletének végzését. Ilyenek például a nem MÁV Zrt. tulajdonú/vagyonkezelésű vasúti hidak és átereszek, alag­utak, galériás sziklavédő művek, szárítótárók, vasúti pályán kívüli hidak, alépítményi és geotechnikai műtárgyak, forgalomból kizárt és forgalomszüneteltetett vonalak műtárgyai. Az utasítás korábbi verziója nem foglalkozott részletesen valamennyi létesítményi körrel, a többi között a vasúti terhet viselő egyéb műtárgyakkal sem. Indokolt ezért a vasúti terhet viselő egyéb műtárgyakról külön említést tenni.

Ürítőhíd, ürítőgarat

Az ürítőgarat a szemes termény, só, érc speciális kialakítású, szoknyás, maguk alá ürítő vasúti kocsikból történő kirakodását biztosítja egyéb rakodógépek igénybevétele nélkül. A 7. ábrán szemestermény-ürítő híd, a 8. ábrán szemestermény-ürítő garat, szállítóberendezés látható. A hídszerkezet anyaga lehet acél vagy vasbeton, egy- vagy többnyílású, a kirakodás módjához, a vasúti járművek méretéhez igazodóan, ami egy, a vágány alatt hosszában kialakított vasbeton aknára támaszkodik fel, amiben a szállítóberendezés is helyet kap.
Az ürítőgarat mérete, kialakítása olyan, hogy a vágány alatt elhelyezett acél- vagy vasbeton garatba bekerülő terméket egy szállítópályára tereli, ahonnan emberi kéz érintése nélkül a szállítópálya-rendszeren keresztül a termék a kívánt helyre, silókba, raktárakba, tárolóterekre kerül.

8. ábra. Szemestermény-ürítő garat, szállítóberendezés (Fotó: Tóth András)9. ábra. Ürítőhíd felülről  (Fotó: Tóth András)

Az ürítőgarat fölötti vasúti átjárást biztosítja az ürítőhíd, melynek célja a garat felett a vasúti vágány átvezetése, a biztonsági okokból telepített rácsozat alátámasztása. Egy speciális kialakítású műtárgy a záhonyi ércrakodó (9., 10. ábra).

Vasúti járműmérleg

A mérlegelő berendezések célja a közforgalmú vasúti jármű bruttó, nettó tömegének, speciális esetekben kerékterhelésének meghatározása.
A vasúti járműmérlegek típusai a vágányba való beépítés módja szerint:
Vágánymegszakításos
A mérlegen átvezetett vasúti felépítményt a mérleg dilatációs hézagai fölött megszakítják, a vasúti pálya folytonosságát biztosító sínszálakat a vasúti pálya alatt elhelyezett vasbeton mérlegaknába vagy acél beépítő keretbe elhelyezett mérleghídra rögzítik.
Az akna kialakítása alapján lehet:

  • egyaknás,
  • ikeraknás,
  • sekélyaknás,
  • acél beépítőkeretes.

10. ábra. Ürítőhíd oldalnézete ürítőgarattal  (Fotó: Tóth András)11. ábra. Egyaknás, vágánymegszakítás nélküli vasúti járműmérleg (Fotó: Erdődi László Zoltán)

Vágánymegszakítás nélküli
a) A sínszál a mérleg vasbeton falazatára van rögzítve, a mérlegszerkezet üzemi állapotában megemeli a mérleg fölé állított vasúti járművet; 
b) A „mérleg” elektronikus úton, a sínszálakra felszerelt nyúlásmérő bélyeg révén határozza meg az áthaladt kerekekről átadódó terhelést, a folyóvágány megszakítása nélkül (ez a mérlegtípus a vasúti felépítményi szerkezetek speciális kiegészítő eleme, külön vasúti terhet viselő műtárgy nélkül).
A mérlegek geometriai kialakításuk szerint lehetnek:

  • egyaknás (pl. vágánymegszakítás nélküli egyaknás, mechanikus, régi vasúti járműmérleg [11. ábra]);
  • ikeraknás (pl. vágánymegszakításos, 2 × 10 m hasznos hídhosszúságú, iker elrendezésű mechanikus Metripont típusú vasúti járműmérleg [12. ábra]);
  • sekélyaknás egy vagy több aknával, pl. Schenck vagy MMC típusú sekély vasbeton aknás elektronikus vasúti járműmérleg; sekélyaknás, statikus elektronikus vasúti járműmérleg (13. ábra) vagy sekélyaknás, dinamikus elektronikus vasúti járműmérleg (14. ábra);
  • akna nélküli, acél beépítőkeretes, pl. ARDIN típusú elektronikus vasúti járműmérleg (15. ábra);

12. ábra. Ikeraknás, vágánymegszakításos vasúti jármű­mérleg (Fotó: Erdődi László Zoltán)13. ábra. Sekélyaknás, statikus elektronikus vasúti jármű­mérleg (Fotó: Erdődi László Zoltán)

működési elvük szerint lehetnek:

  • mechanikus,
  • hibridizált,
  • elektronikus,

illetve

  • statikus,
  • dinamikus kialakításúak.
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • D.5. Pályafelügyeleti Utasítás.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©