A cikk szerzője:

Keller Pál ügyvezető
S-Hansa Bt., Budapest

A károsanyag- -kibo­cs­á­tás­tól mentes pályafenntartás

Az általános környezetvédelmi célok új műszaki megoldásokat tesznek szükségessé. A vasúti rendszer hagyományosan környezetbarát közlekedési eszközként fontos szerepet játszik ebben. A CO2 csökkentésére vonatkozó céltudatos tervek teljesítése érdekében új, tiszta vasúti szemléletre van szükség a pályafenntartási munkáknál is.

A ROBEL évek óta fejleszt alternatív hajtás- és energiaellátási technológiákat kézi vasútépítő gépekhez. A vállalat már 2013-ban bemutatott egy moduláris, akkumulátorral ellátott sínfúró gépet és egy ütve csavarozó gépet, a pályán való kibocsátásmentes és az emberi testhez és munkavégzéshez jól illeszkedő (ergonomikus) eszközöket. A lítiumakkumulátorok nagy teljesítményű villanymotorokkal kombinálva ma már valódi megoldást jelentenek a belső égésű motorral szemben. Erőteljesek, tartósak, biztonságosak, felhasználóbarát és gazdaságos munkát tesznek lehetővé. Ezért működteti a ROBEL, a Plasser & Theurer partnervállalata, 2021 óta a jól ismert E³ (economical-ecological-ergonomic) márkát a teljes elektromos rendszer (akkumulátor/villanymotor) választékhoz (1. ábra).
A ROBEL E³ gépei:
– csiszológép 13.45 MD,
– nagynyomású hidraulikus aggregát 76.20,
– kézi aláverő 62.20L, ütvecsavarozó gép 30.20,
– sínvágó 13.90, sínfúró gép 10.20, tápegység 70.03,
– sínfűrész 12.20.
Mindegyik gépet cserélhető, nagy teljesítményű akkumulátorok hajtják.

1. ábra. Pályafenntartásnál használt elektromos kisgépek és energiaellátásuk

Akkumulátorral üzemeltetett vasútépítő gépek

Az akkumulátoros szalagos sínfűrészek és kézi aláverők már világszerte és régóta bizonyították létjogosultságukat a pályakarbantartásban. A 2. ábrán látható egy új, sínfeszítőhöz csatlakoztatható akkumulátoros, nagynyomású hidraulikus szivattyú (aggregát) és egy sínhegesztésnél használható dudorletoló készülék is most már ugyanazokkal a cserélhető akkumulátorcsomagokkal.

2. ábra. Sínfeszítő akkumulátorral hajtott hidraulikus szivattyúval
Ezt a csoportot további elektromos gépek egészítik ki, mint a sínvágó, a sínköszörű és egy hibrid sínfejköszörű (3. ábra), amelyek akkumulátorral és tápegységgel egyaránt működtethetők. Ezenkívül lehetőségünk nyílik arra is, hogy a 30.82HKS univerzális csavarozógépet is belső égésű motor nélkül használjuk.
Ezekkel az akkumulátorral működő gépekkel egy teljes síncserét el tudunk végezni.

Moduláris kialakítás a nagyobb fenntarthatóság érdekében

A fenntarthatóság a fő érv az alternatív hajtások mellett. A tervezett munkától függetlenül egy akkumulátortöltés – a 400, 700 vagy 2300 Wh teljesítményű kiviteltől függően – legalább egy műszakhoz, de általában hosszabb ideig is elegendő. A sínvágóval a képzett személyzet akkumulátortöltésenként akár 20 vágást is végezhet. Az akkus ütve csavarozó gép több mint 5000 csavarozási ciklusra képes újratöltés nélkül, a nagy nyomású hidraulikus aggregát akkumulátorának teljesítménye több hegesztéshez is elegendő. 500 töltési ciklus után az akkumulátor kapacitása továbbra is 80%, az akkumulátoregység karbantartást nem igényel. A robusztus kivitelezés és az alacsony kopás miatt maguk a gépek is éveken keresztül problémamentesen működnek.

