A cikk szerzője:

Dr. Erdősi Ferenc ny. egyetemi tanár, tudományos tanácsadó
MTA Regionális Kutatások Központja Pécs

Az orosz nagysebességű pálya és szerelvényei

Mûszaki elmaradottságuk ellenére távlatilag a volt szocialista országok sem maradhatnak ki a nagysebességû vasutak egész Európára kiterjedô hálózatából. Számos nemzetközi és nemzeti tervezet látott napvilágot a leendô kelet-európai szupervasutakról. Mivel a teljesen új speciális teljesítôképességû/szerkezetû, 250–350 km/ó sebességre alkalmas (két oldalról zárt) pályák létesítésének költsége riasztóan nagy, Kelet-Közép-Európa viszonylag kis területû országaiban egyelôre a meglevô fôvonalak kiépítésével, helyenkénti nyomvonal-korrekcióival beérô dôlt technológiájú (Pendolino-rendszerû) szerelvények közlekedtetése ígérkezik reális megoldásnak, melyekkel max. 160–220 km/ó sebesség érhetô el. E pályaköltség-takarékos megoldásban a legnagyobb elôrehaladást Csehország tette meg, de megkezdôdött e „kvázi nagysebességû” technológia alkalmazása Lengyelországban, sôt a Nyugat-Balkánon is. (A magyar vasúthálózaton a Budapest–Pécs vasútvonalra készült erre a technológiára vizsgálat – Szerk.)
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2008 / 3-4. számában.
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©