A cikk szerzője:

László Attiláné pályalétesítményi szakértő
MÁV Zrt.

A 40a vasútvonal korszerűsítése (2. rész) – A Százhalombatta–Puszta­szabolcs-vonalszakasz

A Százhalombatta–Pusztaszabolcs-vonalszakaszt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) két különálló projektként építtette meg: 1. Százhalombatta (bez.)–Ercsi elágazás (bez.). 2. Ercsi elágazás (kiz.)–Pusztaszabolcs (bez.). Az első projekt különlegessége, hogy a Százhalombatta–Ercsi elágazás zöldmezős beruházásként valósulhatott meg. Mindkét projekt része volt a vágányhálózat átépítésén túl a felsővezetéki hálózat megújítása is. A biztosítóberendezés kiépítése külön projekt keretében készült el.

Külön szintű keresztezés Százhalombatta ipari park és a város között

A projekt részeként épült az Iparos úti külön szintű keresztezés (B246 műtárgy), amely Százhalombatta ipari park és a város között létesít kapcsolatot (6. és 7. ábrák).
Az Iparos úti közúti felüljáró adatai:
Keresztezési szög: a Budapest–Pécs-vasútvonallal: 84,77°.
Szabad nyílás: 49,90 m.
Keresztmetszet: 3,11+0,065+9,00+0,065+3,11=15,35 m.
Keresztesés: 4% (egyoldali jobbra).
Magassági vonalvezetés: esik 0,5%.
Alapozás: ∅80 cm átmérőjű, CFA-technológiájú, fúrt vasbeton cölöpalap.
Felszerkezet: ortotróp pályalemezes, egynyílású, egy főtartós, párhuzamos övű, ferde gerincű, egycellás acél szekrénytartós szerkezet íves vonalvezetéssel.
Helyszínrajzi vonalvezetés: íves, a hídon az Iparos út mellett kétoldali, 2,00 m széles kerékpárút épült.
Teherbírás: a híd terhelési osztálya „A” (e-UT 07.01.12:2011).

6. ábra. Iparos úti külön szintű keresztezés7. ábra. Iparos úti külön szintű keresztezésnél a műtárgy

Százhalombatta–Ercsi elágazás (zöldmezős nyomvonal)

Az állomás végponti oldalán az újonnan épült, elkerülő funkciójú, emelt sebességű pálya elválik a régi nyomvonaltól, a páratlan állomásfejhez négy vágány csatlakozik (8. ábra). Ercsi állomás, valamint a Dunai Finomító állomás csak a régi nyomvonalról szolgálható ki.

8. ábra. Százhalombattai páratlan állomásfej9. ábra. Zöldmezős vasútépítés nagygéppel

A 256+00–348+00 szelvények között mindkét vágány nagygépes technológiával SUZ-350 géplánccal épült. Kiépítési sebessége 160 km/h, 225 kN tengelyterheléssel (9. és 10. ábrák).
A vonalszakasz műszaki átadás-átvétele 2021 júniusában megtörtént, de a forgalomba helyezésére a külön ütemben elkészült biztosítóberendezési projekt miatt 2022. április 18-ig várni kellett.
A zöldmezős nyílt vonal a 40a vonal folytatásaként, Ercsi elágazásban találkozik a régi Százhalombatta (kiz.)–Ercsi (bez.) 40e (eredeti) nyomvonallal (11. ábra).

10. ábra. SUZ-350 géplánc munka közben

11. ábra. A zöldmezős nyílt vonal a 40a vonal folytatásaként, Ercsi elágazásban találkozik a régi Százhalombatta (kiz.)–Ercsi (bez.) 40e (eredeti) nyomvonallal

Ercsi elágazás (kiz.)–Pusztaszabolcs (bez.) vonalszakasz vasúti pálya és kapcsolódó létesítményekkorszerűsítése

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©