A cikk szerzője:

Kemény Ágnes ügyvezető
MÁV Központi Felépítmény­vizsgáló Kft.

Diagnosztikai szolgáltatások a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-nél

Nem mindenki számára ismert, hogy a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. megalakulásához 1958-ban egy sínhibából bekövetkezett vasúti baleset vezetett, amely után a bíróság kötelezte a Magyar Államvasutakat a sínek belső anyagának vizsgálatára. Ezután, 1959. június 19-én megalakult a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Főnökség (KFF), a társaság elődszervezete (1. ábra). A KFF a MÁV egyik szervezeti egységeként működött 1993-ig, ezt követően a Pályagazdálkodási Főnökség keretein belül végezte tevékenységét 1996-ig. Az akkori elvárásoknak megfelelően 1996. szeptember 1-jén a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. megalapította a jelenlegi MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-t (továbbiakban MÁV KFV Kft.)

Az alapítást követően a társaság a MÁV Zrt. részére végzett pályadiagnosztikai tevékenységet, de a társaság elkötelezett és szakmájukat magas szinten végző vezetőinek és munkatársainak köszönhetően egy-két éven belül a diagnosztikai szolgáltatások értékesítése a nemzetközi piacon is jelentős volt.

1. ábra. FMK-001 felépítményi mérőkocsiA nemzetközi megrendelésekkel elért nagyobb eredményt a társaság a folyamatos fejlődésre, azaz a legújabb méréstechnikai fejlesztések megvalósítására fordította. A MÁV KFV Kft. az alkalmazott mérési rendszerekhez kapcsolódóan többféle értékelési módot, illetve sok új eljárást és vizsgálati módszert honosított meg. Gyorsan reagálva a jelentkező méréstechnikai fejlesztési igényekre – például az utóbbi 10 évben a vasútvonalakon a gördülő érintkezés által okozott fáradási károsodások, sínhibák nagy számban történő megjelenésére – az örvényáramos vizsgálati módszert nagyon rövid időn belül rendszerbe állította, mindkét síndiagnosztikai mérővonatán. Ezenkívül korszerű kézi mérőeszközöket is beszerzett elsősorban a lokális, kritikus vágányszakaszok és a kitérők mérésére.
A MÁV KFV Kft. alapvetően a hazai és környező országok vasúttársaságainak pályaműködtető szervezetei részére nyújt gépi vágány- és síndiagnosztikai szolgáltatásokat. A társaság fő tevékenysége a pályafelügyeleti tevékenység szerves részét képező műszaki vizsgálat, amelynek keretében elsődlegesen a vasúti vágányok és sínek, valamint a vasúti műtárgyak rendszeres diagnosztikai vizsgálatát végzi. Az általunk végzett diagnosztikai szolgáltatások a pályaműködtető vasútvállalatoknak fontos tevékenység, hiszen a vasúti pálya és tartozékainak, valamint ezek működéséhez szükséges eszközök üzem- és forgalombiztos állapotban tartása, folyamatos működésének biztosítása és műszaki felügyelete a feladatuk, amit az előírásoknak megfelelően meghatározott időszakonként el kell végezni. A vasúti szakterületen egyre szűkülő humánerőforrás-utánpótlás Európa sok országában gondot jelent. A társaság által nyújtott szolgáltatások a XXI. század technológiai, illetve szociális környezetét figyelembe véve humán erőforrással már nem helyettesíthetők.

A cikk folytatódik, lapozás:12345678910Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©