A cikk szerzője:

Bérdi Mária vezetőmérnök
MÁV Zrt.

Vonalkorszerűsítés Lepsény–Szántód-Kőröshegy között

A 2015. október 31-én zárult műszaki átadás-átvételi eljárással fejeződött be a Balaton déli partján futó 30. sz. Budapest-Déli pu.–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Murakeresztúr–országhatár törzshálózati vasútvonal Lepsény (bez.)–Szántód-Kőröshegy (kiz.) szakaszának átépítése. Ez a 32,8 km hosszú vonalrész volt az I. üteme a Lepsény–Balatonszentgyörgy között megvalósuló vonalkorszerűsítésnek a Balaton kötöttpályás megközelítése és körüljárhatósága megnevezésű (röviden: DB I.) projekt keretén belül.

 

Műtárgyak

A vágányépítéssel párhuzamosan 23 db műtárgy készült el. Ezek között van meglévő műtárgy felújítása, illetve új létesítmény is. Megvalósult a támfalfelújítás és -építés Balatonaligánál, valamint Balatonvilágos megállóhelynél, mélyszivárgó táró felújítása, Edilon felépítményű lemezhídépítés, új és meglévő kerethidak, boltozatok építése, felújítása.

A nevezetesebb műtárgyakról részletesebben:

Balatonaligai támfal

6. ábra. A balaton­aligai gabion támfal építéseA műtárgy az 1020+82,72 és az 1023+ 31,85 hm szelvények között, 247,20 m hosszban található (6. ábra). Az új támfal megépítése előtt laktanyakerítés-elemekből készített földmegtámasztó szerkezet, illetve súlytámfal támasztotta meg az 1:1,2-es meredekségű löszfalat. Ezek elbontása után épült meg az új gabion rendszerű támfal. Az új támfalrendszer kiépítésére tartószerkezeti és vasút-üzemeltetési helyszínrajzi szempontok miatt volt szükség. A stabilitás érdekében a támfal egységesen 10°-ot hátrafelé dől a löszfal felé (6. ábra). A löszfal víztelenítésére a tervezett gabion támfal előtt húzódó 1,50 m széles járda alatt mélyszivárgó épült. A víztelenítés másik eleme a támfal hátoldalán végigfutó betonfolyóka Ø80 KPE csővel, ami a beton alaptestre került. Innen 20 m-enként Ø125 KG PVC-csővel vezetik a vizet a mélyszivárgóba.
 
A balatonaligai mélyszivárgó táró felújítása

A vasútvonal 1023+37 és 1025+09 szelvényei között a terepszint, illetve vágányszint alatt 20-22 m-es mélységben mélyszivárgó táró halad (7. ábra). A Budapest felőli bal oldali fővágat 122,0 m, a vágányt keresztező bejárati vágat 55,0 m, a jobb oldali fővágat kb. 51,0 m hosszú. A vágatok belső átmérője 2,50 m, falvastagságuk 38 cm. A szerkezet felújítása során új vasbeton lezárófal (1 db), 3,50 m-enként vasbeton gyűrű (86 db) és új folyókarendszer épült, összhangban az új szivárgócsapok fúrásával, illetve a meglévő csapok megszüntetésével. A szivárgótáró és környezete folyamatos vizsgálatára monitoringrendszert építettek ki (inklinométerek, dőlésmérők, geodéziai alappontok, nyúlásmérő bélyegek stb.).

7. ábra. A felújított mélyszivárgó táró

Balatonvilágosi támfalak

Balatonvilágos megállóhelyen a meglévő szintbeli közúti átkelőhely átépítéséhez kapcsolódóan három támfal is létesült. Egy fúrt cölöpalapozású szögtámfal, egy gabion kosarakból készült súlytámfal, valamint egy síkalapozású monolit vasbeton szögtámfal. A megállóhelytől nagy meredekséggel vezet le út a Balaton-part közelébe. A magasságkülönbség 20-25 m, a rézsűszög 45°-os. Tehát egy magas és meredek rézsű van közvetlenül az út mellett. A cölöpalapozású szögtámfal a Balaton felőli meredek rézsűben épült, a kiszélesített útpálya szegélyének megtámasztására (8. ábra).

8. ábra. Cölöpalapozású szögtámfal építése Balatonvilágosnál

A támfal teljes hossza 73,40 m. A cölöpösszefogó gerenda alsó síkja – a terepszinthez igazodva – lépcsős kialakítású.
A gabion súlytámfal a vasúti töltés lábát támasztja meg, fokozatosan növek­vő magassággal, az útpálya bal oldalán (9., 10. ábra). A támfal teljes hossza 31,00 m.
A síkalapozású monolit vasbeton szögtámfal a megállóhely épülete mellett szintén az útpálya szegélyének megtámasztását szolgálja (11. ábra).

9. ábra. A balatonvilágosi gabionfal építés közben10. ábra. A kész gabion támfal a vasúti töltés lábánál11. ábra A síkalapozású szögtámfal Balatonvilágosnál

Siófok, Vitorlás utcai közúti aluljáró

Az 1152+58,38 hm szelvényben a siófoki önkormányzat kérésére új, 9,50 m nyílású közút feletti monolit vasbeton lemezhíd (közúti aluljáró) építése vált szükségessé (12., 13., 14. ábra). Geotechnikai (talajvíz, talaj) okokból az aluljáró alépítménye résfal és az azokat összefogó szerkezeti gerenda. A közút átvezetése monolit vasbeton alaplemezre épített útpályán, bélésfalak között történt.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©