A cikk szerzője:

Dobos Attila ügyvezető
MÁV FKG Kft.

Bemutatjuk a Lencse típusú univerzális darus járműszerelvényt

Korábbiakban és jelenleg is a vasúti pályafenntartási anyagok munkahelyi szállításához a TVG, UDJ, DGKU típusú vontatójárműveket használtak. A vasúti pályák 160 km/h sebességre történő kiépítése, a pálya felépítményi elemeinek súlynövekedése, valamint az ütemes vonatközlekedés bevezetésével járó rövid vágányzári lehetőségek szükségessé tették olyan új, univerzális vontatójármű kifejlesztését, mely gyorsan, az új felépítményi elemek rakodásához megfelelő emelő- és vontatóképességgel tudja kiszolgálni a pályafenntartási munkákat. Magyarországon a vasúti pályafenntartó gépek gyártó és javítóbázisa a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. A MÁV megrendelésére a kft. tervezte és gyártotta le a kor követelményeinek megfelelő Lencse típusú univerzális darus járművet.

Üzemünk jogelődjét, a MÁV Építő­gép­ja­vító Üzemet a Magyar Államvasutak 1968-ban alapította, majd 25 év után a cégforma megváltoztatásáról döntött, és 1993. december 31-én létrehozta a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Korlátolt Felelősségű Társaságot.
A kft. átvette jogelődje teljes működési területét, s azt továbbfejlesztve alakította ki legfőbb tevékenységi köreit. Társaságunk végzi a magyar vasúti pályahálózat éves és időszakos karbantartását mintegy 7000 km hosszon.
Éves árbevételünk közel 26 Mrd Ft.

Fő tevékenységeink:

  • Vasúti pályakarbantartás, pályafelújítás, pályaépítés
  • Vasúti pályakarbantartó nagygépek üzemeltetése
  • Vasúti munkagépek gyártása, korszerűsítése, javítása, karbantartása

A vállalatnak – a dolgozói fenti tevékenységi területeken szerzett szakmai gyakorlata, tapasztalata révén – jól képzett műszaki gárda áll rendelkezésére a megrendelői igények megfelelő műszaki színvonalú kielégítéséhez.
A kft. rendelkezik minőségbiztosítási, környezetirányítási, hegesztőüzemi, valamint vasúti hegesztőüzem tanúsítvánnyal. 2013-ban szereztük meg a vasúti munka­gépek karbantartására jogosító ECM tanúsítványt.
Gépgyártáshoz a kft. a szükséges műhelyekkel (pl.: alváz, fülke, hajtómű, fu­tó­mű, alkatrészgyártó, festő stb.) és szerelőcsarnokokkal biztosítja a korszerű munkavégzés feltételeit.
A vasúti munkagépek gyártásával a társaság 1985-től foglalkozik.

Az általunk gyártott vasúti járművek a teljesség igénye nélkül:

  • Vasúti vágány- és kitérőszabályozó gépek (08-16 SP; 08-275 SP)
  • 760 mm nyomtávú vágány- és ki­té­rő­szabályozó gép (KV–01)
  • Felsővezeték-szerelő járművek (DMm; OTW–100; FJM–100)
  • Felügyeleti járművek (FVG–01; FVG–02)
  • Mérőkocsi a bécsi metró részére (UGM–01)
  • TVG, TVG-pótkocsi, műhelykocsi a bu­da­pesti  4-es metró részére
  • UFDJ sorozatjelű univerzális forgóvázas darus jármű (Lencse)

Ez utóbbi a legújabb, saját tervezésű gyártmányunk, a Lencse típusú univerzális darus vontatójármű, melyből négyet gyártottunk a MÁV részére. Két járműszerelvényt ez év januárjában adtunk át a pécsi és budapesti területnek. Két járműszerelvény átadása júniusban esedékes.
A járműszerelvény tervezése 2011-ben kezdődött, és 2013 végére elkészült az első prototípus.
A vontatójármű a MÁV FKG Kft. Műszaki Fejlesztési Irodája főkonstruktőre, Lencse József nevét viseli, aki a tervezés és gyártás irányítója.

A darus járműszerelvény a következő járművekből áll:

  • Lencse típusú univerzális forgóvázas darus jármű
  • Rgs sorozatú pőrekocsi
  • Dpk sorozatú darus pőrekocsi

A vontatójármű a vasúti pályát karbantartó személyzet és anyagok szállítására, valamint vontatásra egyaránt használható. A jármű végén elhelyezett hidraulikus daru az anyagrakodást könnyíti meg. A daruhoz cserjeirtó adapter is tartozik. A zárt kialakítású, légkondicionált fülkében (1. ábra) rögzített ülőhelyeken 10 fő szállítható.

1. ábra. A munkagép vezetőfülkéje
A darus jármű villamosított és nem villamosított, fő- és mellékvonalakon vasúti pályakarbantartásra használható.
A jármű elsősorban a Magyarországon ismert és a MÁV-nál használatos korszerű kivitelű, normál nyomtávolságú járműcsalád tagjaiba épített egységekből, berendezésekből épült fel. Azok az egységek, amelyek a MÁV-nál nem járatosak, sorozatban gyártott, korszerű kivitelű, európai vasúti referenciával rendelkező egységek.
A jármű meghajtása egy kompakt kialakítású dízelmotoros gépi berendezés által (Power Pack), a hajtott forgóvázon keresztül történik.
A járműszerelvényhez tartozik két pőre­kocsi, az egyikre darut építettünk, amelynek saját hidraulikus aggregátora van. A jármű és a pőrekocsi daruja 8,0 m-es, sínfogókkal felszerelt emelőgerendával (himbával) ellátott, ez biztosítja a hosszabb sínszálak, illetve kitérőalkatrészek szakszerű emelését.
Az univerzális forgóvázas, darus járműves szerelvény műszaki leírását a 19/2014. (V. 16. MÁV Ért. 7.) „A vasúti munkagépeknek és munkavonatoknak közlekedtetése és az ezekkel összefüggő műszaki előírások”-ra vonatkozó előírást a D.2. Utasítás tartalmazza.

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©