A cikk szerzője:

Bérdi Mária vezetőmérnök
MÁV Zrt.

Vonalkorszerűsítés Lepsény–Szántód-Kőröshegy között

A 2015. október 31-én zárult műszaki átadás-átvételi eljárással fejeződött be a Balaton déli partján futó 30. sz. Budapest-Déli pu.–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Murakeresztúr–országhatár törzshálózati vasútvonal Lepsény (bez.)–Szántód-Kőröshegy (kiz.) szakaszának átépítése. Ez a 32,8 km hosszú vonalrész volt az I. üteme a Lepsény–Balatonszentgyörgy között megvalósuló vonalkorszerűsítésnek a Balaton kötöttpályás megközelítése és körüljárhatósága megnevezésű (röviden: DB I.) projekt keretén belül.

 

A vasúti hídszerkezet 14,50 m széles, melyen a meglévő és egy távlati vágány átvezetése biztosított. A sínszálak (UIC 60) lekötése sínvályúkban, rugalmas megtámasztással készült. A MÁV Zrt. által üzemeltetett vasúti híd szerkezeteit (résfal szerkezetigerenda, bélésfal) a híd széleinél dilatációs hézag választja el a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által üzemeltetett, nyitott U keretes, illetve támfalas, további aluljárórészektől.

12. ábra. Siófokon a Vitorlás utcai aluljáró rámpás szakasza építés közben

13. ábra. A vasúti híd pályalemeze Edilon felépítménnyel

Gyalogos és közúti keresztezések

14. ábra. A kész aluljáró15. ábra. Áthívó jelzős fénysorompóval biztosított gyalogosátjáró Siófokon, a Vitorlás utcánál

Az átépítés során 36 gyalogosátjáró és 15 útátjáró újult meg. Ezek átépítése annál is időszerűbb volt, mert különösen a gyalogosátjárók többsége nem felelt meg az érvényben lévő előírásoknak. Valamennyi átjáró gumielemes STRAIL vagy pedeSTRAIL burkolatot kapott, T szegélyborda-kialakítással. A nem megfelelő rálátású gyalogosátjáróknál áthívó jelzőket építettek. Az útátjárók fény- és félsorompóval történő ellátása fokozta a közúti, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés biztonságát. A gyalogosátjárók terelőkorlátos kialakításúak, és akadálymentes csatlakozásokat is kialakítottak felhajtórámpákkal, járdákkal, korlátokkal (15. ábra).
Siófok belterületén, a Vitorlás utcánál külön szintű útátjárót alakítottak ki, ennek során a közúti csomópontot is jelentősen átalakították.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©