A cikk szerzője:

Pál László stratégiai vezérigazgató-helyettes
MÁV Zrt.

Térinformatikai fejlesztések a MÁV Zrt.-nél (1. rész)

A MÁV Zrt. Igazgatósága a közelmúltban jóváhagyta a MÁV térinformatikai alapú vállalatátalakítás 2. ütemének (MT2) tartalmát és annak erőforrásigényét. A cikk a térinformatika alapjainak rövid bemutatása mellett a pályavasúti eszközállomány teljes körű felmérése érdekében megtett intézkedéseket ismerteti.

A projekt az Ingatlangazdálkodás Tér informatika (IGT1) projekt folytatása. Célja, hogy biztosítsa:

  • 1. ábra. Bázis (referencia)-állomásként használt Topcon GNSS vevőa MÁV Zrt. átalakulásakor apportált ingatlanvagyon rendezését 2011. január 2-áig (2008. január 1-jén hatályba lépett Az egyes közlekedési tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2007. évi CLXXV. törvény, amelynek 59. § (1), (11) é (12) bekezdée meghatáozta feladatainkat); 
  • a MÁV Zrt., illetve a magyar állam tulajdonában, de a MÁV kezelésében lévő ingatlanokba épített tárgyi eszközök teljes körű nyilvántartását; 
  • a térinformatikai tárgyieszköz-nyilvántartás manuális folyamattal való kapcsolódását a GIR tárgyieszközmodulhoz; 
  • a nyilvántartással kapcsolatos külső és belső adatszolgáltatás terén megfogalmazott igények megvalósítását, hozzájárulva a csatlakozó területek üzleti eredményességének növeléséhez; 
  • a térinformatikai alapú vállalatátalakítás továbblépési lehetőségét jövőbeli döntések függvényében, az adatintegráció (pl.: GIR tárgyieszközmodul-integráció), karbantartás, disz pécseri rendszerek és környezetvédelem tekintetében.

Az eszközállomány és az ingatlanrendezés alapadatainak előállítása (felmérése), azaz az adatgyűjtés lehetőségei, a rendelkezésre álló módszerek vizsgálata, a kiválasztás szempontjai

Az eszközállomány felmérésének megvizsgált módszerei a következők voltak: 

  • földi geodéziai, 
  • fotogrammetriai, 
  • scannelés (a meglévő rajzi állományok felkutatása, pontosítása és scannelése, majd vektorizálása), 
  • GNSS technológia.

2. ábra. Vízelvezető árok mérése a mozgó vevővelA fenti módszereknek számos előnyük és hátrányuk van. Meg kell vizsgálni, hogy az adatgyűjtés szempontjából mely módszer, módszerek bizonyulhatnak alkalmasnak.

A földi geodézia előnyeként említhető a pontosság és a külső körülményektől való viszonylagos függetlenség. Hátránynak mondható a mérések alacsony hatékonysága. A mérőállomással történő részletes felmérést nehezíti, hogy az országos vízszintes (EOV) és magassági alap ponthálózat (EOMA, Balti) nincs karbantartva, sok többletidőt kíván a műszerálláspontok állandósítása. A szükséges összeláthatóságot a növényzet és a beépítettség jelentős részben akadályozza. A felmérés hatékonysága képzett földmérő esetén is kicsi, kb. 1-2 km/napban tervezhető, ezért a módszert csak kiegészítő mérésként terveztük. A fotogrammetriai felmérések rendkívül költségesek, ezért a módszert elvetettük.

A scannelés mint önálló módszer nem megfelelő a meglévő rajzi állományok bizonytalan, hiányos adattartalma és rossz minősége miatt, de a föld alatti létesítmények (kábelek, közművek stb.) esetében a későbbiekben még hasznos lehet annak ellenére, hogy eredménye csupán kétdimenziós, méter pontosságú adatállomány. Az adatgyűjtésekhez kiválasztott módszer a GNSS (Global Navigation Satellite System - műholdas helymeghatárózó rendszer) használatán alapuló geodéziai felmérés lett. A technológia újszerűsége megköveteli, hogy a részletek megismerése előtt foglalkozzunk a rendszer alapelveivel. Természetesen a műszaki érdeklődés kielégítésére a későbbiekben tervezzük a technológia egy-egy szeletének részletesebb bemutatását is.

A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar Kutatás-Fejlesztési (K+F) munka (2008)
  • Korszerű GNSS technológia megalapozása a pályakorszerűsítések területén
  • MT2 projekt anyagai
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2009 / 4. számában.
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©