Kisebb súly

+ kevesebb kéz-kar vibráció
= ergonómia és biztonság
A jelenlegi villanymotorok azonos teljesítmény mellett lényegesen kisebbek és könnyebbek, mint belső égésű elődeik. Nincs üzemanyagtartályra és üzemanyag-utántöltésre szükség, a forró kipufogógázzal és a forró motor alkatrészeivel való érintkezés veszélye megszűnik. Ezenkívül a gépkezelők jelentősen kevesebb kéz-kar vibrációnak, alacsonyabb zajszintnek vannak kitéve. A kompakt motor új lehetőségeket tesz lehetővé a gépen való elhelyezésre, így a súlypont optimalizálására. Ily módon a gép sokkal kevesebb erőfeszítéssel működtethető és szállítható (3. ábra).

3. ábra. A hibrid meghajtású 13.49-es sínfejköszörű könnyű, gyors és pontos

Halk, tiszta és bárhol bevethető

A magas zajszint miatt zajérzékeny környezetben a lakosok és a közösségek egyre kevésbé viselik el a pályaépítési zajhatásokat. Az akkumulátorral működő gépek és szerszámok használata jelentősen csökkenti a munkavégzéssel járó zajkibocsátást: a ROBEL szalagos sínfűrésze bizonyítottan 10-szer csendesebb, mint egy hasonló, belső égésű motorral ellátott gép. Bizonyos esetekben – például olyan alagutakban, ahol az üzemanyagok használatát törvény tiltja – a karbantartási munkálatok csak alternatív hajtással üzemeltethetők. Az akkumulátoros gépek könnyű kialakítása nagyobb távolságokon és nehezen elérhető terepen is lehetővé teszi a kézi szállítást.

A költségkérdés: Miért kifizetődő az akkumulátortechnológia?

űA vállalkozó számára döntő kritérium a teljes üzemeltetési költség, amely a beszerzésből, a hasznos élettartamból és a karbantartásból tevődik össze. Az akkumulátorral működő gépek esetében ezek a költségek lényegesen alacsonyabbak, mint a belső égésű motorokkal meghajtott gépeknél.
Egy két- vagy négyütemű motor körülbelül 200 alkatrészből áll, megfelelő karbantartási igénnyel. A szénkefe nélküli (elektronikusan vezérelt kommutációs) villanymotor forgórészből (rotorból) és állórészből (sztátorból) áll, ezért teljesen karbantartásmentes. Az akkumulátorral működő gépekkel kiküszöbölhetők az olyan felügyeleti és rutinfeladatok, mint az üzemanyag-feltöltés, az olajcsere vagy a szűrőtisztítás, vagy akár a jelentős pótalkatrész-logisztika, beleértve a tárolást is. Ezenkívül működés közben költségmegtakarítást is tapasztalhatunk: A villanymotorral üzemelő gépek azonnal használatra készek, teljes sebességgel és teljesítménnyel, bemelegítési fázis nélkül. A gyorsabb fúrási és csavarozási ciklusok növelik a műszakonkénti munkateljesítményt. A munkaterület felépítése, LED-es megvilágítása, valamint a gépek csatlakoztatása az áramforráshoz (akkumulátorhoz) rövidebb idő alatt jobb teljesítményt eredményez.

4. ábra. Elektromos csavarozógép 30,76 E³ 2300 Wh-s akkumulátorral, amellyel akár  4000 darab csavart lehet be- vagy kihajtani egy akkumulátortöltéssel

Teljesen elektromos precíziós csavarozógép (30.76 E³)

A ROBEL először a münsteri Nemzetközi Pályaépítési Kiállításon (iaf) mutatta be világelsőként a teljesen elektromos precíziós csavarozógépet, a 30,76 E³-et (4. ábra). A csavarozógép egy 2300 Wh-s akkumulátorral van felszerelve. A gépet széles körben használhatjuk csavarok meghúzására vagy lazítására és számos további előnyt kínál az üzemeltetőknek:

  • Akár 4000 darab csavarozási művelet akkumulátortöltésenként.
  • A gép észleli a hibás csavarokat és a sérült meneteket, reagál a körülményekre és szabályozza a további csavarozási folyamatot.
  • Dokumentálja a csavarozási eredményeket a nyomatékok és a GPS-koordináták megadásával.
  • Nagyon alacsonyra állítható nyomaték, 100 Nm-től, például a Nabla rögzítő­rend­szerek meghúzásához.
  • A 30.76 E³-as sorozatú intelligens csavarozógép öntanuló vezérlésű.

A cikkben bemutatott kisgépek hozzájárulnak a környezetvédelmi célok teljesítéséhez.

A cikk folytatódik, lapozás:1
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©